Vad vill du med din mobilapp - egentligen?

Textstorlek

Skriv ut

Vad vill du med din mobilapp - egentligen?

IT & Media

Appresan har bara börjat men hur skall man gå tillväga? Vad skall man ha en applikation till egentligen? Många gånger sitter man och funderar över hur en snabbt växande applikationsmarknad kan arbeta för en som företag eller företagare.

Att tillverka en app kan kosta från några få kronor till flera miljoner så det gäller verkligen att ha en målsättning med vad man vill uppnå med den.
Därefter är det också viktigt att se till att använda sitt nätverk för att marknadsföra applikationen.

Så kort och gott skall man som vanligt sätta upp en plan för sitt projekt:
1. Vad vill jag uppnå med applikationen?
a) Marknadsföring till kunder
b) Internt informationsarbete
c) Säljsystem
d) Presentationsverktyg

2. Hur stor budget vill jag avsätta?

3. Hur skall jag se till att applikationen når så många som möjligt?

Ingenting säljer sig självt, vad skall man göra för att synas bland tusentals andra applikationer? Vem är min målgrupp, vilken telefonplattform använder de idag? Många frågor behöver besvaras för att man skall ta det avgörande beslutet att inleda utveckling av en applikation. Ingenting är svårt, man måste bara bestämma sig för vad man vill med en sådan satsning.

Det finns några bra och lite sämre exempel på den fronten, Danske Bank gjorde en applikation för ett tag sedan som var annorlunda ur ett designperspektiv och man kunde dessutom ta ett foto med applikationen för att avbilda OCR numret på räkningen för att därigenom betala direkt i applikationen. Väldigt praktiskt men även annorlunda för att vara en bank.

Dessutom valde de att marknadsföra applikationen med reklam i media och med hjälp av instruktionsvideo på Danske Banks hemsida kunde man få instruktioner om hur applikationen skulle användas, detta är ett bra exempel!

Ett annat exempel är Pizza Hut som lanserade en applikation där man kan bygga sin pizza och få den hemkörd genom några få knapptryckningar i applikationen. Företaget omsatte flera miljoner dollar de första månaderna genom denna applikation. Något sämre har det gått för några online företag som försökte sig på att sälja produkter genom applikationer.

De bestämde sig för att lägga ut arbetet så billigt som möjligt utan någon klar strategi, applikationen blev en halvmesyr och långt ifrån det önskescenario som de hade tänkt sig.

Medan de knappt har några användare och ännu färre som handlar genom applikationen hade ett liknande företag sålt för 300% mer än på sin webbsida genom en klar strategi och marknadsföring i en egenutvecklad applikation. Summa summarum är att man bör veta vad man vill innan man satsar, när man vet det kommer resultaten att slå över förväntan.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord