Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum Övrigt

"svarta" företag

Inlägg 11 av 34

2007-03-19, kl 18:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jo, det är väl en kanonidé om att döda ett forum totalt att behöva uppge organisationsnummer och att dela upp deltagare i olika kategorier.
Det är väl upp till vars och ens ansvar att kolla upp om någon har en f-skattsedel innan man betalar för en tjänst och innan dess har man knappast något behov av den informationen. Har man så mycket tid över att man känner att man vill lägga ner tiden för att leta rätt på ett personnummer och ringa och kollla upp om denna har F-skattsedel eller inte bara för nyfikenhets skull så är det ju också uppenbart fullt möjligt för den som vill det och vi andra slipper tack och lov att bekymra oss för det som vi inte har att göra med.
Sedan undrar jag vem som skulle lägga upp prisbilden på olika tjänster, vem är det som ska bestämma vad som är riktigt. Tack och lov så är ännu prissättningen fri för de flesta företag och var och en sätter själv sitt pris utifrån sitt kostnadsläge och sitt avkastningskrav. Visserligen finns det ett antal intresseorganisationer som ger ut riktprislistor till sina medlemmar men något tvång att följa dem kan väl inte ens där finnas.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 34

2007-03-19, kl 19:17

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag håller inte fullt med dig, Karin! Forumet dör som det gör nu.
 
Seriösa aktörer tvekar om de vill synas i ett sammanhang där illegala verksamheter bedrivs. Samt att det de erbjuder konkurrerar med en prisbild som inte ens är realistisk i proportion till kostnaderna.

Helt klart att det är upp till var och en att lägga ut sin verksamhetsinfo. Den här tråden skapades pga en/flera tidigare tråd/trådar som trådskaparen tog bort. Det som jag skrivit i denna tråd är bara ett förslag till tankesätt för att styra upp forumet för att minimera risken att bli "lurad".

Gällande prisbilden så rörde det sig om den tidigare tråden. Den du nu inte kan läsa. Dock har jag sparat de flesta av de inläggen från den tråden som kommit till min inkorg om det kan vara av intresse. Vilket jag tvekar. Klart att prissättning är individuella efter de egna förutsättningarna och målen.

Visst kan man blunda och vissla. Men om forumet ska fungera borde det finnas en struktur som gör att man kan ta det som skrivs som seriöst. Det är trots allt ett forum riktat mot nyföretagare eller de som ska starta. Vi ska kunna hjälpa varandra för att uppnå ett gott företagande. Lars gör ett jättebra jobb med det, såväl gör du Karin i de trådar jag läst.

Har ni förslag på förbättringar?

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 34

2007-03-19, kl 19:37

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag håller med om att man på något sätt skall bevaka detta.

Man kan ju i reglerna för forumet bestämma att alla som på något sätt gör reklam osv skall lägga till "Innehar F-skatt"

Om dom inte gör det så kan admin skicka en varning att dom lägger till detta i tråden inom 48 timmar annars tas "reklamen" bort.

Och dessutom skall admin har rätt att begära org-numret om något är skumt.

Hans
(som just nu är mellan 2 företag och inte har f-skatt just nu em å andra sidan gör jag ingen reklam för mig själv heller)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 34

2007-03-20, kl 08:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Seriösa aktörer tvekar om de vill synas i ett sammanhang där illegala verksamheter bedrivs. Samt att det de erbjuder konkurrerar med en prisbild som inte ens är realistisk i proportion till kostnaderna.



Om jag tittar på min egen branch så kan jag inte se något problem på det sätt som du gör. Det finns flera företag som som säljer bokföringstjänster för 100:-/timmen och som sitter med en dator hemma i sovrummet och gör bokföring. De företag som nöjer sig med den nivån på tjänst de kan få för det priset är ändå inte några intressanta klienter för vår del så varför bry sig. Han som gör bokföringen och får 50:-/timmen ut är nöjd, klienten är antagligen nöjd med vad han får för det priset och vi är nöjda med att slippa den klienten. Eftersom han uppenbart klarar sig med vad han får så skulle det ju vara overkill att ge honom det mervärde en riktig byrå han ge honom. Det skulle vara som att för dyra pengar skapa en grafisk profil för någon som står på torget och säljer äpplen från sin egen trädgård 3 gånger per år.

För vår del skulle istället problemet ligga om våra revisorer skulle börja erbjuda våra klienter "gratis" bokföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 34

2007-03-20, kl 08:50

username

Gustav
Olsson

Inlägg: 18

Hej igen!

Jag tror många har totalt missuppfattat, iallafall hur min tanke var, idéen om att kunna uppge organisationsnummer i användarprofilen. Jag ser det absolut inte som något alla skall krävas på, men det hade varit trevligt om dom som ville hade ett speciellt fält för detta i sin profil. Att ha det i ett separat fält skulle även uppmuntra nya medlemmar på forumet att fylla i det.

Vill man dock inte, så slipper man. Fyller man i det så har ens blivande kunder eller leverantörer en möjlighet att lättare kontrollera att det är ett registrerat företag som står bakom.

