Inlägg 21 av 33
2007-01-27, kl 15:15
Marknadsföring är stort även om det är en del av det hela i ett företag. Alla strategier och grepp för att angripa marknaden är unika i sitt sätt då förutsättningarna varje gång är olika. För att verkligen förstå vad marknadsföring är tror jag det är viktigt att bryta ned den till grunden. Därefter kan man göra en sammanställning mer kortfattat vad det är.
I en organisation är det bra att vara medveten om hur marknaden ser ut och hur man kan agera vid olika tillfällen. Det finns inte alltid eller så gott som aldrig någon som helst säker grund för att resultatet av marknadsundersökning och analys samt dess rekommendationer är realitet , att så verkligen kommer att ske. Men det är en teoretisk säkerhetsställan för att få ut mesta möjliga ur sitt sammanhang. Nu bortser jag från monopolistiska verksamheter som erbjuder varor tjänster efter en behovsstruktur.
Men kortfattat vad är marknadsföring:
Ett grepp inom verksamheten (med eller utan extern hjälp) för att kvalitetssäkra strukturen av en aktiv kampanj som riktar sig till att sprida ett budskap, öka en försäljning, eller spara omkostnader.
(Ex på att spara omkostnader är olika förslagsverksamheter internt i verksamheten. Dvs anställda ger förslag på förbättringar och vid användande av förslaget ges en belöning. Ett aktivt stimulerande belöningssystem. Utvecklar förutom företagets goda ekonomi också företagets medvetenhet om dess interna kunskap.)
Mvh
Magnus Olsson
Uddatorp AB