Textstorlek

Skriv ut

7 relevanta tips som kan lyfta din hemsida

Marknadsföring

Att skapa och fylla sin första hemsida med bra information är inte alltid det enklaste utan erfarenhet. Men små justeringar kan ibland göra mycket. Här får du några tips om vad du kan tänka på.

Vad är en bra hemsida för dig?
Din hemsida är den plats där du ger ett första intryck. Hur vill du att din hemsida ska se ut? Tänk på att den ska vara enkel att förstå och logisk att navigera. Du ska visa upp din verksamhet, dina produkter eller tjänster på ett inbjudande och attraktivt sätt. Så tänk över vilka bilder, färger och form du vill använda. Låt dessa gå hand i hand så att det inte blir för spretigt. Ett seriöst intryck är bra, men för den delen inte tråkigt.

Vad vill du säga med ditt budskap?
Vad vill du förmedla med din hemsida, vem riktar den sig till? Vad är det som är så speciellt med din produkt eller dina tjänster som gör så att kunden faktiskt vill köpa av just dig? Det är viktigt att lyfta upp det som du tror kan locka besökaren att vilja stanna kvar på din sida. Var tydlig och konkret. Snegla på eventuella konkurrenter, hur gör de och hur kan du skilja dig från dem?

Inte för mycket text - less is more
Vi har en tendens att skumläsa och att hoppa i en text när vi läser på webben. Ögat letar efter något som är intressant för att stanna upp och läsa mer. Du har ungefär 3-4 sekunder på dig att fånga dina besökares intresse och är sidan otydlig, texten för lång så kommer besökaren att snabbt gå vidare till en annan sida.

Skriv det viktigaste först. Den som är intresserad kommer då bli nyfiken och vilja läsa mer och den som väljer att inte stanna kvar har i alla fall fått se det viktigaste du ville kommunicera ut.

CTA eller call to action
När en besökare har hamnat på din hemsida vad vill du då att de ska göra? Ett vanligt uttryck inom marknadsföring är CTA - Call to action. Det är en uppmaning på hur kunden ska agera. Ska kunden: fylla i ett formulär, köpa, ringa, eller ta del av ett erbjudande? Exempel på en CTA knapp är: “köp nu” eller “anmäl dig här” eller något som “Läs mer”.
Det sägs att färgerna på knapparna kan påverka huruvida vi väljer att klicka eller inte, men en bra regel är att tänka på att knapparna ska synas. Skulle du själv hitta det du söker och skulle du följa din egen uppmaning? Tänk även på att budskap och knapp ska stämma överens.

Glöm inte att vara Google vänlig
Om du jobbar med din SEO/sökoptimering så kan din hemsida hamna högt upp på Google, så att de kunder som söker din produkt hittar dig. Använd dina nyckelord - de ord som beskriver det din verksamhet och hemsida handlar om. Jobba systematiskt med att se över trafiken och få in trafik till din hemsida.

Ta för vana att alltid testa på någon
Be en vän, kunder eller andra att prova din hemsida. Se efter så att det du har förväntat dig verkligen stämmer i verkligheten. Be dem att göra en beställning, fråga vad de tycker och vad deras första intryck är. Du kanske behöver justera för att användaren gör något annat än vad du hade hoppats på.

Ska fungera i mobil
Tänk på att sidan ska fungera för mobila enheter. Idag gör vi mer med mobilen än tidigare och en dator inte alltid det självklara valet. Kolla också så att hemsidan ser bra ut i alla olika webbläsare. Ibland kan något se bra ut i Safari men se helkonstigt ut i Chrome. Du kan testa din sida här.


Tipsen är skrivna av Emilia Vithal från Marknadsföringstips.se där ni även hittar mer matnyttigt när det gäller ditt företags marknadsföring. http://marknadsforingstips.se



Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord