Textstorlek

Skriv ut

E-handlarnas tips till dig som skall starta webbutik

IT & Media

E-handel har många fördelar; man blir tillgänglig för sina kunder dygnet runt, undviker dyra lokalhyror och kan snabbt uppdatera sin sajt med nya produkter. Men det finns en hel del att tänka på innan man lanserar sin första webbutik. Vi har låtit två fra

Grooming.se är namnet på en webbutik inriktad på hygien- och stylingprodukter för män. Sajten har funnits sen i vintras och försäljningen har, enligt grundaren, Karin Fahlström, gått över all förväntan.

- Vi har satsat på att sprida vårt namn till pressen och genom en enkätundersökning som vi gjorde innan vi öppnade upp sajten hade vi 400 mailadresser till presumtiva kunder att utgå från, säger Karin Fahlström.

Många subventionerar fraktavgiften
Karin, som är utbildad makeupartist, tänkte från början starta en ”vanlig” butik, men insåg snart att en webbutik kunde vara ett smart alternativ för att testa idén och skaffa sig en kundkrets.

En praktisk fråga som bör lösas innan man öppnar sin webbutik är hur mycket man ska ta betalt från kunderna för frakten. Enligt Karin pågår det just nu fullt priskrig mellan olika företag vad gäller fraktkostnad eftersom många subventionerar den och låter kunderna betala ett lågt pris.

En viktig marknadsföringskanal för alla webbutiker är nyhetsbrevet. Groomings nyhetsbrev har idag drygt 2000 prenumeranter och kommer ut en gång i månaden.
Ge inte upp även om du stöter på motgångar. Att starta webbutik innebär en stor arbetsinsats innan man kommer igång med affärerna på allvar. För min del tog det ett och ett halvt år från idé till lanseringsklar butik, säger Karin.

Intresset blev en webbutik
Annelie Perssons största intressen är inredning och webbdesign. Hon startade sin
webbutik inreda.com för drygt fem år sedan. Annelie valde att bygga sin webbutik
från scratch på egen hand.

- Även om det tog lite längre tid så var det definitivt värt det. Eftersom webbdesign är ett av mina största intressen var valet att bygga själv inte särskilt svårt, säger Annelie.


Anneli Perssons tips till dig som vill starta webbutik:
- Var rädd om och ta hand om alla kunder, även de små. De flesta stora och återkommande kunderna börjar med att köpa en liten produkt. Ha ingen minimigräns för hur mycket man får handla för, även ett köp på tjugo kronor ska vara OK.

- Satsa tid och pengar på att skaffa ett säkert betalningssätt. Kunden ska kunna känna sig trygg när de lämnar ut sitt kontokortsnummer och det ger dessutom webbutiken ett seriöst intryck.

- Gör webbutiken så lättnavigerad och tydlig som möjligt. Det gäller att vara övertydlig med informationen. Sajten ska vara lättnavigerad, enkel och snabb. Satsa också på att lägga ut riktigt bra produktbilder, det är ofta avgörande för om kunden ska ta ett köpbeslut eller ej.

- Glöm inte marknadsföringen, en webbutik säljer inte av sig själv. Genom att synas på mässor och få din sajt omnämnd i media så får du in fler besökare på din sida.


Karin Fahlströms bästa tips för dig som vill komma igång med e-handel:
- Surfa runt bland andra webbutiker i din bransch innan du bestämmer dig för vilken design din sajt ska ha. Om du inte bygger den tekniska plattformen själv är det viktigt att verkligen veta hur man vill att webbutiken ska se ut för att kunna instruera programmerare och andra som hjälper dig.

- Fundera på vilka betalningslösningar du ska erbjuda. Det finns i princip fyra betalningssätt att välja mellan: faktura, kontokort, postförskott och direktbetalning. Alla betalningsformer har sina för- och nackdelar så fundera ordentligt innan du gör ditt val.

- Nästa steg är att ordna en logistisk lösning. I början brukar det vara billigast att ha lager och sköta alla leveranser hemifrån, men det är naturligtvis en utrymmesfråga. Andra alternativ är att låta ett logistikföretag lagra, packa och leverera dina varor till kunden, men det kostar en slant. Ett tredje alternativ är att hyra en lokal och ha sitt lager där.

- Nu är det snart dags att lansera sajten, men testa den ordentligt innan. Även om du gärna vill komma igång med försäljningen så snart som möjligt så brukar det bli bättre om man väntar tills alla tekniska buggar är borta och allt fungerar perfekt, annars riskerar man att förlora sina första kunder snabbt.


www.grooming.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord