Nästan alla företag har någon närvaro på Internet idag. Man brukar säga att en bit över 10% av handeln går över nätet. Det är framför allt de företag som säljer dyrare produkter som ligger i framkant, medan spontanköpen i högre grad ännu sker fysiskt i butik. De flesta företag skulle kunna bli ännu bättre på att optimera sin internetnärvaro menar Thomas Jönsson, marknadsförare på Carpetvista.
Carpetvista är ett företag som framgångsrikt säljer mattor över nätet sedan 7 år tillbaka. Idag går 85 % av deras försäljning på export.- Vårt företags framgång handlar mycket om att vi är duktiga på allt som har med Internet och mjukvara att göra, allt från digital marknadsföring till hur man optimerar logistiken. Eftersom vi har kunskapen inhouse har vi också kunnat göra allt själva. Internt brukar vi säga att vi är ”ett it-företag som säljer mattor”, säger Thomas Jönsson med stor entusiasm.
Vilka är de vanliga misstagen för ett företags internetsatsning?
Ett vanligt misstag är att man inte ser till att optimera varuutbudet och hemsidan innan man startar sin marknadsföring. Det är precis som en vanlig butik, det är inte lönt att dra in kunder om de inte finner något intressant att köpa där, menar Thomas. Sen tror han också att många kan bli mycket bättre på att räkna på affärerna innan man köper marknadsföring. I den digitala världen kan man inte enligt honom gå på magkänsla utan måste analysera och räkna på varje del för att kunna krama ut så mycket som möjligt av varje krona.
- Givetvis är det minst lika viktigt att följa upp och räkna efter köpet. Genom att undersöka vad en viss annons gav så lär man sig vad som fungerar och vad som inte gör det. Framförallt var man ska lägga pengarna!
Vad kan ett företag med liten budget göra?
Det finns enligt Thomas Jönsson mycket man kan göra även om man har en liten budget och det viktigaste menar han är just att man optimerar hemsidan. Det är också viktigt att man har en lättnavigerad hemsida med bra texter och bilder på produkterna.
- Det ska vara enkelt så det är även viktigt med en bra kassa, många betalnings- och fraktalternativ. Sen bör man göra det tryggt för kunden genom att ha t.ex. kundomdömen, referenser, certifiera sig för trygg e-handels logga och så vidare tillägger han.
Nyhetsbrev kan också vara en värdefull kommunikationskanal eftersom det i princip inte kostar något att samla in adresser och skicka ut brev förutom tiden man lägger ner.
En blogg är ett utmärkt sätt att interagera med kunderna
Att blogga är ett annat bra sätt att kommunicera och interagera med kunderna. Det bästa är att det alltid ligger online och är sökbart. Det innebär att man hela tiden kan få bra trafik därifrån. Sen kan man räkna att varje kund från en blogg handlar för 3-5 gånger så mycket som genomsnittskunden.
- Har du gett kunden information så blir han oftast villigare att ge tillbaka, i detta fall att köpa från dig. En utmaning är att komma upp i de 4-500 besökare per dag en blogg behöver för att bli ”självförsörjande” på aktivitet så att den växer av sig självt. När du har så många besökare så börjar det flöda in kommentarer och annat som gör att det blir liv i bloggen av sig själv!
Ytterligare en väg att gå är att bli riktigt bra på SEO som står för ”Search Engine Optimisation” och handlar om hur man kan göra för att fler kunder ska hitta till din site genom sökmotorer som t.ex. Google. Ska man jämföra med i den fysiska världen kan det liknas vid att sätta upp fler vägskyltar som visar var du ska svänga av för at hitta till din butik.
- Förhoppningsvis har du vid det här laget redan gjort de lättare sakerna som att skriva ditt produktnamn i titeln, i meta description och i brödtexten. Detta är att liknas vid att du i en fysisk butik som säljer cyklar kanske skriver cyklar i stora bokstäver på butiken, visar cyklar i fönstret och har en broschyr där det står vilka tjänster kring cyklar butiken erbjuder, säger Thomas.
Nå ut via PR
Att skapa PR kring sitt företag är givetvis en mycket bra form av marknadsföring.
Man kan själv försöka ringa journalister när något kul och nytt har hänt eller mejla dem och berätta säger Thomas.
- Tänk på att alltid vara ärlig och undvik att ringa om exempelvis rabatter, nya produkter eller liknande. Det måste vara unikt och ha nyhetsvärde när du ringer. Ett exempel kan vara att ni kommer att ha en gala tillsammans med en välgörenhetsorganisation där även 10kr för varje såld vara kommer att gå till det välgörande ändamålet. Eller så kan ni, för det fall det verkligen har ett nyhetsvärde, skriva om en kund som tack vare er produkt fått ett så mycket bättre liv och hur det påverkat denne!
Sist men inte minst kan man använda adwords, så kallad SEM eller sponsrade söklänkar.
- Söker du i Google är de tre översta resultaten i gult betalda och alla de på högersidan. Här kan du också ligga med ditt företag. Du betalar bara per klick och väljer själv hur mycket det max ska kosta. Detta är alltid en auktion så bjuder du får lågt kommer du ej få vara med – men då betalar du å andra sidan heller ingenting. Det innebär att du helt och hållet kan styra hur mycket det ska kosta och således vad det kommer att levererar. Allt från att du lägger tio kronor om dagen till de riktigt stora bjässarna som kan pumpa ut miljontals kronor varje månad avslutar Thomas Jönsson.