Bli en fena på pressmeddelanden

Textstorlek

Skriv ut

Bli en fena på pressmeddelanden

IT & Media

Att redaktionell text är viktigt för dig som företagare, är nog ingen nyhet. Värdet av att bli omskriven i artiklar sägs vara 6-8 gånger så stort som att betala för en annons. Så att försöka väcka journalisternas intresse genom att skicka ut pressmeddelande kan vara ett riktigt bra sätt att marknadsföra dig själv, ditt företag och dina tjänster.

Marie Hagberg är före detta frilansjournalist och vet hur man ska skriva för att väcka andra journalisters intresse. Idag driver hon företaget Hjälp en journalist och har hjälpt tusentals personer att få publicitet i media. Här ger hon fem snabba tips om hur man skriver ett bra pressmeddelande.

1. Väck intresse direkt
Rubriken är det viktigaste. Utan en bra rubrik, kommer troligen resten av pressmeddelandet gå förlorat. Skriv en iögonfallande rubrik och krydda med humor om du kan. Poängen är att du ska sticka ut från mängden. Eftersom journalister får in mängder med pressmeddelanden varje dag så måste du utgå ifrån att de max kommer att läsa första stycket och på sin höjd scanna av resten. Det är därför viktigt att även komma till poängen redan i första stycket. Resten av meddelandet använder du till att ge ytterligare information.

2. Inkludera siffror och citat
Lägg till en siffra på allting! Till exempel "3 sätt att gå ner i vikt snabbt", "5 sätt att hamna i media" och så vidare. Det gör pressmeddelandet lättare att läsa och för att dessutom göra det roligare att läsa, kan du citera en lämplig person som har något bra att säga om tjänsten/produkten.

3. Kårrekturläs, korreckturläs, korrekturläs
Något som ger ett dåligt intryck är när en person inte orkat korrekturläsa sin text innan den skickas. Ditt pressmeddelande är delvis din kommunikation med omvärlden och några felstavade ord kan vara förödande för ditt PR-arbete. Låt alltså gärna någon annan korrekturläsa innan du skickar in det.

4. Var kreativ och stick ut
Hela poängen med att skriva ett pressmeddelande är att försöka få journalisten att kontakta dig direkt. Försök vara kreativ och hitta det unika som gör att just ditt meddelande sticker ut från mängden. Det ska locka journalisten att vilja kontakta dig omedelbart!

5. Presentera verksamheten och ge kontaktinformation
Presentera verksamheten på 4-6 rader, jämför gärna med hur det brukar se ut i en platsannons. Självklart ska du även inkludera kontaktinformation så att journalisterna kan nå dig för ytterligare information.

Författare: Ida Amrén



Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord