Textstorlek

Skriv ut

Skapa lansera och mät din kampanj

Marknadsföring

När du sätter ihop din kampanj så måste du noga tänka igenom vad du vill uppnå, vad syftet och målet är. Syftet skulle till exempel vara att du vill öka kännedomen kring ditt företag och produkt och målet att öka din försäljning med 20% under kampanjperioden.

När du väl har definierat varför du vill genomföra din kampanj och vart du vill nå är det dags att komma fram till hur du ska göra detta. Hur ska du få fler kunder medvetna om ditt företag och din produkt? Säljer du via din egna webbshop, då kommer din kampanj troligtvis handla om att driva fler besökare dit och när besökarna kommer dit är det dags att få dem att handla mer. Kanske kan du erbjuda en extra bra deal till nya kunder eller till kunder som lämnar sin e-postadress? Är det möjligt att de som handlar får en rabattkod som de kan dela med sig av till en vän? Oavsett vad du bestämmer dig för så är det viktigt att du har en tydlig Call to action (CTA - en uppmaning), att dina produkttexter och bilder är tydliga och informativa.

Vart börjar jag?

Skapa din kampanj

● Bestäm under vilken tidsperiod kampanjen ska gälla.

● Vilket är budskapet under kampanjen och vad ska kunden göra?

● Håll dig till ett och samma budskap under kampanjen så att den blir enhetlig.

● Skriv ditt budskap/kampanjmaterial i olika format. Skriv en artikel till bloggen,
gör en annons, förbered ett nyhetsbrev osv.

● Vart ska du leda kunden? Om de ska hamna på din hemsida så är det
bra att göra en särskild kampanjsida så att kunden kan ta del av erbjudandet eller få
mer information där.

● För att veta om din kampanj går bra eller dåligt så sätt upp rimliga mål
över dina förväntningar.

Lansera din kampanj

● Sprid ditt material/din annons i rätt forum. Posta på Facebook, Twitter,
posta artikeln på bloggen, dela med vänner, skicka ut ett erbjudandet
med ditt nyhetsbrev.

Mät din kampanj

● Hur gick det på Facebook, hur många läste bloggen, hur många öppnade
nyhetsbrevet?

● Kolla upp och jämför hur många som besökte din sida under kampanjen
jämfört med en normal vecka, månad osv.

● Hur många nappade på ditt erbjudande? Ökade försäljningen på någon av dina
andra produkter under perioden?


Sammanställ och dokumentera resultatet. Nästa gång du gör en liknande kampanj så kan du gå tillbaka och jämföra resultaten.

Tipsen är skrivna av Emilia Vithal från Marknadsföringstips.se där ni även hittar mer matnyttigt när det gäller ditt företags marknadsföring.

marknadsforingstips.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord