Det spelar ingen roll vilken bransch du är i, det är tufft att starta ett företag. Särskilt svårt är det när man startar eget i en bransch där det redan finns många företag. Oavsett hur unik du tror din idé eller nisch är, finns det antagligen redan andra som försöker att möta behoven hos de som ska bli din marknad.
Ett exempel på en bransch med riktigt hård konkurrens är spelmarknaden. Det finns många olika casinon online, och det kommer hela tiden nya. För att vara säkra på att lyckas, har olika casinon olika nischer. En del riktar in sig mer på spelautomater, andra på betting och några på bingo. Man kan se exempel på nya casinon och se hur de differentierar sig från varandra, för att få en idé om vad som är lika, och vad som skiljer sig.Var annorlunda
Du måste våga vara annorlunda. Att vara annorlunda är en av de viktigaste delarna av ditt varumärke. Det är det som skiljer dig från hundratals andra företag på din marknad - hundratals andra alternativ som dina potentiella kunder har.
Om du närmar dig dina kunder med samma meddelande, samma produkt och samma service som många andra företag, kommer du att glömmas lika snabbt som du startar. Du behöver något unikt för att verkligen fånga din marknads uppmärksamhet. Det kan vara svårt att komma på vad det är. Fråga dig själv:
● Vad gör jag bättre än någon annan?
● Vem är den största aktören i min bransch? Vad gör vi som de inte gör?
● Vad kan jag erbjuda kunder som ingen annan kan?
● Har vi något som vår publik aldrig har sett tidigare?
Design
Oavsett om det är din logotyp, din webbplats eller ditt visitkort, så är din design troligtvis den första interaktionen som en potentiell kund kommer att ha med din verksamhet. Om den är bättre än andras, antar många kunder att resten av ditt företag är också. Motsatsen är också sann. Om du har en dålig design, antar många att det reflekterar hela din tjänst och ditt företag. Om du vill att ditt företag ska sticka ut, skaffa en design som passar ditt varumärke och ser professionell ut. Det ska inte se ut som hos någon av dina konkurrenter, eftersom det då blir svårt att fånga kundens uppmärksamhet. Om du förväntar dig att människor ska investera i ditt företag måste du investera i din design.
Håll det enkelt
Det är ingen som vill göra affärer med varumärken som gör det svårt. Gör saker så enkelt som möjligt, eftersom människor älskar bekvämlighet. Om du har en webbshop, erbjud en snabb och enkel varukorg och betalning. Tvinga till exempel inte människor att registrera sig för att kunna handla. Om du har en verksamhet där någon måste fylla i ett formulär, gör det så enkelt att ett barn skulle kunna fylla i det.
Att fokusera på bekvämlighet är en klar seger. Ju mer bekvämt det är att jobba med dig eller ditt företag, desto fler människor vill jobba med dig. Och ju fler människor som vill arbeta med dig, desto lättare blir det att starta ett företag på en fullsatt marknad. Ta hand om dina kunder, erbjud god service och lättillgänglig kundservice.