Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Mässor, Konferenser & Affärsresor

Varning för oseriösa "Webdesign" säljare

Inlägg 21 av 43

2011-04-26, kl 01:52

KJW

KJW

Inlägg: 2

Har själv nyligen blivit lurad av proweb/nordiska huset.

Trodde jag skulle få ett mail med info men en faktura kom på posten istället.
Det var på det viset jag hittade den här tråden. Ska bestrida fakturan det första jag gör imorgon bitti.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 43

2011-04-26, kl 21:17

kleio

kleio

Inlägg: 43

Tråkigt....
Jag undrar överhuvudtaget vem som har kommit på telefonförsäljning och inspelningar. Det är så att säljarna kan göra något sort av inspelning ändå utan man är medveten om det - genom rätt ställda frågor och våra svar.
Inspelningar borde vara förbjudna, det är inte något bra sätt att sälja. Även i telefonförsäljning borde ha ingått ett skriftligt avtal i form av godkännande av skriftligt orderbekräftelse.

Iwona Eriksson
*
Driva företag med sociala medier: driva-webshop.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 43

2011-05-31, kl 22:13

JaffeU

JaffeU

Inlägg: 20

Det finns seriösa telefonförsäljningsbolag, vet man inte om det är man väldigt trångsynt. Man får, precis som med alla andra företag, kolla upp företaget innan man sluter avtal.

Sen finns det ju en uppsjö med oseriösa och då ringer man och berättar att man inte ingått något avtal. Påstår de motsattsen så bestrider man det och hänger ut dem.

Jag har jobbat på två telefonförsäljningsbolag, de sålde dock till privatpersoner. Efter två arbetspass på det ena så gick jag och eftersom jag inte skrivit på några papper så sa jag bara att jag slutar och gick, de lurade folk.
På det andra så hade vi en noga genomgång av lagar och konsultera med kunderna och de ville köpa eller ej, helt enkelt väldigt seriöst. Skrev på papepr redan första dagen och vi tog hellre bort en beställning än att riskera ett missförstånd. Vi informera även om att samtalet spelades in och läste en orderbekräftelse som var riktig och inte förskönad. Denna var tvungen att godkännas aktivt för att vi skulle kunna klicka ok. Det är även viktigt att påpeka att företag, såvida de inte säljer sin egen produkt, marknadsför ett annat företag. Ringer det trots du sagt nej är det ofta företaget bakom produkten som skickat ut din adress två gånger eller till olika företag. Likaså om något skulle gå fel, du får fel vara levererad eller någon konstig faktura så är det inte telefonförsäljarbolag som ska ha skulden. (Om det är ett seriöst företag som sålt).

Jag som företagare har en enkel regel då man är rädd för de som luras.
- Hallå
- Hej, mitt namn är Exempel och jag ringer dig för Företag.
- Ett ögonblick... (Startar inspelning på mobilen)
- Hej igen, jag hörde inte, vad va det du sa?

Nu har även du en inspelning. Det räcker med att en part vet om att samtalet spelas in.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 43

2011-06-29, kl 21:52

chromeo

chromeo

Inlägg: 2

Jag har också blivit lurad av proweb.nu/nordiska huset. Jag har bestridit alla fakturor och trodde aldrig att de skulle gå vidare till tingsrätten. Häromdagen damp stämningsansökan ner i lådan.
Är det någon som har mött de i rätten, hur har det gått? Är intresserad av att gå ihop många för att försöka fälla dem. Är någon intresserad?
Hur gick det för er som skulle strida mot Nordic Ace?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 43

2011-06-30, kl 10:07

KJW

KJW

Inlägg: 2

Jag håller fortfarande på och bestrider men skulle kunna tänka mig att hjälpa till ifall det behövs.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 43

2011-06-30, kl 15:20

Emmi

Emmi

Inlägg: 1

Vi har redan kommit igång!

Vi håller nu på att sammanställa en grupp med mål att gå emot proweb.nu. Maila mig gärna på [email protected].

Emma B

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 43

2011-06-30, kl 16:08

rawdesigns

rawdesigns

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Framtidsfabriken

 Mycket tråkig läsning det ni skriver.
Vi kanske skulle dra igång en egen portal, där alla "fjoll företag" listas och hängs ut (kanske redan finns ? ). 

Vi som själva håller på inom Internetbranschen känner av detta, det finns vissa som vill enbart tjäna pengar och sätterkunderna sist, men det är ett fåtal, de allra flesta webbföretag är riktigt bra.
Mitt förslag till er är detta :- Begär alltid att få ett skriftligt avtal (mellan dig och webbföretaget, där det framgår tydligt vad som gäller och vad ni betalar för)- Verkar erbjudandet för bra, kolla upp företaget (Ingenting är gratis).

 



Jag rekommenderar Hamit 99 ( ett standard avtal för webbproduktioner ) Min webbyrå använder detta och det är både gratis och omfattar det mesta och de flesta scenarion.

Mvh Robin Årman

Vi bygger din professionella företags hemsida till ett bra pris. Vi erbjuder även Logotyp och olika SEO tjänster. - www.rawdesigns.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 43

2011-07-08, kl 21:42

viktoro

viktoro

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: Emmi

Vi har redan kommit igång!

Vi håller nu på att sammanställa en grupp med mål att gå emot proweb.nu. Maila mig gärna på [email protected].

Emma B



Hej Emma,

Jag har också blivit lurad av Proweb. Vill jätte gärna få kontakt då de har lämnat in en stämningsansökan. Jag har i avsikt att inte betala eller förlika med dessa människor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 43

2011-07-10, kl 13:26

chromeo

chromeo

Inlägg: 2

Kolla den här sidan www.stoppa-yellow.se
Ger mycket bra tips hur man ska bemöta företag som dessa!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 43

2011-08-03, kl 01:22

ErikErik2

ErikErik2

Inlägg: 1


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Inlägget är raderat av en moderator då det
innehöll känslig persondata såsom personnummer.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Inläggets betyg
Svara Svara med citat