Inlägg 11 av
35
2011-10-04, kl 09:01
Marcus Björk
Inlägg: 88
Börja från början.
Sätt dig ner med penna och papper och tänk. Du letar efter svaret på följande frågor:
1* Vad vill du göra? ( Affärsidé)
2* Hur ska du göra det? (affärsplan)
3* Finns det någon som vill betala för det du vill göra? (marknadsundersökning)
4* Vem gör nu vad du vill göra? (konkurrent identifikation).
5* Vad skiljer ditt sätt att göra det från konkurrenten (produkt positionering - unique selling point)
6* Varför ska någon betala dig istället för den andre som redan gör det (konkurrens analys).
7* Vilka vill handla av dig och hur många är det? (kundanalys)
8* Hur ska de få veta att du finns? (marknadsplan)
Nu kommer 4 mycket viktiga frågor:
9* Hur mycket kommer det kosta att sätta igång verksamheten och hur ska du finansiera detta? (budget:uppstart)
10*Vad kommer du behöva för att starta igång och sedan driva verksamheten. Utgå från affärsplanen och marknadsplanen. Tänk igenom en försäljning, börja med att en kund tänker "jag skulle kanske behöva något som gör att jag kommer i form ( om du nu ska syssla med gym-prylar)och sluta efter det du gjort bokföringen klart. (flödesschema)
11* Hur mycket kommer du att tjäna efter att alla kostnader är betalda?
(lönsamhetskalkyl).
12* Vad har du/din affärsidé för styrkor/svagheter och vilka risker/möjligheter leder dessa till? (SWOT-analys).Vad behöver du göra för att minimera svagheter och därmed risker? Lägg in det i planeringen eller försök att ändra din affärsplan så riskerna inte uppkommer.
13. Fundera på om du tycker att pengarna du tror att du kommer tjäna är värda riskerna du vet att du kommer utsätta dig för.
14. Tänk till igen och läs igenom allt du har skrivit.
14 punkter och du bör göra alla. ta hjälp av alla du kan, kompisar, organisationer som sysslar med nyföretagande, folk på stan (fråga inte bara kompisar, de svarar vad de tror att du vill höra), fråga här på forumet osv. Att inte lyckas med ett företag är en väldigt dyr historia som kan förfölja dig länge, så se till att du vet vad du gör innan du kör igång. Jag har efter frågorna skrivit ett ord inom parantes, om du googlar eller slår upp ordet så får du en lite djupare förklaring.
Den här frågelistan brukar jag själv använda innan jag kör igång något. Det finns givet även andra sätt, men jag tycker att det här funkar.
lycka till
M
Marcus Björk
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 12 av
35
2011-10-04, kl 20:41
PerÖberg
Inlägg: 1918
Det är OK att starta när man är ung, om man har energin och föräldrarna med sig - MEN: det finns hundratals fallgropar att se upp med:
-Man måste ha pengar att investera i din ide, och det kan vara mycket pengar om vi talar om en hel butik. Gör ett upplägg som kostar mindre.
-Att försöka sälja lite av varje brukar leda till att man misslyckas. Oftast. det beror på att man aldrig får en bra butik om den är både liten och skall ha allt.Vill du att alla skall kunna hitta något i din burik så behöver du ett varuhus för 100 miljoner och en marknadsföring som kostar därefter. Istället brukar dom lyckas som blir specialister. Att bara sälja kläder för gravida, eller bara grejer till fiskare, eller bara golfbollar eller bara ... men det man säljer skall man ha "allt av", vara bäst helt enkelt. Det räcker nämligen ALDRIG att bara ha en butik - du kan lika gärna elda upp pengarna för det går fortare och är inte så jobbigt. Utan du måste vara bäst ur någon synvinkel. Så mycket bäst att du kan lyckas. Billigast, eller mest varianter eller bästa service eller ....
-Kom ihåg att du aldrig skall starta en butik DU blir nöjd med utan en butik dina KUNDER blir nöjda med. Och dom kunderna måste vara tillräckligt många och handla för tillräckligt mycket tillräckligt ofta.
