Textstorlek

Skriv ut

En bra idé kan skapa morgondagens företag

Ekonomi & Bokföring

Kan värdefulla idéer som tas väl om hand idag bli morgondagens företag, affärsidé eller produkt? Startaeget.se har träffat två av grundarna bakom interesting.org, vars vision är att alla idéer ska värdesättas och att fler idéer ska sättas till världen.

Det är en fantastisk sommarmorgon. Solen lyser och det är så varmt att jag helst vill åka och bada istället för att fara in till stan och arbeta. Jag ska träffa bröderna Fredrik och Teo Härén för en intervju. Vi har bestämt träff på deras kontor i Muttern, med utsikt över hela Sergels torg. Men, som om han läst mina tankar, ringer Fredrik och frågar om jag kan tänka mig att åka ut till hans sommartorp istället, som ligger på en liten ö i Kyrkviken med utsikt över Lidingö - och ”kan du hämta upp Teo på vägen vore det toppen”. Vilken bra idé, två flugor i samma smäll tänker jag och kör iväg. Hämtar upp Teo på Lidingövägen och kör ut till Elfviks udde på Lidingö. Där blir vi hämtade av Fredrik i en stor eka och han ror oss ut till ön. Vattnet och omgivningen ser ut som ett vykort. Det är ju så här man borde få arbeta säger jag. Att sitta instängd på ett kontor hela dagarna när vi har detta sällsynt fina väder är inte klokt. Vi tar en kort promenad, jag tar några bilder och sedan sätter vi oss ner.

Ett par som kompletterar varandra
Fredrik och Teo, tvillingbröder som kompletterar varandra på ett intressant sätt. De är lika, men ändå olika. De har däremot inte arbetat tillsammans tidigare.
Och för första gången arbetar de tillsammans.

Fredrik drev tidigare en webbyrå. Han har skrivit böcker och hållit föreläsningar. Hans förra bok ”Idéboken” - en övningsbok i kreativitet, är en fantastiskt inspirerande bok som alla borde läsa för att få fart på inspirationen och kreativiteten!
Fredrik håller nu på med efterföljaren, en bok som ska heta ”Idébok för föräldrar”.
- Jag tycker att det är viktigt att uppmuntra barns kreativitet säger Fredrik. Nu letar jag efter alla bra uppslag, idéer och frågor som barn ställer. Syftet med denna bok är att samla allt detta i en bok. Jag vill också uppmuntra alla föräldrar att skriva ner alla bra, konstiga och tokiga frågor och idéer som barnen har och haft och sedan samla ihop dem, till exempel som en bok och ge dem som en present på 18-årsdagen. Min Idébok för föräldrar kan också bli en bra doppresent, säger Fredrik.

Teo har en bakgrund som personalchef. Han har också arbetat som upplevelseproducent och tagit fram två patent. Teo är nu på väg till Zimbabwe för att arbeta på distans ett par år.

Ett forum för att ta hand om idéer
- Vi tyckte att det saknades ett forum för att ta hand om idéer. En idé är mycket värdefull och det måste finnas någon som tar hand om den. Interesting.org är en helt ny länk mellan företag och individer. Vi hjälper företagen att förbättra sina affärer genom att ta fram kreativa och nytänkande människors bästa idéer.

Idén bakom interesting.org
De hade börjat med att lämna förslag till olika företag, men företagen hade ingen infrastruktur att ta emot bra idéer.
- Vi diskuterade hur man skulle kunna lösa det under fikapauser och brainstormingsessioner och kom fram till att med vår samlade bakgrund i form av personalchefsskapet, genomförande av olika idéer och aktiviteter, massor av kreativitet och internetkunskapen.
- Vi vill tillvarata idéer och på så sätt skapa nya marknadsmöjligheter, eller en affärsutveckling av idéer.
- Interesting.org ska symbolisera värdet av att ta tillvara idéer

När vi startade för tre år sedan gick vi ut i tidningen Vision och berättade om våra planer och idéer.
Interesting.org startade precis när internethypen lade sig sommaren 2000. Då var de flesta av den uppfattningen att ”alla internetidéer är redan uppfunna. Det finns inget lönsamt i dem längre”. Interesting.org hade inte varit möjligt innan internet!

