Marknadsföring är ett helhetsbegrepp.
Man måste dela upp det i sina beståndsdelar för att se helheten.
Begreppet för allmänheten verkar vara att marknadsföraren lokaliserar sin potentiella marknad och inriktar olika säljaktiviteter mot denne. Detta är en generalisering.
Men jag tror att man utifrån frågan måste särskilja på ordet Marknadsföring och Marknadsförare.
Mycket riktigt som Niklas säger handlar marknadsföring främst om
- att inhämta information om…
- analysera informationen
- skapa ett agerande utifrån de insamlade uppgifterna.
Men för att skapa en full förståelse måste man gå djupare om man nu ska förklara vad marknadsföring verkligen handlar om.
- Identifiera vad som ska marknadsföras. (Produkt, tjänst.)
- Scanna av marknaden efter liknande produkter/tjänster. Detta för att lokalisera vilka konkurrenter som finns samt var dem finns. Också bra att titta på beteende, marknadsföringskanaler, sälj- och leveransförmåga.
- Inhämta information om potentiella återförsäljare (Om man riktar sig till ÅF), Detta för att lokalisera vilka återförsäljare som finns, beteende, marknadsföringskanaler, köpförmåga, hur de köper och framför allt deras behov av produkten/tjänsten.
- Inhämta information om potentiella kunders beteende, köpförmåga, hur de köper och framförallt deras behov av produkten/tjänsten.
- Inhämta information om konkurrenter. All möjlig som går att få tag i. (Marknadsaktiviteter, omsättning, priser mm.)
- Skapa en konkurrensanalys. (Dvs sammanställa all information för att se hur stor marknaden är, och var den är samt när vissa aktiviteter är viktiga att sätta in.)
- Skapa en ÅF-analys. (Dvs sammanställa all information om deras agerande och behov samt vilka andra behov de kan ha av produkten/tjänsten, Ex titta på hur de bättre kan skylta med just den egna varan och kundens beteende. Detta för att öka den egna försäljningen)
- Skapa en konsumentanalys. (Dvs sammanställa all information om kundens agerande och behov samt vilka andra behov den kan ha av produkten/tjänsten.)
- Skapa en behovsanalys för att se på hur stor marknad det finns, vilka extra aktiviteter kan tillföras.
- Marknadsanalys där man utifrån ovanstående analyser och insamlad information kan beräkna bl a en trolig försäljning.
- Rekommendationer hur man kan utveckla produkten/tjänsten efter kundens behov.
- Rekommendationer vilka aktiviteter kan vara aktuella att sätta in.
- Rekommendationer var man ska sätta in olika aktiviteter.
- Rekommendationer när olika aktiviteter kan vara aktuella att sätta in.
När du har världen i din hand är den lika ömtålig som en liten fågel.
Nästa steg är dags för utformning av reklam, budskap och aktiviteter.
Ex på dessa kan vara att utforma, med visuella medel, kampanjer som riktar sig till målgrupperna. I dessa kampanjer kan det innebära att man skapar:
- Nyheter om produkten/tjänsten det egna företaget som man sedan skickar ut till speciellt utvalda journalister på olika medier för att få ”gratis” reklam. Det finns alltid något intressant över din produkt/tjänst eller ditt företag. Om du inte ser den själv så skapa den. Man kan skriva sådana här brev själv men i regel är det här ett uppdrag för en Copywriter.
- Grafiskt utformande av annonser, webb, förpackningsdesign, displaysystem, monterdesign. Allt som är visuellt. Allt efter marknadsförarens rekommendationer. Hur det grafiska utformas bestäms i regel av en Art Director (AD) som utgår från analysen om kundens beteende. Olika målgrupper agerar på olika sätt. Åldersdefinierat, lokalt definierat mm. Diverse texter i samband med detta sköts även det av Copywritern. När AD bestämt den grafiska formen tar i regel originalaren vid och gör allt rent och snyggt så att trycksaker går att trycka, att webbsidor blir snygga mm. (Även vissa AD kan göra detta.)
- För eventaktiviteter mässor eller liknande tar marknadsföraren över och styr upp hur upplägget av aktiviteten ska gå till.
- Startar försäljningen/budskapet.
Sedan släpper man fågeln.
Rekommenderat är att följa med aktiviteten nu. Dvs följa upp den. Kontakta vissa kunder och fråga vad de tycker. Få kunder att fylla i talonger på produkter som skickas tillbaka. Andra aktiviteter som man kan följa upp med för att få respons är bra samt för att ständigt hålla det egna företaget eller varumärket visuellt och hos kundgruppen medvetet.
-Puh! Jag hoppas jag fick med de stora bitarna här. Kanske Niklas kan hjälpa till att fylla i vad som fattas.
Men i regel är detta marknadsföring. Scanna, analysera och skapa ageranden i olika former efter marknadens behov, företagets behov.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB