Textstorlek

Skriv ut

Klädföretaget Patouf utsedd till årets moderookie

Näringsliv

Igår utsågs 28-åriga Anna Angseryds bolag Patouf till ”Årets Rookies&Playersföretag” under Stockholm Fashion Week. De andra två nominerade företagen var Farzan Esfahani och Matilda Wendelboe.

Det är femte året som utmärkelsen ”Årets Rookies&Playersföretag” delas ut. I priset ingår 20000 kronor från KIA Motors, ett stipendium på 20000 kr från Svensk Handel STIL, vandringspriset ”Black Panther” utformat av Åsa Jungnelius för Kosta Boda, en helsidesannons i DV-mode samt ett års kostnadsfri medverkan i Svenska Moderådets nya register som ska samla svensk modebransch.

Patouf är ett svenskt klädmärke som skapas av Anna Angseryd. Patouf är inspirerat av fransk couture och vintageromantik, 60-/70-tal. Utmärkande för kläderna är de tidlösa feminina skärningarna med fokus på volym och struktur.

– Jag vill se fler tjejer i feminina kläder och uppmana till ett mer hållbart mode. Min vision är att skapa tidlösa kollektioner som hänger med länge och blir till favoriter i garderoben, säger Anna Angseryd som designar det egna modemärket Patouf.

– Det är med stor glädje vi önskar Patouf lycka till i framtiden. Vi vet av tidigare erfarenheter att denna utmärkelse har hjälp många företag på traven, säger Marianne Randolph, projektledare Svenska Moderådet.



Svenska Moderådets projekt Rookies&Players har sedan starten 2003 vuxit från en mässa till en årlig modescen som erbjuder mindre modedesignföretag många olika typer av samarbeten med företag och institutioner. Tidigare vinnare: modemärket Dagmar (2005), smyckeföretaget Dada’s Diamonds (2006), designföretaget van Deurs (2007) och kollektivet Uniforms for the Dedicated (2008).

Läs mer:
www.patouf.se
www.stockholmfashionweek.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord