Ung entreprenör revolutionerar taxibranschen

Textstorlek

Skriv ut

Ung entreprenör revolutionerar taxibranschen

Profiler

När 24-årige Axel Bengtsson från Malmö hade varit på ett möte i Stockholm och snabbt behövde en taxi för att ta sig till nästa möte visste han inte exakt var han befann sig och hade inte heller numret till något taxibolag nära tillhands. Det tidsödande bokningen av en taxi blev upprinnelsen till en ny affärsidé.

Mobilapplikationen ”TaxiTaxi” ska revolutionera taxibranschen genom att erbjuda en ny och smidig bokningskanal som gynnar såväl taxibolag som kund.

- När jag stod där på gatan och försökte få tag på en taxi påmindes jag om hur många gånger jag fått vänta i växeln, inte kunnat säga exakt vilken gata eller gatunummer jag befunnit mig på eller helt enkelt inte haft telefonnumret till något taxibolag nära tillhands, exempelvis när jag besökt en ny stad och snabbt behövt ta mig från punkt A till B, säger Axel Bengtsson.

Utvecklingen av nya appar till smartphones har gått fort på senare år, men många taxikunder som velat beställa sin taxi genom en enkel knapptryckning på mobiltelefonen saknade ett smidigt sätt att beställa en bil när man behöver den som mest. Därför utvecklade Axel Bengtsson TaxiTaxi, en applikation som erbjuder taxiresenärer att beställa taxi utifrån sin aktuella position, utan att behöva ringa någon växel, ha telefonnumret tillhands, veta exakt var man är eller stå i en lång telefonkö för att komma till växeln. Bokningen går direkt från kund till beställningcentralen som sedan skickar ordern till föraren. Syftet med tjänsten är att förenkla för den som söker taxi. Kunden kan välja bland tillgängliga taxibolag på sin ort och skickar sedan sin bokning med hjälp av en knapptryckning.

Hjälper taxibolagen att höja servicenivån gentemot kund
Hittills har 35 taxibolag anslutit sig till TaxiTaxi på bara några månader och intresset från branschens sida är stort, Axel Bengtsson siktar på att etablera TaxiTaxi i hela Sverige och på sikt även internationellt. TaxiTaxi hjälper inte bara taxibolagen att ytterligare höja servicenivån gentemot kund, den minimerar också bokningskostnaderna.

Genom att erbjuda ytterligare en bokningskanal blir taxibolagen mer tillgängliga för sina kunder och kan därmed erbjuda en förhöjd servicenivå, särskilt på helger, morgnar och andra tider då många kunder vill beställa en bil.

- Vi kan bidra till att sänka taxibolagens driftskostnader eftersom TaxiTaxi möjliggör en direkt dialog mellan kund och förare och inte kräver någon assistans av en telefonist. För att bibehålla sin framtida konkurrenskraft är det viktigt att taxibolag följer kundernas användarmönster och även erbjuder beställningar via appar. I TaxiTaxi kan kunden följa bilens väg fram till dem. Anslutna taxibolag har dessutom goda möjligheter att kommunicera ut budskap och kampanjer till sina kunder, säger Axel Bengtsson.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord