Inlägg 1 av 35
2011-09-28, kl 17:06
Starta eget - 16 år?
Ursäkta om detta inte rätt forum.
Det är så att jag över en tid har blivit rätt intresserad av att starta eget, i detta fall en butik som säljer diverse kosttillskott, träningstillbehör och dylikt då jag själv anser att det saknas en sådan i området, och att behovet finns enligt några små analyser som jag försökt föra. Nu finns det dock ett problem, och det är att jag är 16 år - har ingen tidigare erfarenhet av företagande, men jag har dock något års erfarenhet inom arbetslivet där jag jobbat på helger och på sommar.
Nu är jag medveten om att det finns en Ung Företagsamhet som kan ge mig möjligheten att driva ett företag helt själv under ett antal månader för att sedan avvecklas - utan att det försätter mig någon större fara även om det går dåligt. Det är inte möjligt för mig att gå kursen förens om något år då jag måste välja det som tillval av mina redan existerande kurser på grund av att jag går samhälls, och inte något program inriktat på handel.
Har ni några andra tips på hur jag tar den här idén från skrivbordet ut i verkligheten? Jag vet att jag har möjlighet att skapa en enskild firma som 16-åring om det står på min målsman, men jag oroar mig även över ekonomin kommer att vara. Hur mycket startkapital behöver jag egentligen för en butik? Behöver väl köpa in lager, maskiner etc. Sedan har vi rörelsekapitalet där jag behöver betala hyra för lokal och dylikt.
Är det kanske bättre att börja med en e-butik?
Tack!
Svara Svara med citat