Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 4

1 2 3 4
Forum Marknadsföring & Reklam

Vad är marknadsföring för er?

Inlägg 21 av 33

2007-01-27, kl 15:15

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Marknadsföring är stort även om det är en del av det hela i ett företag. Alla strategier och grepp för att angripa marknaden är unika i sitt sätt då förutsättningarna varje gång är olika. För att verkligen förstå vad marknadsföring är tror jag det är viktigt att bryta ned den till grunden. Därefter kan man göra en sammanställning mer kortfattat vad det är.

I en organisation är det bra att vara medveten om hur marknaden ser ut och hur man kan agera vid olika tillfällen. Det finns inte alltid eller så gott som aldrig någon som helst säker grund för att resultatet av marknadsundersökning och analys samt dess rekommendationer är realitet , att så verkligen kommer att ske. Men det är en teoretisk säkerhetsställan för att få ut mesta möjliga ur sitt sammanhang. Nu bortser jag från monopolistiska verksamheter som erbjuder varor tjänster efter en behovsstruktur.

Men kortfattat vad är marknadsföring:
Ett grepp inom verksamheten (med eller utan extern hjälp) för att kvalitetssäkra strukturen av en aktiv kampanj som riktar sig till att sprida ett budskap, öka en försäljning, eller spara omkostnader.

(Ex på att spara omkostnader är olika förslagsverksamheter internt i verksamheten. Dvs anställda ger förslag på förbättringar och vid användande av förslaget ges en belöning. Ett aktivt stimulerande belöningssystem. Utvecklar förutom företagets goda ekonomi också företagets medvetenhet om dess interna kunskap.)

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 33

2007-01-27, kl 15:19

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, det är väl det jag försöker framhäva här...(!)

-Man överlever inte bara för att man har god marknadsföring. Utan det krävs ju att man kan ta hand om, och förvalta effekten på bästa sätt.

Alla delar av ett företag är beroende av varandra och har man inte rätt balans blir det jobbigt att hela tiden väga upp varje del efterhand. Förhoppningsvis har man såpass god kännedom om sina processer att man vet vad som behöver göras i förebyggande syfte ;-)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 33

2007-01-28, kl 12:06

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag tror att en viktig del vad gäller marknadsföring är att tänka ett snäpp längre vilket jag tror vi snuddade vid i en av trådarna. Det finns ramar som man kan utgå från för att säkerställa marknadsföringen men man måste även gå utanför ramarna ibland för att vara innovativ och nyskapande.


Hörde nyligen om en film som släppts vilket fick mig att fundera. Och vilket inte är ovanligt inom just filmvärlden. Historien byggde på två gamla klassiker sammanslagna till en film och i en ny tappning. Då slogs jag av tanken är detta innovativt? Nej! Det är faktiskt hämningsutvecklande. Hämningsutvecklande både för utvecklaren såväl som kunden. 

Samma saker sker i marknadsföring. Marknaden pumpas full av likvärdiga produkter och tjänster där enda konkurrensen blir att ha lägst prisklass, billigaste produktion, och lägst arbetskraft. 

Nyskapandet förglöms allt för ofta.

Jag förstår Niklas tanke med grundfrågan i denna tråden. Att analysera begreppet marknadsföring. Men jag tror det hade vart än mer intressant att titta på:

Hur man marknadsför begreppet och tjänsten marknadsföring på ett innovativt sätt.?
Eller;
Hur kan man utveckla marknadsföringen och dess ramverk? För det kan väl ändå inte vara den enda fungerande modellen.

Målsättningen är den samma, det förstår även jag, men vad jag är ute efter är att få input i nytänkandet kring modellen. Det tror jag kan berika inte bara oss i tråden utan även alla andra här som läser utan att skriva. Vi har ju trots allt haft över 501 visingar av denna tråden så någon/några verkar trots allt följa den. 

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 33

2007-01-28, kl 13:51

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Där har du en poäng..

En del tänker säkert "Varför uppfinna hjulet två gånger"? Men tänkvärt är absolut det du skriver om nytänkande och innovation..

Skulle vara intressant att få ta del av exempel där nytänkandet har skapat tydliga framgångar även hos mindre företagare..(?)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 33

2007-01-28, kl 14:17

antonio

antonio

Inlägg: 240

Går ni in i ämnet entreprenörskap nu, att något inte är "innovativt" betyder inte att det är olönsamt.

