Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Pdf, hvordan gjör man katalog!

Inlägg 11 av 19

2007-10-19, kl 23:34

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Tyvärr använder jag inte HP photosmart men det låter som bildredigerings/utskriftsprogram till din skrivare och inget man normalt använder för layoutjobb. Huruvida den är integrerad med Acrobat kan du kolla up genom att öppna programmet gå till arkivmenyn se om du finenr exportera till PDF eller Spara som PDF.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 19

2007-10-19, kl 23:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

14244kr är inklusive moms och det ska man nog anse billigt i förhållande till vad programvarorna kostar separat.

Indesign ligger på runt 10k, illustrator på 7-8k, photoshop och acrobat har jag inte i huvudet men bara på två program har man redan passerat dena magiska gränsen om priset.

Men självklart förstår jag din syn med på att hålla nere kostnaderna som nystartad. En nyfiken fråga jag slås av är hur mycket får det kosta att producera katalogen? Jag vet att många företag missar designens värde. Under designåren 2003-2005 gjorde Ulla Johansson, docent i företagsekonomi en utredning av regeringens designsatsning. Bl a kom hon fram till att "siffrorna talar sitt tydliga språk: varje satsad krona har gett sexdubbelt tillbaka." Artikeln "Design = Ekonomi!" finns i sin helhet att läsa i senaste nr 8 av Cap & Design sid 50-52.

Det finns två sätt att göra din wordfil som pdf. Antingen att välja "skriv ut som pdf" från word eller högerklicka på filen word och välja "convert to pdf". I alla fall ser det ut så från min dator.
Men som sagt det ger inga säkra garantier på utseendet. från word.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 19

2007-10-20, kl 00:28

selmi

selmi

Inlägg: 50

Takk all hjelp! Jeg forstår godt hva du mener. Jeg vet det er viktig med en bra katalog, men akkurat nå er vi nödt til å få inn litt penger för vi kan lage noe bra. Derfor ville vi bare ha en midlertidig lösning. Problemet vårt er penger. Hadde vi hatt penger til markedsföring ville vi brukt penger på en ordentlig katalog selvfölgelig. Og vi håper den tid kommer.

Vi har Microsoft Windows XP proffessional Version 2002, som du skjönner er ikke alt som det skal, vi må nok kjöpe ny pc snart også, men hvilket program skal den åpne seg i? Den går automatisk på adobe. Men jeg skjönte nå at jeg kan forandre dette sel, men hvor skal det åpne seg?

Takk for alle tips!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 19

2007-10-20, kl 00:29

websupporten

websupporten

Inlägg: 220



Maher Selmi:


Når jeg mottar bilder på mail og skal åpne dem så vil de ikke eller når jeg går inn på min mappe med bilder så vil de heller ikke åpne seg.

Adobe Reader could not open TPN125,10 jpg because it is either not a supported file type or because the file has been damaged....





Hej igen!
You may open JPG, PNG & GIF images in ANY web browser (M$ Internet Explorer, Opera, Firefox, Mozilla).

Adobe Acrobat Reader is ONLY PDF... Reader (as the name).

Usrsäkta "svengelskan".

Skapa en produktkatalog är inte det lättaste som finns och OM du vill ha bra kvalite, då behöver du de dyra programmen.

Billigaste alternativ är alltid en freeware/shareware och ÄVEN om du lyckas ladda en EVALUATION COPY som fungerar i hela 30 dagar. På 30 dagar hinner man skapa npgra produktkataloger om... man kan använda programmet.

Jag kan lugnt säga att Adobre prodkterna lär man sig inte på dag-två, men visst kan du försöka.

P.S: Angående mitt förslag om M$ Word - det var en enkel, snabb och billig lösning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 19

2007-10-20, kl 00:43

selmi

selmi

Inlägg: 50

Takk takk, nå fikk jeg det til.
Det er ikke noe spara som pdf på min word? Kanskje den er for gammel. Men jeg skal nok få dette til, og lage en enkel midlertidig katalog, til vi kan lage en proff.
Takk for all hjelp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 19

2007-10-20, kl 00:57

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

På min dator fungerar Acrobat för att öppna jpg. Men jag har fullversion så det kan spela in och Daniel kan ha rätt att Acrobat reader endast läser PDF.

De filer/bilder som vill öppna sig i Acrobet. Högerklicka på en av dessa ex .jpg filer och väl egenskap. Under fliken allmänt har du "Öppnas med: 'det program som öppnar filen'" öppnas filen med acrobat så klicka på knappen "Ändra" som ligger intill. I det ny fönstret väljer du ett annat bildvisningsprogram i den rekommenderade listan. Ex "Internet Explorer" eller "Visningsprogram för bild och fax" Klicka ok för att stänga det nya fönstret. I fönstret "Egenskaper" klickar du "Verkställ" och "Ok".

Om du Maher nödvändigt själv vill skapa din produktkatalog i Word så gör det, jag kan hjälpa dig därefter med konvertering till pdf mot reguljär timkostnad.

Nej Adobeprodukterna tar lite längre tid än 1-2 dagar att lära sig ;-) 
Jag har förstått att du hängt med ett tag Daniel?

Nu går jag och knyter mig i denna sena timme.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 19

2007-10-20, kl 01:27

selmi

selmi

Inlägg: 50

Jättebra!! Jeg har lagt den i internet ex. Og ja det kan väre en lösning og få hjelp med pdf. Kommer i så fall tilbake til deg om jeg ikke får det til!

Trevlig helg!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 19

2007-10-20, kl 02:05

username

Kent

Inlägg: 204

Gå in på Cnet, www.download.com och sök efter PDFCreator Den
är gratis att ladda hem och i den kan du konvertera word-dokument till PDF. Jag använder den själv så jag vet att den fungerar. När du har gjort word-dokumentet "skriver" du ut det till en PDF-fil. Men som andra redan har varit inne på så är det en billig lösning med word och inget hundraprocentigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 19

2007-10-20, kl 10:47

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som Kent skriver så finns det många gratisprogram.
Själv använder jag
http://www.geocities.com/the_real_sz/misc/doro_.htm

Att jag använder just den nu var att det var en av dom få som fungerade även i vista när jag bytte PC. Och eftersom det gör sitt jobb har jag inte undersökt senare om det finns någon annan idag.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2