Anledningen varför vinter och sommardäck används är för att hålla företagets bil i bästa skick och att bevara säkerheten för den som kör bilen, samt dess passagerare. Här listar vi det du som företagare behöver veta inför vårens däckbyte.
Helårsdäck är gjorda för att passa både för sommar, vinter, höst och vår – torr mark, geggig och regniga vägar. Eftersom det är allt-i-ett så är det inte konstigt att helårsdäck sliter mycket snabbare än sommardäck.Enligt flera recensioner från bilister finns det bara ett plus när det gäller helårsdäck, att man inte behöver byta däck två gånger om året. Helårsdäck får man använda året om, vinterdäck måst man använda från och med den 1 december fram till den 31 mars. Från 15 april får man inte längre använda vinter/dubbdäck.
Dina sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm men rekommenderat för bästa väggrepp är 3 mm. Helårsdäck har en annan sorts blandning av gummi än sommardäck och de kallas även för kompromissdäck eftersom de slits så mycket fortare än sommardäck. Helårsdäck funkar bäst på våta och moddiga vägar och helårsdäck används främst i södra Sverige eftersom längre norrut är det mer snö och torrhet och därför bättre och säkrare att använda vinter och sommardäck när det är säsong.
Vägverket avråder användningen av helårsdäck. Helårsdäck kallas också året-runt däck och all-season däck. Men enligt många experter är året-runt däck en säkerhetsrisk.
I Sverige finns det ingen lag på att ha sommardäck, man kan köra vinterdäck utan dubbar men det försämrar verkligen prestationen. Till exempel på våt asfalt, vilket är väldigt vanligt för en svensk sommar, det kan nog de flesta hålla med om, så kan bromssträckan öka med 50% jämfört med om sommardäck används.
Många kör sina vinterdäck utan dubbar på sommaren eftersom det inte är lag på sommardäck. Det är fullt lagligt att göra det men säkerheten minskas oerhört mest på grund av bromsningen vilket försämras med 40% på sommarvägarna, och greppet av vägen blir sämre också. Det kan beskrivas som att man flyter omkring på vägen om man har vinterdäck utan dubbar, och samma är det för helårsdäck på sommarvägar – man får helt enkelt inte lika bra grepp på vägen som när man har sommardäck.
Visserligen är det en fråga för många att det kostar en del mer att köpa nya däck för de två säsongerna, men förarens och dess passagerares säkerhet är ändå dyrast. Samtidigt så slits året-runt däck mycket snabbare på sommaren vilket leder till att man behöver byta däcken oftare, troligtvis mer än vad man behöver byta vinter och sommardäck.
Anledningen varför helårsdäck bör egentligen bara användas i södra Sverige är för att det är mildare klimat. Dessa däck fungerar som bäst i kallare klimat, men inte isiga och snöiga och slaskiga vägar, men desto sämre under sommaren eftersom däcken värms upp och greppet minskas. Det finns heller inga fälgar som ar speciellt anpassade för helårsdäck, vilket också kan tumma på körningssäkerheten. Det är inga experter som rekommenderar och det finns inte mycket fakta som bidrar positivt till varför man skulle välja att utrusta sin bil med helårsdäck, dock är det billigare.