Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 3

1 2 3
Forum Marknadsföring & Reklam

Seriöst logotyp firma

Inlägg 21 av 26

2007-11-12, kl 00:37

username

Stefan
Karlsson

Inlägg: 8

Hej Allihopa

Har läst era inlägg och har en del synpunkter. För det första tror jag att alla förstår att en logotyp inte är en kostnad utan en investering. Logotypens värde ökar för varje år och är företagets viktigaste imateriella tillgång.

Jag driver hemsidan www.logo-design.se sedan ca 1 år tillbaka och kan tala utifrån den egna erfarenheten att det kryllar av skojjare som beställer logotyper från olika logo firmor för att sedan använda deras skisser utan att betala något.

Vi var tvungna att komma till bukt med detta problem och har nu 50% förskottsbetalning. Detta skrämmer bort många men nu har vi få men kvalitativa uppdrag. Detta passar oss utmärkt.

Jag vill också påpeka till Maria att det är oetiskt att anlita gymnasiestudenter då det oftast sker "svart" och man uttnyttjar det faktum att de inte lever på sin design. Vi som lever av vårt arbete måste se till att få bra betalt. Man kan "anlita" gymnasielever till att bokföra, städa i ens företag mm men jag tror inte att man skall spara in på kostnader på det sättet i ett seriöst bolag och framförallt inte tipsa om sådana genvägar här.

Sen tycker jag att det är lite tråkigt att debatten om logotyper här på starta eget endast handlar om priser. Kan man inte betala 5-6 tusen för en logotyp som man skall använda sig av i flera decenier så har man egentligen inte råd att driva sin firma överhuvudtaget.

Varumärket är det mest primära kommunikationsredksapet och ett första steg i sin marknadsföring. Hoppar man över detta viktiga steg så har man egentligen inget varumärkeskoncept och i grunden ingen hållbar affärside.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 26

2007-11-12, kl 11:27

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Skönt att se någon som tänker rätt Stefan.
Synd bara att du inte kommer bli min kund :D

Jag tror man ska vara förberedd på att 5-6000 inte är särskilt mycket i företagssammanhang. Speciellt inte vad gäller logotyper.

Vad gäller svart betalning skulle jag rekommendera alla att avråda från det. Man vill väl ändå inte förlora rätten till sitt företags viktigaste identitet? Logotyper är förutom arbetsprocessen, och kvalitetssäkringen för användning i olika sammanhang ett upphovsrättsligt verk. Dvs den som skapar verket logotyp äger upphovsrätten till denna och kan i efterhand komma att kräva pengar för utnyttjandet av denna samt att begära att verket inte får användas. Det kan bli en dyr kostnad. Vad man betalar för är förutom skaplseprocessen tid, samt identiteten med utgångspunktfrån sammanhang produkt/tjänst så betalar man också för överlåtelsen av den exklusiva rätten. Vilket innebär att man blir ensam ägare av ett verk att använda till det det avser i dem sammanhang den får brukas enligt avtalat.

Tack för ditt inlägg Stefan.
Ps. jag ser på din webb att vi tidigare offererat samma kund, den fick du. Grattis! ;-)

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 26

2007-11-12, kl 15:49

Andren

Andren

Inlägg: 140

""Man kan "anlita" gymnasielever till att bokföra, städa i ens företag mm"

tolkar jag detta rätt? Dvs att inte revisorer/bokförare, städare lever på sitt jobb?


Sen tror jag inte du ska vara rädd för sådana "tips" Bra yrkesmän behöver inte vara rädd för konkurans

Mvh
lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 26

2007-11-12, kl 16:32

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Definitionen är inte tillräckligt utförlig. Jag tror att Stefan syftar på att man kan anlita gymnasielever men det rör sig då om anställningsförhållanden om dessa inte innehar f-skattebevis. En annan brist kan vara specifikt den juridiska biten som inte helt oavkortat hänger med i upphovsrättsliga fall. Exempelvis de programvaror som följer med i skolpaketen som kan nyttjas för framställning av logotyp är inte programvaror som får nyttjas kommersiellt. Det är därför de kallas studentutgåvor. Till programvaror räknas också typsnitt. Detta kring den juridiska biten är lite slapphänt hanterat på gymnasierna och inte normalt något man där får lära sig vad som gäller.

DVS det har inget att göra med verksamhetsutövare och om de lever på sitt jobb.

Med detta sagt handlar det inte heller om att vara rädd för konkurrens. Utan som du vidrör möjligheten att kunna leva på sitt yrke. Med utgångspunkt vilken kunskap man har samt vilka rättigheter man har att följa.

Visst självklart - vissa logotyper går utmärkt att teckna för hand samt leverera som planoriginal men det blir då merarbete för kunden att omvandla detta till ett fysiskt digitalt original för användning i flera olika sammanhang och utifrån olika färgsystem.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 26

2007-11-14, kl 16:23

username

Stefan
Karlsson

Inlägg: 8

Jag instämmer magnus, du har formulerat kärnfrågan tydligt. Personligen tror jag att det finsn plats för alla och jag är inte rädd för konkurrens då köp av logotyp är som att köpa en viss modedesigners klädesplagg elelr en viss sångares röst. Jag vet att det finns bättre logo designers än mig därute som jag själv beundrar men det finns alltid dom som föredrar just mig. Sen är det viktigt att vi har samma konkuranssituation rent juridiskt och skattemässigt. En gymnasielev kan designa ihop en logotyp och blir glad om han/hon får ett par biobiljetter som ersättning, vi kan därmeot inte leva på biobiljetter och gratis läsk .)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 26

2007-11-15, kl 20:42

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Nej konkurrens är bra och utvecklande.

Du gör bra saker Stefan och jag kommer spara din webbsida för hänvisning där vissa kunder kanske söker annan design.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 3 av 3

1 2 3