Citat:
Ursprungligen postat av:
.....leasingavgiften för 8 st olika bilar, 6 vanliga pickuper, 1 stor Boxer (med luftspalt) och en vanlig personbil som egentligen är en privat bil.....
Nu blev jag ställd! - Tvärställd. Inte för att det skulle vara svårt att bokföra Din faktura i UNI_BAS, men i början av denna tråd var det fråga om:
Citat:
Ursprungligen postat av:
...en faktura för konsultuppdrag den 10 januari, 1000 kr plus moms. Den 15 januari betalar kunden in detta.
Min logik säger mig att frågeställaren är en ensamföretagande konsult som i princip skall bokföra sin första faktura. I det läget föreslår jag att man tittar på enklast möjliga system som kan hjälpa honom maximalt - jag föreslår UNI_BAS. Ett helt rätt förslag.
Nu har denne konsult plötsligt fått en faktura från Peugeot enligt Din spec.
Jag tycker i första hand att vi ska be konsulten "laidback" att titta ut genom fönstret och se efter om han överhuvudtaget har en så omfattande bilpark utanför. Om han inte har det, då tycker jag att vi gemensamt ger honom rådet att ringa till Peugeot och bestrida fakturan.
Om det istället är så att han besitter denna bilpark, då har jag haft helt fel i mitt antagande om "laidbacks" storlek på företag. Med den beskrivna bilparken gissar jag att han har åtminstone 8 anställda (1 för varje bil) dessutom har han då kanske också en person anställd på kontoret. Det kan fortfarande vara rätt att föreslå honom att titta på UNI_BAS, men vi har förstås andra mer avancerade system också. Det skadar inte att jämföra med dessa.
I detta läge är han förstås också i den storleksordningen att det finns en uppsjö av system på marknaden att välja mellan. Titta runt och välj det som "känns bäst". Lyssna inte på vad varken jag eller Karinj föreslår - det är konsulten själv som ska jobba i systemet - han måste i första hand känna att det är rätt.Systemet måste ligga i nivå med användaren - inte för svårt och inte för lätt.