Många gånger har stora vinster kunnat göras på att man kombinerar ihop redan existerande lösningar men tillämpar dem på ett annat område.

Andra gånger behöver man inte ens en ny produkt, räcker med att du kan effektivisera produktionen och således konkurrera ut det gamla.

"innovation" som sådan behöver inte handla om banbrytande nya produkter som ingen har sett like av innan. Entreprenörer innoverar marknaden ständigt, det är det som gör den dynamisk och konkurrensutsatt.
Man kan inte sluta förbättra sig annars blir snart utslagen.

Enligt ett sådant tänkande skulle ingen musiker kunna vara innovativ eftersom de alla spelar samma noter... vilket jag tycker är helt fel.


Daniel jag tror nog de flesta små företag som blivit framgångsrika har vilat på någon slags innovation (må det vara ny produkt eller effektivare produktion etc.), annars hade de inte blivit framgångsrika överhuvudtaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 33

2007-01-28, kl 14:46

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Teoretiskt
Vi kommer ihåg
- 10 procent av det vi läser
- 20 procent av det vi hör
- 30 procent av det vi ser
- 50 procent av det vi ser och hör
- 70 procent av det vi diskuterar
- 80 procent av det vi gör
- 95 procent av det vi lär andra
 
Exempelvis:
- Att läsa en bok är för en kortsiktig stimuli som vi till stora delar glömmer bort när vi har läst klart.
- Att lyssna på någon så fungerar den mänskliga hjärnan ganska enkelt genom att sortera bort onödiga ord eller meningar.
- Att se en bild ger oss en visuell form som kan behållas. Kommer du ihåg hur personen såg ut som du gick förbi igår?
- Att se en film ger möjligheten att koppla ord ljud, känslor och ev text till sitt sammanhang. Fundera gärna lite på hur mycket du kommer ihåg av din senast sedda film. Vad är det som du kommer ihåg mest, handlingen, specifika ord, musiken/ljudet eller bilden? Helheten gör det lättare att komma ihåg de delar som påverkade oss mest.
 
För att nå ut med ett budskap borde tämligen den viktigaste processen vara att lära ut. Detta för att få folk att förstå. Folk förstår mer genom att man undervisar dem och de känner själva att de kan vara med och utveckla .
 
Om man säger att följande figur är en cykel:  OO  Då blir OO ett begrepp som vi kommer acceptera. Vi pratar om en OO med pedaler.
 
Det är i princip på samma sätt som alla figurer vi använder när vi skickar sms. LOL, GTG, ;-), :-P mm. Vissa förkortningar av ord men de blir istället en symbol för att beskriva kortfattat. Mottagaren ser det, mottagaren tolkar det eller söker sig till förståelse.
 
Samma funktioner kan man göra när man marknadsför. Man förkortar stegen. Samma innehåll men kortare steg.
 
Mycket handlar om att fånga tillfället i akt. Vid en föreläsning jag höll en gång inom serieteckning för barn så stötte jag på ett moment. En elev kom in med en basketboll i klassrummet som han studsade vilt i golvet. Jag visste med en gång att detta skulle ta uppmärksamhet från undervisningen så jag bad om att få låna bollen. Den använde jag sedan i undervisningen för att beskriva hur man kunde rita runda figurer, hur dessa gick o vrida och vända på samt hur man kunde skapa olika ljudillustrationer med bollen genom att studsa den mot olika material.
 
Därför är det viktigt när man ska skicka ut ett reklambudskap:
Hur kan mottagaren av ett reklambudskap interagera med budskapet i sig? Inte bara att läsa, höra eller se. Interaktionen är viktig för att verkligen skapa en kommunikation mellan marknadsföringen och marknaden.
Ex på bra enkla knep som använder sig av detta är Homepartyn. Det används även inom Studieförbunden men då i regel för att bevara gammal kunskap. Men än bättre exempel är utvecklingen av datorspelen där man nu förutom utveckla sina karaktärer, chatta och köpa moduler även kan köpa utrustning i spelet. Praktiskt taget marknadsför spelen sig själva med hjälp av mottagaren (om man nu bortser från spelberoendet). Människor/mottagare av en produkt/tjänst har alltid en vilja att själva kunna påverka eller hitta andra lösningar och utveckla.
 
