Ett företag behöver ha kunskapen att snabbt agera och förhålla sig till förändringar för att överleva i dagens samhälle och på så vis kunna säkra sin framtid. Nyckeln till att göra detta håller Kjell Lindström i, erfaren trendbevakare med det egna nyhetsbrevet Noden trender.
För att nå högsta möjliga beredskap inför vad som kanske kan komma att påverka det egna företaget krävs det att vi trendbevakar de områden som kan komma att beröra oss och den bransch som vi är verksamma i menar Kjell Lindström.- Det första som bör göras är därför att kartlägga vilka områden det egentligen är som påverkar just din bransch och därmed kan komma att påverka ditt företag om en förändring sker, förklarar han.
PEST-analysen
Därefter gäller det att strukturera upp trendbevakningen och använda sig av en metod som förbättrar kvalitén på trendbevakningen. Som tips ger Kjell PEST-analysen.
- För de flesta allmänna trendbevakningar fungerar den väldigt bra då den täcker upp stora områden, säger han.
PEST-analysen går till som så att i de utvalda källorna letar företaget efter trendsignaler som berör politiska, ekonomiska, sociala och tekniska faktorer.
- Detta är dock förutsatt att du har rätt källor. Utan rätt källor kan du missa många trendsignaler och därmed få en sämre trendbevakning som i värsta fall kan leda till en konkurs på grund av att du inte hängt med i marknaden, varnar Kjell.
Välja rätt källor och hantera dem
Att veta om man valt rätt källor handlar i sin tur om att vara uppmärksam på sin omgivning.
- Studera konkurrenter och för en dialog med någon kollega. Om du har missat något är kanske inte dina källor tillräckliga och bör antingen kompletteras eller ersättas, rekommenderar Kjell.
Källorna bör vidare vara varierade och så många som möjligt – men inte mer än du klarar av. Det viktigaste är att de täcker hela branschen snarare än att de är många.
- Det är bättre att börja med kanske fyra källor från exempelvis någon tidning, något nyhetsbrev och några sociala medier som du kollar ofta och sedan successivt ökar på, snarare än att du har massa källor som du inte orkar gå igenom tillräckligt och till slut kanske till och med lägger av med, utvecklar Kjell.
En gnutta realism
Slutligen poängterar Kjell vikten av att vara kritisk mot förändringarna som sker och inte hoppa på varenda fluga. Vi alla minns säkert internet-boomen som skedde för flera år sedan.
- Tänk realistiskt! Kommer detta verkligen bli en trend och om det blir en trend kommer den då att påverka oss? Om den nu påverkar oss, hur ska vi då handskas med den? Rusa inte iväg innan du fastlagt att det verkligen är något som kommer att innebära en förändring för ditt företag. Trendbevakning ska ge dig verktygen att undvika obehagliga överraskningar – inte skapa dem, sammanfattar han.
Av: Johanna Järvstråt