Bygg system för att ta hand om idéer
Idag arbetar bara affärsutvecklarna med att ta fram idéer. Företagen borde istället fråga de anställda, kunder och konkurrenter och vara noga med att ta hand om idéerna.
- Man kan säga att 9 av 10 produktutvecklingsidéer kommer från kunder. Företagen måste bli medvetna om det externkapital som finns i intressesfären utanför företaget. De som arbetar i och med företaget är den viktigaste resursen. Företagen idag måste börja bygga system för att kunna ta tillvara dessa idéer, som i sin tur leder till nya idéer. Företagen har heller ingen kontakt med slutkunderna. Om kunderna framför klagomål, kan man se det som en väg till lösning. Men en anställd är inte motiverad att föra fram förslaget - om det inte belönas.

- Hur får man människor att lämna ifrån sig idéer. De flesta företag har idag inga system för att ta emot och bearbeta idéer. Det är också viktigt att belöna idéer. Framför allt dina anställdas kunskap och idéer, säger Fredrik och Teo.

Två äger och arbetar, två styr och är medgrundare
- Vi har delat upp det så att Teo läser och betygsätter idéförslagen som skickas in via interesting.org’s hemsida. Han tar också hand om kundservice. Fredrik är marknadsförare. Han föreläser och medverkar i kundträffar, workshops och talar om hur viktigt det är att företagen tar tillvara idéer.

Det finns ytterligare två delägare, varav den tredje Alexander Bard har skrivit boken Nätokraterna som handlar om hur internet kommer att förändra samhället. Den fjärde delägaren är hans bror Gustav Bard.

Inget riskkapital i botten
När jag frågar hur de finansierade företagsstarten berättar Fredrik att:
- Interesting.org har inget riskkapital i botten. Själva finansieringen idag ser ut så att Fredrik och Teo är majoritetsägare och Alexander och Gustav Bard är minoritetsägare.

Driva företag på nätet eller i traditionell form
Företaget startade som ett webbföretag därför att det skulle bli dyrare med en manuell hantering av brev, telefon och fax.
- Vi satsade istället på ett par månaders programmering för att få webbplatsen klar. Med två anställda, 10 frilansare och 9000 medlemmar har vi en fantastisk organisation.
- Det blir en väldigt stor apparat med anställda och det personaladministrativa ansvar och uppgifter det innebär. Därför är det bara vi två anställda och en programmerare i Indien. All annan verksamhet har vi lagt ut på frilansbasis. Det fungerar utmärkt, vi köper en bestämd tjänst, får den levererad när vi vill ha den och företaget är lönsamt idag. De köper tjänster från programmerare, jurister, webbdesigners, ekonomer såväl som rådgivare och säljare på frilansbasis.
Vid starten år 2000 var de fem personer för att dra igång det hela och gick sedan ner till två, men har anställt en programmerare i Sverige och fyra i Indien, som också arbetar med att utveckla nya idéer och webbprojekt.

Så här blir du medlem i interesting.org
- Det är enkelt, du går in på webbplatsen och registrerar dig. Sedan är det bara att sätta igång och vara kreativ, läs igenom aktuella frågeställningar och lämna idéer. Vi läser alla idéförslag som kommer in och betygsätter dem på en skala mellan 1-5. Vår ambition är att alla förslag ska vara lästa senast en/två veckor efter att de lämnats in.

- Sedan delar vi in våra medlemmar i s k VIP-nivåer (Very Interesting Person), beroende på hur många och kvalitativt höga idéer medlemmen har lämnat in. Ju högre VIP-nivå desto mer tid lägger vi ned på att läsa och kommentera förslagen. Av totalt 9000 medlemmar finns idag ett par hundra medlemmar på VIP-nivå 4. Högsta VIP-nivå är 6.

