Chris Fralic är VD på riskkapitalbolaget First Round Capital i Kalifornien, USA. Här är hans tio bästa tips till entreprenörer som vill hålla en vinnande presentation av sig själva och sin affärsidé inför intressanta affärskontakter. Första intrycket spelar stor roll och att få till ett möte för att presentera det mot investerare kan vara avgörande för ett bolagets vara eller icke vara.
Chris Fralic har jobbat som riskkapitalist i fyra år och hans jobb är mycket varierande. Han presenterar sig själv, ber att få presentera sig och sitt företag och blir presenterad för andra dagligen. 20 procent av de e-postmeddelanden han skickade under 2009 innehöll faktiskt orden ”intro”, ”presentera” eller ”presentation”.- ”Med åren har jag noterat att det finns mycket att lära av andra, så jag har satt ihop en topp- tio lista på mina främsta erfarenheter vad gäller vinnande presentationer. Mina tips lämpar sig bäst för presentation via e-mail och fokusera på en målgrupp som har en relativt fulltecknad agenda och kommunicerar flitigt via mail. Det hjälper dig också om du har ett rykte, allt går inte att uttrycka i ett e-mail, det är minst lika viktigt att visa vem du är och dina tidigare erfarenheter.”, säger Chris.
Här är tipsen som kan öka din effektivitet, minska antalet mail i inboxen och få folk att se fram emot att svara på dina mail.
Åtta tips- så initierar du framgångsrika affärskontakter.
1. Ämnesraden är viktig.
Använd inte enbart ordet “presentation” eller “introduktion” i ämnesraden när du mailar. Dessa uttryck säger inte så mycket. Ta istället med både personnamn och företagsnamn på de personer du ska presentera dig för i ämnesraden.
2. Vad är nyttan för den du rekommenderar dina kontakter till?
Om du rekommenderar någon av dina kontakter så gäller det att ge personen du vänder dig till en tydlig anledning till att bry sig om och ta sig tid för personen du rekommenderat. Formulera motiveringen först i mailet, gärna redan i den första meningen, så personen inser att han eller hon kan få ut något av detta.
3. Innehållet är avgörande.
Fundera på om du är tillräckligt specifik angående vad du är ute efter, vad du vill att personen i fråga ska göra för dig. Fundera också på om det framgår tillräckligt tydligt vad ditt företag gör och vad ni kan erbjuda. Om du presenterar ditt företag är det exempelvis bra om du bifogar en mer formell presentation. Länkar räcker oftast inte, de fungerar i allmänhet inte heller om mottagaren läser mailet på ett flygplan eller i sin handdator.
4. Gör det lätt för mottagaren att få tag på dig.
Ha all relevant kontaktinformation i ditt mailhuvud, inklusive mailadress, telefonnummer och liknande. Det ska räcka med ett enda klick för att få tag på dig. Alla företagspresentationer och liknande ska innehålla samtliga kontaktuppgifter till dig, så mottagaren slipper leta efter dina kontaktuppgifter om de vill få tag på dig.
5. Underlätta för mottagaren att hjälpa dig.
Nöj dig inte med att be en person att introducera dig muntligen, det leder inte alltid till önskat resultat och belastningen riskerar att bli för stor för den person som ska presentera dig. Skicka istället ett mail till personen som du hoppas ska kunna sammankoppla dig med någon annan. Mailet ska personen sen lätt kunna vidarebefodra till sin kontakt, alltså personen du vill nå. Då underlättar du för alla inblandade parter.
6. Använd ditt nätverk.
Det finns flera vassa tjänster du kan använda för att hitta personer i din närhet som redan har kontakt med den kund du vill komma I kontakt med, exempel på en sådan tjänst är LinkedIn.
7. Driv på.
När någon väl återkommer med respons, se till att snabbt ge mer information eller hjälp samt kom med förslag på minst två mötestider.
8. Se till att alla berörda är med i loopen.
Men tänk på att skicka inte kopior till alla på dom 12 mail det tar innan ni bollat fram en mötestid som fungerar. Använd dig istället...
9. ...av “dolda mottagare”.
Om du blivit rekommenderad att kontakta en person kan det vara bra att skicka EN dold kopia av ditt mail till personen som rekommenderat dig. Personen du vill komma i kontakt med ser det inte, men din “kontaktförmedlare” får återkoppling och hänger med i händelseutvecklingen.
10. Varje presentation och rekommendation kan bli en vinn-vinn situation.
Ta varje chans att hjälpa människor och var ärlig och hjälpsam de gånger du inte har möjlighet att hjälpa till.
Mer om Chris hittar du här:
www.twitter.com/chrisfrc
www.firstround.com