Att lära ut om marknadsföring borde tämligen vara ett av de bästa marknadsföringsknepen
Man når därför bäst ut med budskap genom att i marknadsföring skapa debatter eller få personer att göra saker?
(Grattis Niklas! ;-))
 
Men viktigt att inte förglömma för marknadsförare och innovativa företag är:
Fånga tillfället, Utveckla produkten och tjänsten. Det är ni som skapar behovet. Det är ni som skapar priserna.
 
Och för oss som vet detta är inte en OO en cykel.
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 33

2007-01-28, kl 14:55

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Daniel: Framgången kan vara så liten att den inte ens har en betydelse för företaget i sig självt ur en nulägesanalys (oavsett storleken av verksamheten) men utvecklingen inom företaget kan vara enorm.

Ungefär som denna tråd vilken jag tror kan vara positiv för många av företagarna här på forumet.

Allmänt:
Jag tror det är viktigt att skippa jante-upplägget. Det är ett lurigt nedtryckande begrepp som lätt kan genomskådas.

Antonio:
Så som alla konstnärsformer finns alltid begränsningar inom sitt musikinstrument, noterna, tavlan, färgen duken, (skattemyndigheten). Frågan är snarare om detta är förutsättningarna vad kan man göra som är innovativt? Begränsningarna är inte noterna utan formen som man med konsten man har till sitt förfogande kan förmedla en känsla på ett nytt och banbrytande sätt.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 33

2007-01-29, kl 19:33

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Vilka intressanta saker vi har kommit in på nu.
Innovationer är något mycket intressant. Till listan över vad vi kommer ihåg som Magnus räknade upp ovan så är det så att i 80% så är det iden av annonsen. Utan en bra idé så uppmärksammas inte marknadsaktiviteten och blir där med ineffektiv.
Detta faktum ställs emot teorier från konsumentbeteende som säger att kunder reagerar misstänksamt mot reklam former som de inte stött på förut.

Alltså är den bästa vägen enligt teorin är alltså att balansera mitt mellan dessa två alternativ.
Enligt min egen erfarenhet så är dock konsumentbeteende teorin bristfällig på stora områden.
Jag har själv använt mig av "ovanliga" metoder för att marknadsföra olika produkter och uppnått mycket goda resultat med dessa.

En av de roligaste aktiviteterna som jag planerade och till viss del var med och utförde rörde en affär som ville sälja diverse artiklar till lajvare (levande rollspel). Eftersom jag bor på landet lyckades jag få tag på en gammal dags vagn och fixade så att de fick hyra två hästar av en vänlig "bonde".
Sedan begav de sig till lajvet i rollerna som två handelsmän för att visa upp sina artiklar. Jag var inte med men jag hörde att de hade uppskattats av alla på lajvet och fick in mängder med förbeställningar.
Ett "innovativt" tilltag som gav god utdelning. Att företaget sen inte kom igång är en annan sak som inte hör hitt.

Om vi rör oss vidare till innovationer inom ämnet marknadsföring är jag lite mer kritisk då det enligt min mening är alldeles för enkelt att kallas innovativ.
T ex påstås det i flera läroböcker vid högre lärosäten att 
P. Kotler och G. Zaltman definierade social marketing då de "upptäckte att idéer kunde säljas med samma metoder som produkter" på 70-talet.
Vad jag vet har politiska ledare använt sig av vad de "upptäckte" på 70-talet sedan början av 1900-talet. Lenin och bolsjevikerna använde sig av både flygbald och annonser. Hitler var utnyttjade det då nya mediet radion för att nå ut på ett sätt som hans motståndare hade svårt att hålla emot.
Så att kalla P. Kotler och G. Zaltman för innovativa gränsar nästan till en lögn.

Bara min åsikt min i en bransch som hemsöks av mängder med självutnämnda gurus så lönar det sig att vara kritisk.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 33

2007-01-29, kl 21:50

antonio

antonio

Inlägg: 240

Tycker det blev väldigt abstrakt plötsligt.