Belöningar är viktigt!
Både Fredrik och Teo betonar hur viktigt det är med belöningar. Interesting.org har fram till idag delat ut en miljon kronor till sina idégivare.
- De flesta ser de som bonuspengar. Det är pengar du får för något du gör, men inte på arbetstid. De flesta tycker inte att man får inte samma gensvar för sina idéer på jobbet.
- Vi belönade våra mest kreativa medlemmar med varsin julklapp. De fick lämna fem önskningar om precis vad som helst. Vi uppfyllde 100 av dessa önskningar.

Organisatoriska förebilder
När jag frågar vad de har för organisatoriska förebilder, svarar Fredrik att:
- Vi ser IKEA som ett exempel på en tydlig vision om vad man vill. De har också en mycket tydlig affärsidé.

Företagen har inga strukturer för att ta emot idéer
Företagen och de uppbyggda strukturerna idag är byggda för doers. De gynnar inte och kan inte ta hand om nya idéer, därför att det ska hända något hela tiden.
- Det kom ut en idé på en fråga, men ingen brydde sig om den eller kunde ta hand om den. Många företag stolpar upp i sitt program eller affärsidé - att de ska vara innovativa. Problemet är bara att det inte finns någon som är ansvarig för och kan ta hand om och kanalisera idéerna vidare i företaget.

Marknadsföring och reklam
Interesting.org har 0 kr i marknadsförings- och reklam- kostnader. Kunderna genererar egentligen all reklam.
- Vi ser det så här, genom att hålla föreläsningar, medverka i workshops, kick-off´s, företagsdagar och kundträffar eller annat konsultarbete möter vi våra kunder. Bara under det senaste året har vi medverkat i ca 100 kundträffar senaste året.
- Ibland är vi också inbjudna för att berätta mer om interesting.org. Den publika delen av verksamheten består av de kampanjer eller frågeställningar vi får via interesting.org, vilket är 50% av verksamheten.

Fredrik berättare vidare - jag håller en föreläsning och får då uppdrag från ett företag som i sin tur leder till en kampanj.
- Ett intressant exempel är en föreläsning som ledde till en kampanj vi gjorde för Karlskrona kommun. Frågeställningen var: Vad ska vi göra med vårt nedlagda regemente?

När jag frågar vem som är deras absoluta drömkund svarar Fredrik direkt
- Kungen.
- Men, det finn fler intressanta kunder som statliga organisationer, militären och kyrkan.

Vilken är företagets största utmaning?
- Bra fråga! Vi är kanske litet tidiga. Det finns ingen riktig marknad. Det finns inga konkurrenter. Det är svårt att definiera kunden, eller hitta ansvariga. Det har hänt så mycket sedan 1995, då fanns det inga internetansvariga

- Det är viktigt att ha nöjda kunder. Det är viktigt att utvecklingen går i ett tempo som är lagom annars kan man förstöra en hel bransch. De flesta företag tittar för mycket på vad andra gör istället för att utnyttja sina egna idéer. Egentligen är det en fördel att inte ha någon att ”kolla på”.

Sverige är inte den enda marknaden
- Vi håller på att översätta webbplatsen till engelska. Tekniken och systemet är byggt på en engelsk plattform från början säger Teo.
- Vi ser interesting.org som en plattform att utveckla idéer under. Vi har medlemmar och kunder utanför Sverige. Ca 10% av våra medlemmar idag befinner sig utanför Sverige berättar Fredrik vidare.
- Den geografiska placeringen är egentligen inte viktigt. Affärsidén bygger på att man kan sitta var som helst och arbeta. Vår programmerare t ex sitter i Indien. Det är inget som helst problem.

