Konvertering - från hemsida till e-handel

Fotograf: Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Textstorlek

Skriv ut

Konvertering - från hemsida till e-handel

IT & Media

Hur får du dina passiva besökare att bli aktiva betalande kunder? Det är innebörden av ordet konvertering. Vi bad Johan Lindstedt som driver e-handelssystemet Starweb dela med sig av sina bästa tips.

Fakta

Starweb är en av Sveriges mest använda tjänster för e-handel. Du startar enkelt en professionell e-handel och inga förkunskaper krävs. Starweb startades år 2000 och har idag 12 medarbetare.

Läs mer och prova gratis:
www.starweb.se

Tekniska hinder
Flera av våra e-handlare har tidigare haft en hemsida men använt den som en e-handel genom att ta emot beställningar via telefon och kontaktformulär.
De har alltså redan en mindre kundkrets och en produkt som är någerlunda efterfrågad och förstår att med rätt e-handelslösning så kan det faktiskt bli en bra inkomst.
För 10-15år sedan kunde man använda hemsidan på det sättet, men idag är konkurrensen allt hårdare och det gäller att man erbjuder en professionell e-handel som inger förtroende hos kunderna.

Motsvarande har vi också många e-handlare som har en e-handel men som använder den mer som en hemsida utan att aktivt driva på försäljningen och få avslut.
Ibland är det tekniska hinder, t ex att e-handeln är för komplicerad för ovana besökare att förstå. Ibland är det enkla men vitala fel såsom att det är svårt att hitta kundvagnen efter man lagt en produkt i den, eller att när man kommer till kassan så är man tvungen att registera sig för att se vilka frakt och betalsätt som e-handlaren erbjuder!

Det är otroligt viktigt att man som e-handlare gör det enkelt för kunden att se det totala priset, inkl. frakt och betalning som kunden ska betala. De vill gärna veta om de kan betala med VISA eller mot faktura, eller hur produkten skickas innan de ger ut sina uppgifter. Dvs en snabbkassa är ett krav idag, men också att den snabbkassan är lättöverskådlig och tydligt visar vad allt kostar.

Chatt
En annan sak som växer och blir allt större är en aktiv chatt. Det innebär att du har ett chattfönster som dyker upp nere i ena hörnet i din e-handel och frågar besökaren "Hej, jag heter Johan hur kan jag hjälpa dig?". Ett exempel på sådan chatt är Snapengage.com. Den gör det möjligt för dig att fånga upp personer som står och tvekar. Det är väldigt lockande att fortsätta dialogen med personen i chatten som man upplever redan har inlett ett samtal.


Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering är en annan grundsten i e-handel. Inte bara att det är bra synlighet på Google utan att e-handeln gör jobbet åt en. Det tar väldigt väldigt lång tid att optimera varje enskild produkt och undersida. Det du som e-handlare ska fokusera på är att ta bra produktbilder och skriva bra produktbeskrivningar. Utifrån den informationen så kan e-handeln själv göra on-page sökmotoroptimering. Några kunder som haft äldre lösningar har ökat sin försäljning med hela 300% bara pga den funktionaliteten!

E-handel ofta samma som fysisk affär
Det många missar med e-handel är att vare sig du driver en butik på nätet eller fysiskt på stan så krävs tydlig och riktad marknadsföring. Efterhand hittar man sina kanaler på nätet vad gäller rätt sorts forum, Tradera/Blocket, prisjämförelsesajter osv men många missar ännu kraften i traditionell marknadsföring. Dvs nätverka, träffa kunder, hålla events. Det finns 100-tals framgångsrika affärsnätverk såsom BNI där du kan träffa samarbetspartners och kunder. Glöm inte hur viktigt det är att synas även fysiskt. Ta fram bra visitkort och tryckmaterial med ett rakt och riktat budskap som du kan dela ut.


Spara tid
Eller rättare sagt, lägg din tid på rätt saker. Fördelen med att hyra sin e-handel är att oftast det ingår allt man behöver i form av webbhotell, automatisk backup, e-postadresser, telefonsupport, snygg design osv. Undersök också att du sparar tid på t ex sökmotoroptimeringen och bra koppling till ett affärssystem. Titta på de molnbaserade affärssystemen såsom Fortnox eller Specter. De kostar lite pengar och då har du allt samlat online. Till de systemen finns det bra kopplingar och med bara ett klick så överför du alla dina produkter och dina beställningar överförs sedan automatiskt rakt in i affärssystemet som din revisor enkelt kan få tillgång till.

Tips!
Missa inte att ladda ner VIP-guiden för e-handlare

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord