Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 4 av 4

1 2 3 4
Forum Marknadsföring & Reklam

Vad är marknadsföring för er?

Inlägg 31 av 33

2007-01-30, kl 10:40

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Ett tycker att denna tråden börjar bli lite för akademisk vilket är lite ironiskt då vi diskuterar marknadsföring.
En grundbult i utåtriktad marknadsföring är ju retorik men just nu känns det som om denna tråden är anpassad för akademiker. Jag tror att flera av de personer som har gått in och läst denna tråden har problem med att hänga med på grund av det språk vi använder här. Viserligen har vi kommit en bit in i marknadsföring nu så lite komplicerat är det av nödvändighet men vi borde nog anstränga oss för att göra det lättare för läsarna att ta till sig det vi säger.

Ett bra exempel är Magnus post här ovan. Rakt fram, klara argument och inget fackspråk. Tummen upp för den.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 32 av 33

2007-01-30, kl 11:13

antonio

antonio

Inlägg: 240

Krävs nog en speciell slags människa för att förstå marknadsföring mot konsument, jag är nog inte en sådan människa. Finns alltför många fina ord som används som inte är direkt användbara

Hur mycket hänsyn tar man till psykologi när man marknadsför mot konsument?
Mycket av det som sagts verkar utgå från att individen inte är särskilt rationell, utan att denna kan via utseende/design/stimuli påverkas till ett visst köpbeteende..

Om det existerar två varor som uppfyller samma funktion (antar även att all annan service etc är samma),vad blir viktigt vid marknadsföring då?
Så länge man får ut ordet att produkterna existerar borde det i kundens ögon inte spela någon roll om den ena marknadsförs designmässigt överlägset?

Marknadsföring mellan företag är så betydligt mycket lättare att hantera verkar det som

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 33 av 33

2007-01-30, kl 12:20

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52


Rationalitet är ett ganska misshandlat begrepp men i stortsätt så är svaret ja Antonio, man förutsätter att marknaden inte är rationell. Det finns två anledningar till detta som ofta kommer upp i företagsekonomisk litteratur.
Den första och mest behandlade anledningen är rationel ignorance, det vill säga att det inte är rationellt att lägga ner den tiden som behövs för att skaffa informationen som behövs för att fatta ett rationellt beslut.
Det andra är att alla människor är känslodrivna varelser, men vilka känslor som driver oss varierar från person till person.
Till exempel finns det gott om företagare som startar företag för de vill bli rika, andra för att de vill uträtta något på egen hand och ytterliggare andra för att vi vill bli den bästa på det vi gör och vissa upp det för hela världen.

Det andra argumentet har mindre vikt i företag som drivs av mer än en individ. Ett köpbeslut där diskuteras mellan olika individer och tvingar personerna att granska sina egna motiv och argument.

Det första argumentet försvinner dock aldrig helt även om undersökande marknadsförare gör sitt bästa för att eliminera det men en total översikt uppnås i praktiken aldrig.

Angående om det är lättare eller svårare att marknadsföra sig mot företag eller konsumenter beror nog på fall till fall. Jag tycker bäst om att jobba mot konsumenter för då har man fler chanser att bli kreativ än mot företag.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 4 av 4

1 2 3 4