Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra m. faktureringsmetoden

Inlägg 1 av 14

2005-09-05, kl 20:39

username

Kkkk
Bbbb

Inlägg: 5

Bokföra m. faktureringsmetoden

Har någon lust att peka mig i rätt riktning?

Ska bokföra enligt faktureringsmetoden. Ponera att jag skickar en faktura för konsultuppdrag den 10 januari, 1000 kr plus moms. Den 15 januari betalar kunden in detta.

Hur bokför jag detta?
Först på konton för kundfordring, ingående moms och ??
Vilket konto använder jag mer? Det är ju en tjänst det handlar om. Försäljning?

När fakturan sedan betalas så använder jag plusgiro och kundfordringar, om jag inte minns fel.

Alltså, vilket konto ska jag använda mer när jag skickar fakturan?
Tacksam för hjälp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2005-09-05, kl 21:37

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

Den 10/1 bokför du (D=debet,K=kredit):
D kto 1510 1250 kr.
K kto 2611 250 kr.
K kto 3041 1000 kr. Kontot 3041 heter "Försäljning av tjänster inom Sverige, moms 25%".
Den 15/1 bokför du:
D kto 1920 1250 kr.
K kto 1510 1250 kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2005-09-05, kl 21:54

username

Kkkk
Bbbb

Inlägg: 5

Yes, man tackar! Snabbt och bra svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2005-09-06, kl 13:49

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Bra fråga och ett bra svar!

Men, jag tycker samtidigt att detta är ett bra exempel på fullständigt bortkastad tid.

Du har tydligen ett bokföringsprogram som saknar viktiga delar. - Hade Ditt bokföringsprogram även innefattat fakturering,då hade säker bokföringen skett helt automatiskt i och med att Du skrivit ut och godkänt fakturan.Du hade inte behövt bekymra Dig om hur det konteras.

Det är ju självklart att man vill ha ett enkelt program för bokföring, men man tror lätt att programmet blir mer komplicerat om det innehåller fler delar. - Inte alls!.

Som jag nämnde ovan så sköter sig bokföringen av kundfakturor automatiskt om faktureringen ligger i samma program. Men, eftersom leverantörsfakturorna i de
flesta företag utgör mer än hälften av verifikationerna, är det ännu viktigare att även leverantörsfakturorna hanteras snabbt i programmet.
Tänk på en faktura från t.ex Telia - den konteras bortsett från beloppet exakt likadant som alla andra fakturor från Telia. Läggs rätt uppgifter in i leverantörsregistret, då behöver man fortsättningsvis bara klicka på Telia och ange beloppet - programmet klarar resten helt automatiskt.


Nu kan ju valet av program också vara en prisfråga. De flesta bokföringsprogram kan uppdateras så att dessa funktioner ingår. Skulle uppdateringen kosta för mycket, ja
då kan man välja att byta program helt. Nu talar jag lite i egen sak, men vi har faktiskt alla delar i vårt program UNI_BAS - som faktiskt inte kostar mer än 1.250:- ex moms - mer än så behöver det aldrig kosta!
Demoversion kan laddas ner gratis från http://www.unicell.se


Med tanke på hur mycket onödigt arbete som läggs ner i ett renodlat bokföringsprogram, tycker jag kanske att det borde vara skottpengar på den som säljer sådana program.Vi har sådana program i vårt sortiment, men vi har avsiktligt satt priset för dessa högre än priset för UNI_BAS - bara för att man inte ska hamna igalen tunna".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2005-09-06, kl 16:17

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

"laidback" har fått svaret från mig utifrån frågan han/hon ställt.
"sten_unicel" påstår att allt kan lösas genom att köpa ett bokföringsprogramm. Det är sant, men under förutsättningar att den som använder programmet kan grundläggande kunskaper i bokföring och redovisning. Oavsett vilket program man köper måste man kunna lägga in artiklar/tjänster som ska faktureras, koppla dem till ett intäktskonto, välja om artikeln är momspliktig eller momsfri, mm. Med andra ord måste man kunna ovanstående kontering för att göra det, och det var "laidbacks" fråga.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2005-09-06, kl 17:05

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av:

"laidback" har fått svaret från mig utifrån frågan han/hon ställt.....



Det faller ingensomhelst skugga på Dig Eskonsult - inte på någon annan heller för den delen. Ditt svar var korrekt och frågan var befogad.

Däremot kanske Du i Ditt svar till mig vill göra det svårare än det i själva verket är. Följ mitt råd och titta på UNI_BAS - Du kommer att se att det är inte mycket bokföring Du behöver kunna för att bli "mästare i ämnet". Du behöver inte ens känna till att det finns något som heter debet och kredit.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2005-09-07, kl 16:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Citat:

Ursprungligen postat av:


Tänk på en faktura från t.ex Telia - den konteras bortsett från beloppet exakt likadant som alla andra fakturor från Telia. Läggs rätt uppgifter in i leverantörsregistret, då behöver man fortsättningsvis bara klicka på Telia och ange beloppet - programmet klarar resten helt automatiskt.



Gör det?? Tänk om man nu som företagare inte anser att bokföringen bara är ett nödvändigt ont utan också ser det som ett styrmedel för företaget. Då kommer fakturorna från Telia kanske att konteras på tre olika konton, ett för den fasta telefonen, ett för mobiltelefonen och ett för internetkostnaderna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2005-09-07, kl 17:53

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av:


Gör det?? Tänk om man nu som företagare inte anser att bokföringen bara är ett nödvändigt ont utan också ser det som ett styrmedel för företaget. Då kommer fakturorna från Telia kanske att konteras på tre olika konton, ett för den fasta telefonen, ett för mobiltelefonen och ett för internetkostnaderna.


Lätt som en plätt!
Är du finsmakare så går det också bra. Du får ju inte 1 faktura frå Telia - Du får ju 3 olika. - Lägg in en leverantör TeliaF, TeliaM och TeliaI gör sen som jag beskrev ovan och njut av det enkla resultatet - riktigt roligt att bokföra!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2005-09-07, kl 19:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jobbigt men jag köper principen. då gör vi det lite svårare. Hur hanterar jag den fakturan som kommer från Peugot finans. Den innehåller leasingavgiften för 8 st olika bilar, 6 vanliga pickuper, 1 stor Boxer (med luftspalt) och en vanlig personbil som egentligen är en privat bil och inte har med firman att göra kostnadsmässigt?
Nu är kanske det för extremt för att det ska gå så säg att det bara är de 6 pickuperna med på fakturan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2005-09-08, kl 08:24

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av:

.....leasingavgiften för 8 st olika bilar, 6 vanliga pickuper, 1 stor Boxer (med luftspalt) och en vanlig personbil som egentligen är en privat bil.....


Nu blev jag ställd! - Tvärställd. Inte för att det skulle vara svårt att bokföra Din faktura i UNI_BAS, men i början av denna tråd var det fråga om:
Citat:

Ursprungligen postat av:

...en faktura för konsultuppdrag den 10 januari, 1000 kr plus moms. Den 15 januari betalar kunden in detta.


Min logik säger mig att frågeställaren är en ensamföretagande konsult som i princip skall bokföra sin första faktura. I det läget föreslår jag att man tittar på enklast möjliga system som kan hjälpa honom maximalt - jag föreslår UNI_BAS. Ett helt rätt förslag.
Nu har denne konsult plötsligt fått en faktura från Peugeot enligt Din spec.
Jag tycker i första hand att vi ska be konsulten "laidback" att titta ut genom fönstret och se efter om han överhuvudtaget har en så omfattande bilpark utanför. Om han inte har det, då tycker jag att vi gemensamt ger honom rådet att ringa till Peugeot och bestrida fakturan.
Om det istället är så att han besitter denna bilpark, då har jag haft helt fel i mitt antagande om "laidbacks" storlek på företag. Med den beskrivna bilparken gissar jag att han har åtminstone 8 anställda (1 för varje bil) dessutom har han då kanske också en person anställd på kontoret. Det kan fortfarande vara rätt att föreslå honom att titta på UNI_BAS, men vi har förstås andra mer avancerade system också. Det skadar inte att jämföra med dessa.
I detta läge är han förstås också i den storleksordningen att det finns en uppsjö av system på marknaden att välja mellan. Titta runt och välj det som "känns bäst". Lyssna inte på vad varken jag eller Karinj föreslår - det är konsulten själv som ska jobba i systemet - han måste i första hand känna att det är rätt.Systemet måste ligga i nivå med användaren - inte för svårt och inte för lätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2