Inlägg 121 av 285
2005-11-06, kl 15:55
hej ska skapa ett webbhotelll och behöver hjälp med kontakter om ni vet någon eller några som kan hjälpa mig så kan ni väl höra av er på [email protected]
tack på förhand
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlem
hej ska skapa ett webbhotelll och behöver hjälp med kontakter om ni vet någon eller några som kan hjälpa mig så kan ni väl höra av er på [email protected]
tack på förhand
Hej, har fått hem wholeslae uppgifter från ett företag i England. Så nu har jag lite frågor ang. import från England.
För enkelhetens skull så säger vi att jag skall köpa in 10st vara A, som kostar 500kr st i wholesale-pris.
Dvs. 5000kr vid detta köp. (Det är konfektionsvaror)
Och jag skall sälja dem för 1000kr st inklusive (svensk) moms. (10.000kr tot.)
1. Hur fungerar det med moms och tull när man köper från ett annat EU-land, i detta fall England? (Vet att det inte är någon tull, men skall man ha kontakt med tullverket ändå eller någon annan myndighet när man importerar innom EU?)
2. Priserna anges: "All prices are ex factory". Vad menas i detta fall?
Är det något mer man bör tänka på när man skall köpa från EU-land?
Tack på Förhand!
köp billiga importerade kuddar nästan till inköpspriset på http://www.hyrbutik.com/spelgiganten/
olika sorters kuddar poker,fotboll,basket mm
Hej!
Först måste jag säga att det här verkar vara ett kanonställe, tack Google som gjorde att jag hittade hit!
Jag har en fråga ang bokföring, farsan har skött den lite på en höft tidigare men nu tänkte jag ta tag i det ordentligt.
Jag säljer min programvara via internet och alla kunder har möjlighet att bli återförsäljare vilket gör att de får 20% på alla order som går via dem. Sen ska företaget Shareit som administrerar betalningen och återförsäljeriet ha sin del också.
Det kan t.ex se ut så här för en momsbelagd försäljning via en återförsäljare och därefter utbetalning till min bank:
Försäljning $250 plus moms $62.50 totalt $312.50
Shareits säljprovision (5% på totalpriset + $2.95) $18.58
Återförsäljarprovision (20% på totalpriset) $62.50
Shareits återförsäljarprovision (2% på totalpriset) $6.25
Shareits utbetalningsavgift $2
Bankavgift Tyskland $18.5
Bankavgift Sverige 60 kr
Hur sjutton ska man bokföra det här? Sen finns förstås alla varianter på försäljning inom/utom EU och till folk med momsregnr inom EU också. Lämpliga konton önskas!
Jag är total nybörjare på det här men har funderat ut följande kontoförslag:
3011 Försäljning inom Sverige (automatkontering mot utgående moms)
3012 Försäljning inom EU (valbar automatkontering mot utgående moms EU)
3020 Försäljning Export (ej moms)
Sen har jag några "provisionskonton" också:
7120 Säljprovision
7110 Shareit provision
7115 Bankavgifter
Verkar det vettigt? Det knöliga är ju att provisionen baseras på priset inkl moms, något jag har påpekat för Shareit men det kommer nog inte att ske några förändringar där på ett tag.
Jag behöver veta hur mycket det kostar att registrera en enskild firma, ett handelsbolag, ett kommanditbolag och ett aktiebolag.
Handelsbolag kostar 1000:- att registrera va? Hur mycket kostar de andra?
Behöver veta så snart som möjligt!
Tack!
Code Box hjälper Dig med utveckling eller producering av din webbsajt. Vi skapar en designad och omsorgsfullt formgiven webbsajt som attraherar och väcker intresse hos era besökare.
Har ni en gammal sajt som behöver updateras, så hjälper vi dig även med den.
www.codebox.se
Har funderingar på att öppna en hälsokostbutik. Jag undrar lite över var man köper in varorna i från, bra grossister och så. Är det någon som har erfarenhet av det? Det kanske är stora skillnader.
Mvh Doris
Jag undrar om det finns något program man enkelt kan bygga en e-butik i.
Maila gärna svar till
[email protected]
Funderar på att starta upp ett handelsbolag ihop med mina föräldrar. Företaget ska enbart sälja varor, ej tjänster. Att företaget ska moms-registreras vet jag, men hur är det med F-skatt (FA-skatt). Behövs det? Vi kommer inte att ta ut någon lön eller annan större ersättning från företaget dom första åren då vi alla har andra jobb vid sidan om. Hur gör man lättast för att hålla kvar pengarna i företaget till framtida investeringar/uttag utan att behöva betala skatt nu och sen när man tar ut pengarna?