Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 3

1 2 3
Forum Marknadsföring & Reklam

WEBsidor mm

Inlägg 21 av 29

2007-12-11, kl 14:37

Hedblom

Hedblom

Inlägg: 30

Ja men Fredrik nu håller jag väl kanske inte med riktigt.
Jag har då aldrig kollat upp om en person är utbildad inom det område jag söker en tjänst.

Meriterna räcker gott och väl för att avgöra om en person är lämplig, Speciellt när det handlar om webbarbeten.

Jag har gått utbildning fast bara på gymnasiet. Vi gick igenom alla viktiga element som funktionalitet, design, användarvänlighet etc. Det gav mig inte vidare mycket.

Det jag anser att det handlar om är först och främst problemlösning och framför allt en estetisk syn på projektet och det är inget du lär dig, det har du i blodet.

Jag tycker inte att det gav mig speciellt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 29

2007-12-13, kl 09:47

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Kristoffer! Du kan ha rätt i det, nu efter 10 år frågar inte många efter exakt vad jag pluggade utan mer efter vad jag gjort. Men hursomhelst så lever vi i ett samhälle där (som tur är) akademiska meriter fortfarnde betyder något, även ekonomiskt.
Akademisk utbildning och meriter i kombination borde väl vara det bästa för framtiden. Är man opassande så spelar utbildningen ingen roll (och det har jag en del studiekamrater som bevisar) men är man mycket passande så behöver man kanske ett mindre mått "traditionell" utbildning.

När du talar om "estetisk syn" så antar jag att du menar generellt webdesign med betoning på design, och då kan jag förstå att de skolämnen du nämner inte föll passade dig då de (med undantag för användarvänlighet) tillhör de lite hårdare inom systemutvecklingen. Jag talar mer generellt om programmerare/systemutvecklare och det är ju dit webben drar med en alltmer komlplicerad utvecklingsmodell.

Förtsa inlägget taalde ju om "webbyggare" men sedan gled vi lite omärkt över på även "design", en överlappning som är ganska vanlig och svår om man inte vet skillnaden.


MVH//

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 29

2007-12-13, kl 09:49

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Dessutom....så är ju även den tid du lägger ner på att utbilda dig själv något som du sedan vill ha kompensation för i ekonomiska ternmer. Du prisar ju inte ner dig enbart för att du inte har studielån, även om det ger mer svängrum ;-)

I fallet med den indiska byrån så visade det ju sig att de saknade all form av utbildning oavsett (?).

//

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 29

2007-12-13, kl 12:28

Andren

Andren

Inlägg: 140

Utbilding eller självlärd spelar ingen roll

succes beror alltid  på slutresultatet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 29

2007-12-13, kl 12:29

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Kan inte hålla med dig Fredrik. Du beskriver ett sätt som om Akademisk utbildning är det ENDA rätta. Vad du i själva verket berör är att kunskap är det ENDA rätta och där kan jag hålla med. För att få den kunskapen så kan man antingen studera sig till det eller lära sig genom arbetslivserfarenhet. Och när jag talar om att studera sig till det syftar jag inte till Akademiska studier. Man kan uppnå kunskap genom att själv läsa sig till och prova olika program, fråga verksamma branschfolk, studera olika lösningar som finns och prova hur de fungerar i realiteten och därefter själv utveckla möjligheterna efter gällande regler.

Vad gäller övergång mot den estetiska designen så tycker jag inte den smyger sig på. Allting har ett samspel. Funktionalitet, Användarvänlighet och Estetisk attraktions-/profileringskraft.
Dessutom handlade första inlägget om webbdesigners och bland annat om att sno templates. Vilket handlar om precis de tre moment jag nämnt.


Självklart kan man med utbildningsunderlag kräva en högre ersättning men som egentligen rör löneanställning. Samma sak gäller arbestlivserfarenhet. Om man har ett rykte om sig att leverera bra tjänster som faktiskt inbringar ett högt värde samt har hög efterfrågan så har man där redan visat på underlag för en skäligt högre ersättningsgrund oavsett lön eller faktura. Den akademiska världen rör inte nödvändigtvis den företagsamma. I många fall blir det så att akademikerna är de som arbetar som anställda medans företagarna kan komma utifrån en personlig drivkraft även om många av företagarna i långa loppet vidareutbildar sin egna kompetens. Men i första hand handlar deras roll om att driva en verksamhet.

Fallet med den indiska byrån visade ingenting om deras utbildning förutom att de inte följer de lagar och regler vi har samt att de valt en väg för en enkel lösning.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 29

2007-12-13, kl 12:38

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Haha kul att vi tänker likvärdigt Lars :D

Jag har gjort lyckade kampanjer för flertalet stora och små företag utan att ha någon riktig Akademisk bakgrund att peka på. Således kan jag väl jag vara ett levande exempel på en autodidakt som lyckats.

Som Lars skriver slutresultatet spelar roll, så även konkurrensen och gällande marknadspriser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 29

2007-12-13, kl 12:55

Andren

Andren

Inlägg: 140

Kul Magnus,

Har haft en "gud" i hela mitt liv och det är två ord:

Common sense, den frasen har gett mig massor av lärdom genom tiden och sparat en hel del bekymmer.

Common sense, talar också om för dig att vara självkritisk vilket är väldigt viktigt att vara.

common sense är en av dom bästa bollplank man kan ha , prova själv!! ställ dig själv frågan med bas av common sense så får ni se att svaren oftast är dom riktiga

Hmmm..
Mvh
Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 29

2007-12-13, kl 17:45

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Magnus! Ja, det var väl dit jag försökte dra mig. Utbildning (i all form) är ju klart att föredra och ger väl ett säkrare resultat, hur man sedan skaffat den kan vara underordnat. Parat med personlighet ;-)

Lars: kan du inte utveckla det där lite mer? Pratar du om någon slags teori/syn eller är det "bara " själva andemeningen "var förnuftig" som du syftar på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 29

2007-12-13, kl 18:12

Andren

Andren

Inlägg: 140

Hej Fredrik

Common sense  har en starkare mening för mig än svenska "förnuft"

Och ja, det är en praktisk teori jag brukar ständigt för att analysera folk, händelser, problem o.s.v

Att använda common sense för att förstå varför eller hur det var gjort så och inte så

lite svårt att förklara.....

Mvh





Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 3 av 3

1 2 3