Vad det gäller Karins inlägga så tvekar jag inte en sekund på att företag, t.ex. inom bokföring, kan klara sig på att ta 100 kr/h. Jag håller också med dig till 100% om att företag som vill gå till någon bara för att dom är billiga inte skulle falla inom kategorin för vilka jag skulle vilja ha som kunder. Jag vill ha en kund som är seriös och ser den grafiska profilen som ett verktyg och ett starkt marknadsvapen.

Problemet med priserna vissa "grafiker/PR-byråer" tar här på starteget och som bland annat jag har påpekat orimligheten med är inte för att företaget inte kan tjäna pengar på det, utan på att det i de flesta fallen är omöjligt att få lagliga licenser till logotypen för de summorna.

Köparen får i så fall en produkt som inte är laglig att använda utan att veta om det.

Det flesta logotyper eller grafiska profiler innehåller text, och de flesta av dessa texter är skrivna med befintliga typsnitt. För att företaget skall få använda dessa logotyper måste de även äga licensen för typsnittet. De flesta typsnitten (om man t.ex. köper de från fontshop.se) kostar mellan 250 till 450 kr. Flera kostar även mer än så.

Att då kunna sälja en logotyp, innehållandes text skriven med befintliga typsnitt, för 199 eller 299 kr går helt enkelt inte ihop. Skaparen borde då i genomsnitt gå back på varje logotype som säljs. Om dom inte bryter mot upphovsrättslagen, eller mörkar att logotypen säljs utan behövda licenser.

Jag tror detta är anledningen att många inom den grafiska branschen klagar på priser som uppfattas som omöjlig låga.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 34

2007-03-20, kl 09:58

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Karin, jag ser det inte som ett problem. Inte för mig.
Parallellen till torghandlaren var dålig. Här handlar om en person som upprepade gånger använder forumet för att sälja utan verksamhet. Dvs satt detta i system.
Jag vet inte - men jag får känslan av att du tycker det är ok, eller att du har missförstått mig.
Jag kan dessutom mycket väl tänka mig att en torghandlare behöver en grafisk profil. Det skulle vara riktigt skönt.
Har själv arbetat en del med torghandel och vet hur viktigt det är att synas i motsatts till sina grannar/konkurrenter.
Mvh
Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 34

2007-03-20, kl 10:17

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Gustav, självklart finns det ingen rimlighet i skapandet av logotyper för den summan om man inte är rik och etablerad.
Och högst troligt rör det sig om brott mot upphovsrätten i många fall.

Det var samma sak som den tråden grundade sig på. Dvs de två tidigare borttagna trådarna som rörde försäljning av ebutik där säljaren erbjöd full äganderätt till hela butiken. Men vad han utnyttjade var ett system som finns på www.cubecart.com och uttryckligen angivet vad man köper där är en användarlicens av en Open Source kod. Denna form av försäljning strider självklart mot upphovsrättslagen.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 34

2007-03-20, kl 18:28

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Det stora problemet med svarta företag som jag ser det inte priserna de håller utan det faktum att de utger sig för att vara proffs. Om man går till ett proffs och vill få någonting utfört är det inte orimligt att förvänta sig att denna personen ska kunna det område han arbetar inom och dela mig sig av denna kunskapen till sina kunder.

Om vi tar diskussionen om logan ovan som ett exempel så är det rimligt av en kund att tro att någon som kallar sig designer ska veta vilka lagar som gäller och lämna över en slutprodukt som faktiskt är lagligen hans. Det är inte rimligt att kunden ska behöva lära sig upphovsrätten innan han köper en loga bara för att kontrollera företaget han köper den av.

Om man inte kan lita på de man köper tjänsterna av utan måste lära sig området innan man kommer till skott så kommer hela företagsvärlden snart att gå på knäna. Det kan faktiskt vara hög tid att rensa bland Sveriges företag och hänga ut de företag som är baserade på falsk information.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 34

2007-03-20, kl 19:45

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Snuskit bra betalt tar jag för att ge heltäckande företagsråd, men det är inget emot vad den som får rådet tjänar, nämligen enormt. Sedan har vi hemsidan jag kommer med enstaka proffsiga råd till en minimal kostnad,  samt ett och annat på denna sida som svar på något, men då inte alls så uttömmande som Karins råd.  Skattemyndigheten, en ulv i fårakläder är den stora boven för svensk företagsverksamhet och så sent som i veckan tillskrev jag en hel del av den nya regeringen för att få reda på om det blir några nya inriktningar innan det går helt åt H.......... här. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 34

2007-04-06, kl 12:52

username

Fredrik

Inlägg: 28

Efter att ha läst en del av inläggen i denna tråd, slås jag av att en del av de flitigaste författarna inte förstår skillnaden mellan en plattform för diskussion och en ren marknadsplats.
Här förs inledande diskussioner inget annat, att ingå ev avtal mm kommer i ett senare skede utanför detta forum.
Om personerna driver, har drivit eller står i begrepp att driva företag är i detta stadium ganska ointressant.

Ta det för vad det är, en plattform för företagsintresseade människor.
Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 4

1 2 3 4