Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 4

1 2 3 4
Forum Marknadsföring & Reklam

Vad är marknadsföring för er?

Inlägg 1 av 33

2007-01-22, kl 23:34

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Vad är marknadsföring för er?

Förutom mitt marknadsföringsföretag brukar jag anordna kurser i marknadsföring på olika studieförbund i Blekinge och mina ”elever” brukar ha ganska skilda uppfattningar om vad marknadsföring är vilket inte är så konstigt då begreppet marknadsföring täcker ett brett fält av ämnen.
 
Jag tycker det skulle vara intressant att veta vad ni har för uppfattning om vad marknadsföring är.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 33

2007-01-23, kl 09:05

antonio

antonio

Inlägg: 240

Aktiviteter kopplade till att aktivt försöka administrera den marknad man befinner sig i istället för att passivt låta marknaden bestämma ens öde.

Vad är din uppfattning Niklas?

Traditionellt tror jag marknadsföring anses vara att skicka ut flyers och rekla, men det är nog mer än så.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 33

2007-01-23, kl 11:08

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Min egen uppfattning är lika den du själva gav Antonio. Marknadsföring handlar främst om att inhämta information om, analysera och agera för att få en reaktion på marknaden.

De flesta elever jag har brukar tro att marknadsförig är något som bara används för att nå ut till nya möjliga kunder men det bör ju även användas före, under och efter kunden kontaktas för att fungera på bästa sätt.

Den vanligaste är som du säger, marknadsföring=reklam, men i första hand handlar det om att planera för att ta hand om den viktigaste resursen ett företag har nämliga sina kunder.

Det är min uppfattning iallafall.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 33

2007-01-23, kl 12:12

antonio

antonio

Inlägg: 240

/Redigerat/

Märkte att du redan hittat den gamla tråden där någon letade efter en marknadsföringskurs :)


Kan du skriva lite mer om strukturen på kursen som du ger? Finns nog en del intresserade.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 33

2007-01-23, kl 12:47

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Gärna.

Jag anordnar två typer av kurser, en kortis på 3x5 och en längre på 2x10 som sträcker sig över 20 veckor.
Båda två kurserna är av cirkelform, vilket betyder att alla närvarande, även jag, räknas som deltagare och alla ska vara aktiva på träffarna.

Kortisen handlar om att ge grundläggande kunskaper i marknadsföring.
Första träffen presenterar alla sig själva, sina företag och jag berättar kortfattat om olika marknadsföringsfält. I slutet berättar deltagarna vad de vill ha ut av cirkeln och jag skapar en studieplan utifrån deras behov.
Normalt blir det mest rakt på sak, det vill säga olika metoder att nå ut till kunderna men jag passar alltid på att propagera för undersökningars värde.

Den längre cirklen har till syfte att deltagarna ska utarbeta en egen marknadsplan under cirkelsgång där deltagarna själva gör de nödvändiga undersökningarna med vägledning från mig.
Det tar lite för stor plats här att berätta om alla de olika momenten men stegen är lika de som finns i en marknadsföringsplan, fast lite mer omfattande.

Hoppas att detta svaret blev vad du hoppades på men eftersom innehållet i kursen bestämms av deltagarna(kunderna) så finns ingen fast struktur. Men detta är ju rätt lämpligt i en marknadsföringskurs, ett ämne som lägger betoningen på kundernas behov.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 33

2007-01-25, kl 11:42

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Marknadsföring är ett helhetsbegrepp.
Man måste dela upp det i sina beståndsdelar för att se helheten.
 
Begreppet för allmänheten verkar vara att marknadsföraren lokaliserar sin potentiella marknad och inriktar olika säljaktiviteter mot denne. Detta är en generalisering.
 
Men jag tror att man utifrån frågan måste särskilja på ordet Marknadsföring och Marknadsförare.
 
Mycket riktigt som Niklas säger handlar marknadsföring främst om
-          att inhämta information om…
-          analysera informationen
-          skapa ett agerande utifrån de insamlade uppgifterna.
 
Men för att skapa en full förståelse måste man gå djupare om man nu ska förklara vad marknadsföring verkligen handlar om.
 
-          Identifiera vad som ska marknadsföras. (Produkt, tjänst.)
-          Scanna av marknaden efter liknande produkter/tjänster. Detta för att lokalisera vilka konkurrenter som finns samt var dem finns. Också bra att titta på beteende, marknadsföringskanaler, sälj- och leveransförmåga.
-          Inhämta information om potentiella återförsäljare (Om man riktar sig till ÅF), Detta för att lokalisera vilka återförsäljare som finns, beteende, marknadsföringskanaler, köpförmåga, hur de köper och framför allt deras behov av produkten/tjänsten.
-          Inhämta information om potentiella kunders beteende, köpförmåga, hur de köper och framförallt deras behov av produkten/tjänsten.
-          Inhämta information om konkurrenter. All möjlig som går att få tag i. (Marknadsaktiviteter, omsättning, priser mm.)
-          Skapa en konkurrensanalys. (Dvs sammanställa all information för att se hur stor marknaden är, och var den är samt när vissa aktiviteter är viktiga att sätta in.)
-          Skapa en ÅF-analys. (Dvs sammanställa all information om deras agerande och behov samt vilka andra behov de kan ha av produkten/tjänsten, Ex titta på hur de bättre kan skylta med just den egna varan och kundens beteende. Detta för att öka den egna försäljningen)
-          Skapa en konsumentanalys. (Dvs sammanställa all information om kundens agerande och behov samt vilka andra behov den kan ha av produkten/tjänsten.)
-          Skapa en behovsanalys för att se på hur stor marknad det finns, vilka extra aktiviteter kan tillföras.
-          Marknadsanalys där man utifrån ovanstående analyser och insamlad information kan beräkna bl a en trolig försäljning.
-          Rekommendationer hur man kan utveckla produkten/tjänsten efter kundens behov.
-          Rekommendationer vilka aktiviteter kan vara aktuella att sätta in.
-          Rekommendationer var man ska sätta in olika aktiviteter.
-          Rekommendationer när olika aktiviteter kan vara aktuella att sätta in.
 