"Här-arbete"
Sedan säger Fredrik något som jag absolut tänker ta fasta på.
- Jag kallar det för ”här-arbete”. Det innebär att man arbetar inte hemma eller på distans …, utan på den plats du just nu befinner dig på.
- Då har jag också möjlighet att arbeta i min egen takt och kan varva med att göra annat i tillvaron. Och idéer genereras oftast när man gör något annat! Så oerhört sympatiskt och fritt från en massa föreställningar om hur, vad och att man arbetar. Det här tycker jag är att kombinera arbete och fritid på ett alldeles utmärkt sätt. Fredrik fortsätter:
- Jag har något som jag kallar ”Florida-mappen”. Det är tillräckligt med arbete för en vecka, som inte kräver att jag geografiskt måste sitta någonstans, utan jag kan åka till Florida eller någon annan stans och arbeta en vecka och samtidigt ta semester en vecka.

Hur ser framtiden ut?
Fredrik och Teo säger med eftertryck att de - aldrig kommer att sälja interesting.org, men det är mycket möjligt att vi knoppar av affärsidéer från interesting.org.

Både Fredrik och Teo ser interesting.org som plattformen för vad de ska göra resten av livet. Tanken är hisnande, tänk vad mycket utvecklingsidéer som hela tiden ”rullar förbi en”. Det är bara att fånga de bästa i flykten och vidareutveckla. Det finns knappast någon risk för att idéerna kommer att sina. Mänskligheten är alldeles för nyfiken för det!

Fredrik och Teo berättar att de inom kort kommer att lansera ett nytt företag med namnet ”Convenient information”. Convenient ska symbolisera minskningen av värdet på information och kunskap. Tillgången på information ökar hela tiden och svårigheten blir istället att få fram den man exakt önskar. All information finns idag på internet och då måste man finna nya vägar att få fram den. Poängen är att fördela tid och kostnad på ett fördelaktigt sätt!

Företaget har anställt högskoleutbildade flickor på Sri Lanka som ska arbeta som ”levande sökmotorer”. Du ska kunna lägga in en fråga på webbplatsen, varefter de söker information och länkar i t ex 10 timmar – som du själv sparar – för att istället kunna ägna mycket kortare tid till att gå igenom sökresultatet och få fram exakt den information du söker. För detta får du betala ca 46 kr per timme.

Namnet på den nya sajten som lanseras i dagarna är:
www.convenient.info

Fredrik´s och Teo´s syn på eget företagande
- Att starta eget är som att flytta hemifrån eller slippa ut ur fängelset. Man kan arbeta när man vill och med vad man vill, kombinera nytta med nöje.
- Starta inte ett företag för att ”starta företag” eller ”tjäna pengar”, utan för att du ser ett problem som du brinner för att lösa! Eller göra kring något du är intresserad av! Vi skulle vilja rekommendera dig som funderar på att starta företag att starta eget samtidigt som du jobbar. Arbeta på kvällar, arbeta deltid eller ta tjänstledigt för att testa om det är något som passar dig.
- Folk går omkring med en massa idéer. Vi säger - testa dem istället för att vänta! Det snos inte heller så mycket idéer som man tror, så man ska inte vara rädd att pröva.
- Det är mycket mindre jobbigt att arbeta för sig själv. Du styr din tid, har ingen personal och ingen som behöver kontrolleras.

Idéer och tips till dig som vill utveckla ditt företag

  • Du behöver inte börja med att anställa någon utan kan hyra in den eller de tjänster som behövs. Vi menar att man inte behöver anställa så många till en början, men om man vill är det jättebra att anställa medarbetare.

  • Det är bra att ta in en partner i verksamheten.

  • De flesta har inga visioner, affärsidéer eller mål om vad man vill uppnå.

  • Fundera på vad ska företaget göra för att bli ”större än sig självt”.

Lanseringen av det nya företaget och webbplatsen Convenient information är ännu ett bevis på hur man tar hand om en bra idé och skapar morgondagens företag! Startaeget.se tackar för sig, önskar de båda lycka till och hoppas att du som läsare har fått många bra och goda idéer!

www.interesting.org

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök Advancerat

Populära nyckelord