För den som har ett genuint intresse för att lära sig om marknadsföring kan tanka ned min sammanfattning av de första 17 kapitlen ur boken Principles of marketing av Philip Kotler
Här


För den som vill fördjupa sig i B2B marknaden kan ladda hem en mer komplicerad uppsats
Här
I den uppsatsen användes ett par riktigt bra vetenskapliga artiklar som källor, rekommenderar att man läser dessa om man intresserar sig för relationskapanden inom B2B.

Den som vill tillämpa modellerna ur marknadsföring rekommenderas läsa någon bok om mikroekonomi, bra för den som vill kunna räka kvantitativt på potentiella vinster av marknadsföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 33

2007-01-29, kl 23:35

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag skulle snarare säga att (annonsen) sättet att sprida budskapet har en stor vikt för att ge ett bra resultat. Dåliga annonser vilket det finns gott om ger inga 80% Det finns hur många bra koncept som helst som fullständigt krossats pga dåliga utformningar av budskapet.
Så fort konsumenter förstår att det är reklam blir de misstänksamma. Särskilt om det strider mot de preferensramar man har som konsument.
 I exempelvis en annons under julhelgen kunde man för en hjälporganisation läsa:

"SMS:a bort
ensamheten"

Då det var reklam för en sådan stor organisation med aktivt stöd kunde man frånbise detta. (I vissa fall handlar det bara om att få ut budskapet att man finns.)

Men vad jag reagerade över var; Vad står det egentligen? Om man läste texten snabbt några gånger så blev den ännu hemskare och råare. Och kanske inte det meddelande som var väsentligt att sprida.

Kul aktivitet du nämnde. Jag förstår dock att verksamheten inte kom igång. Det handlade inte om en återkommande aktivitet samt är det segmentet en svår grupp att sälja till. Lajvare är vanliga människor med i regel stor kunskap om hantverk. Dessa konsumerar inte i onödan utan mest i de sammanhang där de själva kan knyta an till sin egen utveckling av produkter. Det är ju lite det lajvet handlar om. Att bygga utifrån grunden med de redskap man själv kan skapa eller som ges av naturen. Naturligt därav är att de kopierar varandra för att utveckla. Precis som samma utveckling sker på vanlig torghandel. Bra exempel på sida för lajvare och deras produkter är http://www.handelsgillet.se/

Man måste emellanåt använda sig av "ovanliga" eller spontana metoder för att nå ut. För jag antar att de allra flesta av oss är trötta på karameller i en monter, flyers eller dylikt även om det i mångt och mycket handlar m att skapa en realtion och ge en uppmärksamhet i samband med företaget, produkten, tjänsten. Det handlar om att synas. I rätt sammanhang ska tilläggas. Argument som man borde vara trött på men som aldrig verkar ta slut är de väl avända orden "Billigt", "Köp nu", "Bästa pris", "Årets bästa". Lustigt nog är människan ganska simpel i sitt tänkande - Det är klart jag ska ha det billigaste eller bästa.

Människan har alltid hittat nya kanaler för att nå ut med sin produkt. Var inte Guthenberg och tryckningarna av bibeln ett utmärkt exempel på det. Den gamla mun till mun metoden togs över av nya medier. Men man ska inte missa att folk även idag håller dialoger.

Jag vidhåller att man även idag borde kunna hitta innovativa vägar inom marknadsföringen. Det borde tämligen inte vara den slutgiltiga och endast fungerande modellen som nu finns.

Inom alla branscher finns gurus, självutnämnda eller upphöjda. Självklart ska dem finnas i mängder inom din bransch Niklas ;-)


Mycket bra läsning Antonio :-)

Klart att det blev abstrakt.

Det är inte att förglömma att teori är teori och inte alltid kan appliceras i alla sammanhang.
Det har blivit lite av ett svenskt dilemma (Eller i alla fall har varit under några år) att vi har väldigt många högutbildade personer i vårt avlånga land. Vilka i realiteten inte kommer ut i arbetslivet då de inte har den praktiska erfarenheten.
Jag vet inte hur många byggnadskonstruktörer det finns som kan räkna på allt mellan himmel och jord. Men i ett levande sammanhang inte kan tillämpa sina teorier om hållfasthetslära mm i praktiken.
För att citera ett gammalt ordspråk: Man får ta seden dit man kommer.

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 4

1 2 3 4