Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra m. faktureringsmetoden

Inlägg 11 av 14

2005-09-08, kl 10:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag kan iofs inte se att ditt svar om val av bokföringsprogram och rekommendationer om ditt program enbart skulle vara riktat till Laidback, utan en allmän information om att man ska välja UNI-Bas som bokföringsprogram för att det är så enkelt.
Jag kan iofs starta en ny tråd om alla disskusioner om nackdelarna i programmet inte kan bemötas på annat sätt än att hänvisa till att det hypotetiska företaget inte har en sådan faktura att bokföra.
Är då tanken med programmet att det fungerar perfekt tills man leasar en bil och sedan måste man byta program? Hur många nystartade konsultföretag har inte en leasingbil, är det verkligen en så udda företeelse i din värld att det inte skulle gå att bokföra? Om det är en eller sex bilar spelar väl ingen roll, det är bara beloppet som blir annorlunda, men tala gärna om hur jag ska bokföra en leasingbil. Eller gör det ännu enklare och vanligare. Jag bjuder en kund på middag (synnerligen vanlig transaktion även i det aldra minsta lilla företag) och notan går på 390:-

PS "Systemet ska ligga på rätt nivå för användaren" "Laidback är ett litet enmans konsultföretag med sin första faktura". Att bokföra i vanlig bok är kanske det bästa för detta företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 14

2005-09-08, kl 12:45

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av:


....Är då tanken med programmet att det fungerar perfekt tills man leasar en bil och sedan måste man byta program?



Nej, nej, nej Karinj. Hur skulle det se ut?? - Självklart är det inte så. Självklart finns det INGET bokföringsprogram där det är så. Hur kan Du tro det?
Du läser kanske inte vad jag skriver - jag skrev:

Citat:

Ursprungligen postat av:


....Nu blev jag ställd! - Tvärställd. Inte för att det skulle vara svårt att bokföra Din faktura i UNI_BAS, men i början av denna tråd var det fråga om: ....



Det är alltså inte svårt att bokföra Dina övningsexempel i UNI_BAS. Inte alls svårt. Du kanske inte har tittat på UNI_BAS. Du får ju inte tro att vi skulle ha en endaste nöjd kund om det vore så att det inte går att bokföra precis alla sorters transaktioner i UNI_BAS. Hur kan Du tro något sådant? Var får Du det ifrån? Hitta på vilket exempel Du vill och Du ska se att det fungerar utmärkt att bokföra det i UNI_BAS.
- Eller är det kanske så att Du vill testa mina kunskaper? :)

Inledningsvis i tråden var det fråga om en kundfaktura. Den bokför sig själv i UNI_BAS och det är inte mera att säga om det.
Jag beskrev sedan hur man bokför en Teliafaktura och det är inte svårare än jag beskrev.
Du ger Dig inte - Du letar kanske efter svårigheter. Jo, visst kan det hända att Du från Telia får en faktura på t.ex en telefon. Med automatik föreslår UNI_BAS att Telias faktura konteras mot telefonkontot. Precis som i andra program måste Du i UNI_BAS vara observant när något går utanför det vanliga. Ändra bara konto till förbrukningsinventarier och tryck sedan på "spara". Inget tjafs med debet och kredit, den biten hanterar UNI_BAS.

Samma sak gäller för Ditt övningsexempel angående representation. Här måste man se upp eftersom beloppet för avdragsgill representation är begränsat (tala med Din redovisningskonsult). UNI_BAS skiljer sig inte från andra program på den punkten - och Karinj samma restriktion gäller ju också när man som Du föreslår "bokför i vanlig bok".
Representationsnotan bokför Du i UNI_BAS:
Tillgången i kassan minskar med 390:-kr (Du väljer mellan "Tillgången ökar" och "Tillgången minskar" -UNI_BAS föreslår att Du trycker på miskar)
Kostnaden för "Avdragsgill representation" ökar med 180:-kr (90:-/person) - (UNI_BAS föreslår att Du trycker på ökar)
Du anger att det ska vara 25% moms på dessa 180:- sedan hanteras momsen med automatik.
Slutligen ökar kostnaden för "Ej avdragsgill reprensentation" med resterande 165:-kr (UNI_BAS föreslår att Du trycker på ökar)
Som Du kanske märker så talar jag inte om debet och kredit - UNI_BAS föreslår vilken knapp Du ska trycka på - trycker Du enter så accepterar Du den föreslagna knappen.

I alla lägen, oavsett hur man bokför, vilka hjälpmedel man än använder, måste man se till att man har tillgång till någon som man kan rådgöra med. Ibland är det "rätt" att "bokföra i vanlig bok". Ibland kan det vara rätt att lämna bort bokföringen helt. Och ibland kan det vara rätt att sköta den själv i ett program - i det läget gäller det att välja rätt verktyg - återigen - systemet måste ligga i nivå med användaren - inte för svårt och inte för lätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 14

2005-09-08, kl 13:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

"I alla lägen, oavsett hur man bokför, vilka hjälpmedel man än använder, måste man se till att man har tillgång till någon som man kan rådgöra med. Ibland är det "rätt" att "bokföra i vanlig bok". Ibland kan det vara rätt att lämna bort bokföringen helt."

Precis, det var detta jag ville komma fram till, att bokföra är betydligt mer än att knappa in verifikationer i datorn. Det lättaste är att lära sig debet och kredit, betyligt svårare att lära sig regler för bl a avdragsgillt och ej avdragsgillt. Det är DU inte jag som i en annan tråd hänvisar någon som ber om bokföringshjälp att köpa programmet istället för att anlita någon men här säger du att man naturligtvis måste ha tillgång till någon att rådfråga.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 14

2005-09-08, kl 14:11

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Någon bad i den tråden om hjälp med bokföringen till en billig penning. När han inte efter 24 timmar ännu inte hade fått ett enda svar, då skrev jag:

Citat:

Ursprungligen postat av:

...billig penning? - 1.250:- + moms är allt jag begär för att i all framtid hjälpa Dig med bokföring och fakturering. Du får också hjälp med att hålla koll på vad Dina kunder är skyldiga och när det är dags att betala Dina leverantörsskulder. Du får dessutom (inkluderat i priset) statistik så att Du ser t.ex vilka kunder som handlat en bestämd artikel eller vilka artiklar en kun köpt.

UNI_BAS ett bokförings/faktureringsprogram där Du inte ens behöver känna till orden debet och kredit.
Gratis demo: http://www.unicell.se.



inte alls "hänvisar någon som ber om bokföringshjälp att köpa programmet istället för att anlita någon" - utan snarare att detta kan vara ett alternativ att ta med när man väl bestämmer sig. Det är ju ännu så länge inte förbjudet att sköta bokföringen själv - vare sig man har ett program till hjälp eller som Du föreslår "bokför i vanlig bok".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2