Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Marknadsföring & Reklam

WEBsidor mm

Inlägg 1 av 29

2007-12-10, kl 09:40

Andren

Andren

Inlägg: 140

WEBsidor mm

Med detta inlägg kanske några tycker att jag är ilojal mot svenska "webbyggare"

Har sett många inlägg under tiden jag varit här folk som söker hjälp med hemsidor och mellan raderna förstås också att många inte har råd slänga ut en förmögenhet på detta(många kanske även behöver komplexa databaser mm)

Där finns ett alternativ:

Sök frilans webdesigners i utlandet, många av dessa är väldigt avancerade och kostar en bråkdel av Europeiska Webdesigners

Tänk bara på att ingen pratar svenska och kan således inte vara behjälplig med text

Vad gäller betalning så är det i flesta fall att dom levererar innan betalning, Så var lika  korrekt tillbaka

Filippinerna och Indien har massor av avancerade frilans designers och ett av få länder i asien där man pratar bra engelska

En seriös svensk webdesigner lever på sin personliga service och på kunder som har andra krav osv och bör inte vara rädd för denna konkurrens

MVH
Lars

Ps allt för många "webdesigners" ute på marknaden som bara snor templates och leker proffs på andras bekostnad, tänk på det Ds


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 29

2007-12-10, kl 12:57

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Bra inlägg Lars, du behöver inte vara lojal mot någon även om jag inte alltid i våra diskussioner stämmer ihop med dig ;-)

Det finns bra svenska webbdesigners som inte heller är särskilt dyra. Man måste bara lokalisera dem precis som man behöver lokaliser de som finns utomlands. Tyvärr är det svårt för en som är oinvigd i programmeringen att förstå vilka som är bra, seriösa mm.

Ett krav man ska kunna ställa på en programmerare är att denna minst kan bygga snygga webbsidor direkt från programmet notepad/anteckningar. Det går där att bygga sidor i html, asp, php mfl. Det är dessa programmerare som förstår koden de skriver och oftast således har bra koll på sidans funktioner. Program som dreamweaver, golive eller andra ska snarare ses som en förenkling inför hanteringen av byggandet.

En svensk webbdesigner lever på sin proffession, sin service, kunskapen att förstå och kommunicera med kunden som en länk mellan tanke och kod. Kunna rekommendera bättre alternativa lösningar för exempelvis enklare navigering och uppdatering eller externa leverantörer.

Instämmer med att det finns för många 'webbdesigners' där ute som snor templates och design som dessutom försöker sälja dem. Tyvärr vanligt och tråkigt för oss seriösa designers. Men de får skylla sig själva om de väljer att sätta sig i en upphovsrättstvist. Men det som är lurigast är oftast att det är kunden som åker dit på det. Den som inte har koll på vilka lagar och regler som gäller för användande och bruk.

Skriv du några fler 'ilojala' forumposter Lars. Det behövs både kängor åt höger och vänster.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 29

2007-12-10, kl 13:18

Andren

Andren

Inlägg: 140

Tack för det magnus,

som du vet säger jag vad jag tycker o tänker och anser man ska kunna diskutera på alla plan och även om jag ibland låter krängd...
så är jag inte det, Jag gillar argumentera bara

Som du säger, proffs överlever ALLTID på sin service

Jag har råkat ut för freelansare med som lovar ditt o datt, men har genomskådat dom ganska omgående med just "template" stölder och när man kräver något utöver den standarden , faller dom platt

Har man råd, så rekomenderar jag ocKså säker service före kr och ören

Mitt liv inom weben skulle inte funka med svensk webdesign därför jag gör för många misstag(exploaterar) vilket skulle kosta en förmögenhet DVS, jag kan inte leka lika mycket då om du förstår


Till sist,, Webben är inte min huvudsysselsättning

MVH
Lars



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 29

2007-12-10, kl 13:30

Andren

Andren

Inlägg: 140

Skulle vilja tillägga att Du Magnus , Per m n fl. håller detta forum vid liv
utan er kan man stänga ner startaeget.se

Föstår inte varför alla ska vara så tysta här :-(

MVH
Lars

PS, då menar jag inte att bara försöka sälja hemsidor dan i ända,,HUHUHU DS

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 29

2007-12-10, kl 13:54

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag tror tystnaden beror på två faktorer. Antingen respekt för företagandet eller av just den anledning att det är mycket skräp som skrivs här från sådana som tveksamt kan kallas seriösa aktörer.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 29

2007-12-10, kl 14:09

Andren

Andren

Inlägg: 140

Magnus,

Hoppas du inte menar att jag HELA tiden skriver skräp ;-)

Och jag försöker inte ens sälja något

Ett tips som kommer från min egen känsla är dock att en del här försöker till varje pris sälja sina produkter här ständigt!

På mig får det negativ effekt att anlita personerna ifråga

Visa i profilen vem du är istället och var säker på att folk kommer syna dig och vad du sysslar med

Att synas o inte höras kan i många fall sälja långt mer

MVH
Lars


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 29

2007-12-10, kl 14:15

Hedblom

Hedblom

Inlägg: 30

Nu tycker inte jag att det alls stämmer med utländska webdesigners (frilansare som du kallar det).

De jag har provat är 2 stycken indiska företag.
Visst dom gör jobbet men hur snabbt?

Ta till exempel senaste gången de gjorde en sida.
Jag har själv drivit en webbyrå och gör det seriöst (mot för vissa andra), vi hade helt enkelt inte tid att göra en sida så vi anlitade dem för några tusen. Helt vanlig html, 5 undersidor.
Efter de första 2 veckorna levererande de en template och hoppades att en webbyrå inte skulle märka det?
Sedan tog det några veckor till och de gav oss en enormt ful sida.

Nåja.. Vissa kan, vissa kan inte och det är svårt att veta. Dom gör som många andra. Lägger ner år och dag på sin egen presentation och skiter i kunderna. Sedan finns det inget som heter ensamrätt i indien. De säljer vidare så fort de får chansen!

Jag la ner min verksamhet (får se vad som händer i framtiden). 



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 29

2007-12-10, kl 14:23

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Lars Andren: Magnus,

Hoppas du inte menar att jag HELA tiden skriver skräp ;-)

Och jag försöker inte ens sälja något

Ett tips som kommer från min egen känsla är dock att en del här försöker till varje pris sälja sina produkter här ständigt!

På mig får det negativ effekt att anlita personerna ifråga

Visa i profilen vem du är istället och var säker på att folk kommer syna dig och vad du sysslar med

Att synas o inte höras kan i många fall sälja långt mer

MVH
Lars



Nej jag menar inte dig Lars ;-)
Kommer svara på ditt priv meddelande när jag är tillbaka efter lunchen.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 29

2007-12-10, kl 14:25

Andren

Andren

Inlägg: 140

Kristoffer,
Där har du baksidan av att "spara"

Jag har råkat ut för exact det samma som du, och lärt av det

Konsten är att hitta rätt folk, och hantera dom på rätt sätt

Obs Betala aldrig i förskott till frilansare

MVH
Lars


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 29

2007-12-10, kl 17:06

Andren

Andren

Inlägg: 140

Vid närmare eftertanke är det kanske inte en bra idee för en lekman att söka frilansare i utlandet endå!

Kan bli mer bekymmer än kostnadsbesparingen ger

MVH
Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3