Zorro Borro: Hej, har några frågor om utländskt etablering och hoppas nån kan besvara mina frågor.
1. Vilket land inom eu är bäst att etablera sig om man vill betala minimal skatt?
2.Om jag vill skriva mitt företag i estland innebär detta att allt jag bokför ska skattas enligt estländskt lag?
3. Följdfråga: låt säga att jag har skrivet ett företag i estland, men kontor och alla ägodelar ligger i sverige och jag själv arbetar egentligen i Sverige.Kan man göra så (bara skriva in sig i estland för att skatta billigare på avkastning)? (Tanken är att företaget är internetbaserad och således behöver man inte vara i estland.)
4. Om jag vill skriva mitt företag i estland måste jag åka ända dit för att skriva på eventuell kontrakt eller räcker det med post?(har ju endast tänkt att skriva in mig i estland men arbeta i sverige)
5. Är det nån som har erfarenhet av fråga 3? beskriv gärna hur du gick till väga?
6. Om företaget e skriven i estland och om någon vill köpa upp företaget , är det svenkt eller estländsk skatt som ska skattas på köpessumman?
7. Om jag har förstått det rätt så ska jag skatta som privatperson enligt lag där jag är bosatt men företagets vinst/förlust ska skattas enligt lag i det land den är skriven?
Tack alla grymma skribenter!
Läs här hur det går till exakt, www.offex.org .
Många svävar fram och tillbaka i sina svar. Det finns en filiallag och filialregler. Filialen är en självständig verksamhet i Sverige och lyder under svensk lag. All näringsverksamhet under filialen beskattas här. Det går inte att komma undan. Krav på filial är det om du skall ha näringsverksamhet i Sverige. T.ex www.offex.org har ingen näringsverksamhet i Sverige, internethandel, där varan betalas och levereras från utlandet, kravet är då att servern ligger utomlands, vilket den gör från vårt webhotell i UK-USA, www.offex-webhotel.com . Offex är ett LLC-bolag i Delaware, USA, ingen beskattning, annual tax 200USD per år som betalas 1a Juni.
Hur skall du göra? Skatteflykt är en sak och skatteplanering är en annan sak. Det finns ett antal prejudicerande fall hur det går till. T.ex överföring av aktier till ett holdingbolag utomlands, sedan vinstutdelningar till annat land, vad som gäller i varje land för att beskattas med t.ex 0 kr i moderlander. På hemsidan finns klara riktlinjer vad som gäller med varje land, likaså med hänsyn till skatteavtalen, EES, CFC-reglerna. Likaså om holdingbolaget ägs av ett IBC-bolag(offshorebolag). Hur holdingbolagslandet ser på utdelning dit.
Du skall helt enkelt öppna ett holdingbolag utomlands som öppnar ett aktiebolag i Sverige. Vinstutdelningen är då 0 kr till moderbolaget om kriterierna uppfylls, vilket vi hjälper dig med eller som du hittar på hemsidan www.offex.org . Sedan för att få lyfta ut vinsten utomlands skall aktierna innehas uppemot 12 månader i dotterbolaget, där finns det länder där du slipper detta. Vilket land vi väljer beror på din verksamhet, målet är iallafall att du skall betala 0 kr i skatt på vinstutdelningen.
Nedan har du exempel på företag som skatteplanerar och inte går under skatteflykt.
Jens of Sweden gör en aktieutdelning på 4 miljoner kronor till moderbolaget JOS Group AG. Hade Jens Nylander plockat ut de 4 miljonerna som privatperson så hade utdelningen beskattats högt på grund av de så kallade 3:12-reglerna för fåmansbolag. Enligt beräkning hade avbränningen då varit hela 2,2 miljoner kronor. JOS Group AG registerades den 2 april 2004, drygt två månader före räkenskapsårets slut.
Eniro flyttar till Holland och gör en miljardvinst, har inte årtalet framför mig.
Sedan i slutet av 1960-talet är det en vanlig företeelse att förmögna personer äger stora delar av sina tillgångar och företag via offshorebaserade truster, stiftelser eller bolag. Liksom internationella företag använder de dem för att, som det brukar heta, skapa skatteeffektiva lösningar. Till personer och företag som använder skatteparadisen systematiskt finns välkända företagsledare som Richard Branson och hans Virgin, liksom Rupert Murdoch hans News Corporation. Företeelsen är utbredd framför allt i länder som Storbritannien och USA, men är vanlig även i Sverige. Sveriges båda i särklass rikaste familjer, IKEA:s Kamprad och Tetra Paks Rausing, använder båda ett komplicerat och sektretesskyddat nät av skatteparadisbolag för att förvalta sina förmögenheter och kontrollera företag, och de har sällskap av andra välkända familjer som Stenbeck, Spendrups, Wallenberg och Lundin. Enligt affärsmagasinet Forbes kontrollerar Ingvar Kamprad värden för 13 miljarder dollar. Det gör att han räknas till världens tjugo rikaste personer. Kamprads IKEA, liksom dess utlöpare IKANO-banken, är företag som få personer har full insyn i.
Offex LLC