Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum Marknadsföring & Reklam

Vad är marknadsföring för er?

Inlägg 11 av 33

2007-01-26, kl 19:30

username

Peter
Nygren

Inlägg: 80

Marknadsföring för mig är att visa up sig och skapa en bättre relation till potentiella kunder eller att kränga varor.

Att kränga mer varor och förstärka sitt varumärke är ju det markandsföring handlar om i slutändan!

// Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 33

2007-01-26, kl 21:58

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Intressant diskussion detta här, även om misstänkta "klipp & klistra" förekommer..

Hur som helst så ger denna tråden mig en insikt i att hur du än vrider och vänder så är det extern expertis som skall användas. Om man marknadsför sitt företag så som beskrivningarna ovan så bör man nästan starta en PR-byrå vid sidan av ;-)..

Eller så anpassar man resurserna efter kostymen och riktar sin marknadsföring mot de kunder vars behov inte överträffar ens kapacitet.

Vad som även är viktigt inom alla aktiviteter är uppföljning, eventuell korrigering och mätning av resultaten mot målen. Då har du mycket "gratis" nästa gång du skall genomföra samma procedur.
-Gör om, gör nytt, gör bättre-

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 33

2007-01-26, kl 23:45

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Det är en rätt intressant sak som Daniel nämnde där. Det finns ju faktiskt de företag som har gått under för att de har fått (tagit på sig) för många kunder, rätt intressant problem. Undra om jag kan skada ett företag om jag gör mitt för bra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 33

2007-01-27, kl 00:15

antonio

antonio

Inlägg: 240

Ni verkar ju inte bry er om mina inlägg ;)

Ett företag kan inte gå under pga av att man gör ett bra jobb med sin marknadsföring.... det är helt enkelt inte möjligt enligt den "rätta" definitionen av marknadsföring.

Marknadsföring handlar om att optimera hela företaget i dess marknad, om det inte är optimalt för ett företag att försöka öka sin omsättning till 1 miljon st. sålda varor så bör man kanske välja en strategi som skummar av marknaden hellre än försöka penetrera den.

Det är även en marknadsföringsåtgärd om man väljer att outsourca delar av sin produktion på underleverantörer för att kunna möta en större del av marknadens behov.

Det som blir intressant i det som framförts är att i slutändan faktiskt blir slutmarknaden som bestämmer vilken lösning som du ska ha på alla delar av din marknadsföring...
Om efterfrågan (kund) överstiger din förmåga måste du anpassa dig... om efterfrågan skiftar måste du anpassa dig.

Det är precis det som modern marknadsföring handlar om, försök inte själv tvinga en produkt ut i marknaden, låt marknaden sköta dragningen.


Trevlig den här tråden, man friskar upp minnet inom området ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 33

2007-01-27, kl 09:44

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Antonio-> Det känns som om vi talar ungefär samma språk. Dock så är det ju otroligt lätt att gå för fort fram när man ser den faktiska potentialen. Om man spånar en marknad och ser hur mycket man kan hämta hem, då är det lätt att satsa hårt på marknadsföring och då glömma av att man kanske inte var så väl rustad för detta. Oavsett vad man åtar sig så måste man vara beredd att ta hand om detta åtagande, då har du också mycket gratis tillbaka i och med de nöjda kunderna. Något som en del glömmer emellanåt när dom stirrar sig blinda på prognoserna och räknar vinster.

Om däremot väljer att anpassa den där kostymen, tar det varligt med marknadsföringen och gör ett bra jobb med det man åtar sig så växer man i anpassat tempo och man riskerar inte växtvärk som ibland stjälper företag.

Marknadsföringen i sig är viktig, men absolut inte avgörande för företagets framtid. Det handlar om så mycket mer och den helheten som kunden känner av består av mindre delar sammankomponerade delar som måste fungera tillsammans.

En ensamföretagare har ju därför helt andra förutsättningar än exempelvis företagstorlekar med ledningsgrupper där var och en besitter spetskompetens inom avsedda områden.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 33

2007-01-27, kl 10:14

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Inget Klipp o Klistra från min del. Bara memorerade erfarenheter från en kort period i samband med examensarbeten på IHM.

Man vinner alltid mycket med extern expertis. Nya fräscha ögon som kan ge en utomstående syn på saken. Men det måste kombineras med den interna expertisen för samspelets skull.

Visa kunder får man säga nej till. Lönsamheten kan till och med bli bättre genom att neka vissa kunder.

Uppföljning är bra och borde vara självklart. Men vad som är än mer viktigt är resultat. Resultatet av sitt arbete kan man leva länge på och ger dessutom bra referenser. Resultat är värdefulla. Att försäljningen har verkat öka är inte alltid det viktigaste utan resultatet i sin helhet % räknat (Hur många man nått ut med, vilket gensvar det gett, vad kunden kommer ihåg, hur mycket man sparade samt försäljningen). Det är rätt skönt att kunna säga "Vi gjorde detta och det gav en ökning med 350%!" Det är ett tecken på att man lyckas.

Ett tecken på att företag går under är ansvarstagande. Det är viktigt att värdesätta vad kan man leverera och hur mycket kan man utvecklas. Den vanligaste undergången är nyanställning som inte är beräknad till förhållandet med företagets kunds efterfrågan, konkurrensunderlag eller egen betalningsförmåga. Har man inte möjligheten att leverera mer ska man tacka nej.

Jodå vi lyssnar på dig Antonio. Det finns otroligt många tvingade produkter ute på marknaden som det faktiskt går rysligt bra för. Varför? Jo de är billiga. Strategin för försäljningen är optimalt anpassad.

Outsourcing är en bra möjlighet så till vida att garantierna för leverans finns. Utvecklingen på senare tid har blivit att allt fler företag blivit så stora att de måste outsourca. Detta är vanligt inom bygg, fastighet, skötsel/underhåll samt reklam och media. Allt fler småföretagare bildas som jobbar mot en kund. Det är detta Skattemyndigheten nu vill styra upp.

Ensamföretagare har större möjligheter att utvecklas än stora företag. Om man bara ponerar och sätter oss alla i denna tråden i ett rum som ett företag som ska skapa en marknadsföringsstrategi. Det skulle ta oss ohyggligt mycket mer tid att komma fram till vad som är bra innan vi vågar satsa på det. Alla har sina ideer om vad som kan vara bra. Man ska samspela, agera bollplank, argumentera och diskutera, konkretisera och fastslå samt tilldela uppgifter. Tiden som är extra är den tid som det tar att lära sig sampela, tillit och våga bli en ja och nejsägare byggd på tillit kunskap och uppskattning. Även den extra tiden det tar med tanke på att vi nu i denna tråden är 5 dvs 5xtid.
Även om förutsättningarna är annorlunda för en ensamföretagare vad gäller spetskompetens vinner denne ganska snabbt i sina val av satsningar pga att han är ensam om dem (Om ej inhyrda eller med stöd av fru/man.). Men en ensamföretagare som av sin spetskompetens kanske känner den minsta osäkerhet vad gäller sina satsningar till marknadsföring, borde ta hjälp av en som jobbar professionellt med tjänsten.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 33

2007-01-27, kl 10:56

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

En ensamföretagare skall ju agera som oss 5st ihop på samma gång. Hur skulle detta fungera om han/hon skall ha förmågan att ur det bästa av alla vinklar bedömma helheten? Det är ju detta som är välkänt inom småföretagarbranschen att en ensam inte alltid är stark, utan han/hon tvingas mer eller mindre att ta onödiga risker som kan innebära enorma problem p.g.a man inte kan veta allt på egen hand.

Nej, ett team eller nätverk av olika experter där man i samförstånd (ge och ta) kommer fram till det bästa.  För att undanröjja "onödiga" diskussioner där stoltheten till slut tar över bör man sammanställa hot/risker/möjligheter/förutsättningar och använda dessa som ett konkret underlag. Då spelar det ingen roll vad just jag tycker, utan det handlar om resultatet av de konsekvenser olika situationer innebär sett från olika ögon. De beslut man då fattar skall i detta läget behandlas av varje enskild expert...

Är man ensamföratagre bör man göra på samma sätt.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 33

2007-01-27, kl 11:16

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Med rätt förutsättningar om rätt tillvägagångssätt så ska en person klara av att göra samma uppgift som fem. Självklart är alla inte "alltid" lika starka. Så är det även i ledningsgrupper. Alla grupper är inte lika starka.

Självklart bör man som egenföretagare göra samma sak, att inkalla folk med spetskompetens inom sitt gebit för bästa möjliga resultat. Det resultat den gruppen kan leverera. En annan grupp ger ett annat resultat.

Men fördelen ett enmansföretag besitter är att beslutsprocessen blir exakt där han själv finner den aktuell.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 33

2007-01-27, kl 11:30

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, per definition så kan vi nog dra samma slutsats..
Att besluten blir olika beroende på personerna som fattar dessa är nog ganska logiskt och ibland väldigt utvecklande ;-).
 Där har VD:n då en betydande roll att få dessa personer att samverka både som människor och arbetskollegor och vidta de åtgärder som får anses nödvändiga.

Inte att förglömma heller är ju att en ensamföretagare inte har samma problematik som företag med ledningsgrupper, och även dessa grupper framställs ju faktiskt efter behov.

Jaja, åter till ämnet skulle jag tro..Ha det gott

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 33

2007-01-27, kl 14:47

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Jag tycker faktiskt att viden på vad marknadsföring är har blivit lite för stor här.
Jag tycker inte att beslut inom en organisation ska fattas med marknadsföring i åtanke, markandsföring kan lägga grunden för beslut genom att inhämta information men besut så som out sourcing bör tas mer ur organisationsteoretisk och management synpunkt då det kommer att skapa stora oroligheter i organisationen.

Vist är markandsföring viktigt, men vi får ju inte glömma andra ämnen som kanske tillhandhåller en bättre beslutsgrund.
Som Peter sa ovan, i slutändan ska ju marknadsföringen stärka företaget och göra det mer lönsamt, annars är det ju bortkastade kraftansträngningar.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 4

1 2 3 4