Så kasta dig inte bara över detta. Gå en starta eget kurs på ett studieförbund, snacka med folk som redan bedriver egna företag, osv INNAN du bestämmer dig.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 13 av
35
2011-10-12, kl 21:35
StealMyStyle
Inlägg: 38
Mitt tips är att först starta en webbshop. Själva shopen kostar inte allt för många hundralappar i månaden, vilket är väldigt billigt om man jämför med en fysisk butik. Det första du borde göra är att kolla upp vart ifrån du kan fixa bäst priser på det du vill köpa in. Sen är det nog smarta att köpa in en liten mängd varor den första gången, och se om det säljer, så att du inte sitter där med ett stort lager och inga kunder. Det är så jag har byggt upp mitt företag. Jag började med ett väldigt litet startkapital och köpte in några stycken av varje sort jag ville sälja, sen när jag sålt lite gran så har jag ju på det sättet fått lite mer kapital då det inte finns så mycket utgifter förutom webbshopen, och då kan du köpa in mer. Sen borde du tänka på att det är smart att ha lite kapital till marknadsföring.
Sen tycker jag att båda ovanstående kommentarer är relevanta.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 14 av
35
2011-10-12, kl 21:48
Sellmedia
Inlägg: 66
En webbbutik är antagligen det bästa och billigaste sättet att komma igång. Emellertid så är det väl så, att när man är ung så kan man ha många idéer som kanske inte alltid är något att satsa på - Tipset är att lyssna på vad dina föräldrar har att säga i kombination med vad andra som redan driver webbutiker säger, men sanningen är att skaffa en webbutik och starta upp är det absolut enklaste i världen - Att få det att funka och sälja är en helt annan historia...
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 15 av
35
2011-10-12, kl 22:28
Kromgol
Inlägg: 16
Men sedan känns det även som att det är mycket mer konkurrens inom webbutiker. Jag menar, hur kommer jag på en Unique Selling point som gör att folk handlar hos mig? Det är väl enklare om man kanske kommer på något "unikt" som man sedan börjar producera och sälja, dock är jag inte så värst kreativ av mig så det är lite negativt. Men tack för listan, ska helt klart köra genom den när jag har tid.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 16 av
35
2011-10-12, kl 22:37
Marcus Björk
Inlägg: 88
Det är det som är grejen med affärer.. vad har du som kan dra folk till din site?
Du är ung,, kan du använda det? tipsa lokalpressen om dig själv,, skicka ett pressrelease,, stans yngsta företagare? hur ser ditt FB konto ut, kan du sprida sidan där?kan du göra en deal med lokala affärsidkare om bundeling erbjudanden? (bundeling= tex köp en mercedes och få en dvd-film på köpet eller rabatt på en kopp kaffe hos cafét nere på gatan. Kunden får en rabatt på din produkt för att han/hon köpt något annat av någon annan. Kunden ser det som ett mervärde, du får sälja och den andre handlaren får en nöjdare kund). det är bara din fantasi som sätter stopp..
Marcus Björk
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 18 av
35
2011-10-12, kl 23:03
Kromgol
Inlägg: 16
Fast jag kom att tänka på en sak, då jag är rätt erfaren inom datorer och dylikt så skulle jag faktiskt kunna tjäna lite och få lite erfarenhet inom företag genom att skapa ett litet serviceföretag där jag hyr ut mig själv till att laga datorer och liknande. En i princip win-win situation då jag inte riskerar att åka ut på för djupt vatten genom att behöva köpa in massor saker som ingen köper etc.
Då jag sett vad andra företag tar ut för priser när det gäller datorreparation tror jag även att det kan vara lite lönande att göra det, då det inte är särskilt dyrt att reparera datorer om man nu inte måste köpa in nya komponenter för att fixa problemet.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 19 av
35
2011-10-12, kl 23:10
StealMyStyle
Inlägg: 38
Ja, det är stor konkurrens med webbutik, men om det inte går bra så har du antagligen inte förlorat så mycket pengar på det. Om du startar en fysisk butik så kan det också gå dåligt, men då har du förlorat betydligt mycket mer pengar. Sen måste du fortfarande marknadsföra dig själv även om du har fysisk butik. Visst kan du få en och annan kund som råkar gå förbi, om du har ett bra läge, men jag tror inte att det handlar om allt för mycket pengar.
Det viktiga med webbutik är att ha ett bra pris på varorna, ett bra sortiment och en bra marknadsföringsplan. Du behöver inte vara unik med din produkt så länge du har bra priser, och ser till att sköta marknadsföringen. Det tenderar ju att vara så att den som marknadsför sig bäst är också den som säljer bäst, även om andra butiker har exakt samma varor till exakt samma pris.
Sen tycker jag att du absolut ska gå på Marcus idé om att köra ett pressmeddelande och kontakta tidningar. De är säkert intresserade av att skriva om en driven 16-åring. Vilket ger dig gratisreklam. Sen kan du alltid kontakta bloggare som har hälsobloggar eller gym-bloggar och kolla om det finns någon chans till samarbete. Det brukar det göra.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat