Innovation är lika med livsgnista för entreprenören Tor Sjödin från företaget IRezQ som utvecklar säkerthetsprodukter och tjänster. Utan livsgnista ingen utveckling och inget driv framåt menar han.
Hans passion för innovationer har vuxit sig starkare med åren och Tor får nya idéer varje dag oavsett om han fokuserar på det eller ej. Idéerna har han för vana att skriva ner så att de inte faller i glömska.- För att ett företag ska bli framgångsrikt idag så är det viktigt att innovation hela tiden finns i bakhuvudet hos alla medarbetare, säger Tor.
Nu menar han inte att allt som alla ska tänka på måste vara något världsrevolutionerande utan det kan vara helt vardagliga saker med. Speciellt vardagsinnovationen kan innebära att man utvecklar organisationen och hur man arbetar bäst tillsammans, menar Tor.
- Ett innovativt sätt att tänka är helt enkelt en förutsättning för att man ska hänga med idag. Det är otroligt lätt att bli hemmablind men då blir man lätt omsprungen av konkurrenterna.
Ledarna behöver bli mer lyhörda för medarbetarnas idéer och vad de har för talanger, fortsätter Tor. Det kan exempelvis handla om att matcha ihop medarbetare som har egenskaper som kompletterar varandra på ett bra sätt så att två plus två blir tre.
Avsätt en budget för innovation
Det är viktigt idag att man avsätter en budget för omvärldsbevakning och att man har möten som fokuserar på nya innovationer i bolaget. Ett bra sätt är att åka iväg tillsammans och spåna på nya idéer tillsammans.
- Fast då är det också en nödvändighet att det finns någon som har det övergripande ansvaret att följa upp de bra idéer som kommer upp på mötet för annars är det risk att det blir pannkaka av allting och att det bara blir slöseri med dyrbar tid för alla inblandade, säger Tor.
Större företag kan med fördel ha speciella positioner för innovation. Precis som man har en miljöchef bör man ha en innovationschef, fortsätter han. Att personen på den positionen ges ordentlig tyngd är självklart en nödvändig förutsättning.
Få snabb respons via sociala medier
Det kan också enligt honom vara väldigt gynnsamt att använda sociala medier för att ställa frågor och pejla av läget. Snabbt kan man få svar så man undviker att köra fast i sitt eget tänkande som kanske är alldeles för långt från kundens egentliga behov och önskemål.
- Många kontakter ger ovärderliga information och feedback om man är öppen för att lyssna och lära, avslutar Tor entusiastiskt.