När du har världen i din hand är den lika ömtålig som en liten fågel.
 
Nästa steg är dags för utformning av reklam, budskap och aktiviteter.
Ex på dessa kan vara att utforma, med visuella medel, kampanjer som riktar sig till målgrupperna. I dessa kampanjer kan det innebära att man skapar:
 
-          Nyheter om produkten/tjänsten det egna företaget som man sedan skickar ut till speciellt utvalda journalister på olika medier för att få ”gratis” reklam. Det finns alltid något intressant över din produkt/tjänst eller ditt företag. Om du inte ser den själv så skapa den. Man kan skriva sådana här brev själv men i regel är det här ett uppdrag för en Copywriter.
-          Grafiskt utformande av annonser, webb, förpackningsdesign, displaysystem, monterdesign. Allt som är visuellt. Allt efter marknadsförarens rekommendationer. Hur det grafiska utformas bestäms i regel av en Art Director (AD) som utgår från analysen om kundens beteende. Olika målgrupper agerar på olika sätt. Åldersdefinierat, lokalt definierat mm. Diverse texter i samband med detta sköts även det av Copywritern. När AD bestämt den grafiska formen tar i regel originalaren vid och gör allt rent och snyggt så att trycksaker går att trycka, att webbsidor blir snygga mm. (Även vissa AD kan göra detta.)
-          För eventaktiviteter mässor eller liknande tar marknadsföraren över och styr upp hur upplägget av aktiviteten ska gå till.
-          Startar försäljningen/budskapet.
 
Sedan släpper man fågeln.
 
Rekommenderat är att följa med aktiviteten nu. Dvs följa upp den. Kontakta vissa kunder och fråga vad de tycker. Få kunder att fylla i talonger på produkter som skickas tillbaka. Andra aktiviteter som man kan följa upp med för att få respons är bra samt för att ständigt hålla det egna företaget eller varumärket visuellt och hos kundgruppen medvetet.
 
 
-Puh! Jag hoppas jag fick med de stora bitarna här. Kanske Niklas kan hjälpa till att fylla i vad som fattas.
 
Men i regel är detta marknadsföring. Scanna, analysera och skapa ageranden i olika former efter marknadens behov, företagets behov.
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Olsson
Uddatorp AB
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 33

2007-01-25, kl 11:57

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Glömde lägga till att man kan dela upp målgrupper och konkurrenter i primära och sekundära grupper. 

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 33

2007-01-25, kl 13:41

antonio

antonio

Inlägg: 240

Viktigt att förstå att marknadsföring per definition inte enbart handlar om att söka få största omsättningen som möjligt på sina produkter/tjänster.

På den operativa nivån kanske det är så men marknadsföring är mer omfattande än så (de viktigaste besluten är faktiskt inte av operativ karaktär). På den strategiska nivån tillhör det även marknadsföring att bestämma vad som ska produceras, segment, diversifiering/koncentrering, positionering etc.

En annan viktig aspekt är att marknadsföring inte är enkelriktat gentemot kunden. Inom marknadsföring har man även allt som är ingående i former av leverantörer, aktiviteter i förhållande till leverantörsrelationer för att skapa mervärde hör även det hemma inom marknadsföring.
När du väljer en viss leverantör framför en annan har du aktivt gjort ett val inom marknadsföring.

Marknadsföring, Marknad. Företaget som tar hänsyn till marknadsföringen utifrån intressentmodellen kommer att kunna optimera sin verksamhet mer än den som enbart utgår från traditionella uppfattningar om marknadsföring.

Tycker jag iaf. Därför finner jag det viktigt att för den som ska lära sig marknadsföring initialt bör lära sig om företagsekonomi, annars blir det lätt att man glömmer viktiga aspekter inom marknadsföring när man bara ser till en del av marknaden (kund).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 33

2007-01-26, kl 18:51

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Jag tycker att ni båda har fått med det mesta, men jag skulle vilja lägga till en ganska viktig detalj, som åtminste gäller för min uppfattning men kanske inte allas.
Det är att alla marknadsföringskomponenter kretsar kring ett behov, nämligen kundens. I slutändan handlar alla företagsverksamheter om att tillfredställa ett behov på marknaden och om man kommer ihåg detta så blir varje enskild komponent ovan enklare att utföra.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 33

2007-01-26, kl 19:03

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Det tog jag upp i följande stycke:

-          Inhämta information om potentiella kunders beteende, köpförmåga, hur de köper och framförallt deras behov av produkten/tjänsten.

;-)

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 4

1 2 3 4