Bernt Bergkvist: Jag vet inte om det i längden är lönsamt att driva kommersiell fritidsgård med solarie och café, för det låter lite som att det är det du tänker göra om man spetsar till det hela.
Du behöver ha en dagskassa på i alla fall 3.000kr/dag, och av det bör 2.000kr vara TB för att du skall kunna ta ut en rimlig lön och ha täckning för dina kostnader.
Tricket kan vara att försöka ha olika teman olika dagar för att locka många olika grupper av människor.
T.ex.
Måndagar - "tyck-synd-om-dig-själv-dagen" då vi serverar varm choklad med mycket vispgrädde och wienerbröd. På TV visas Vänner och liknande.
Tisdagar - "barnens dag". Alla föräldrar som går hemma med barnen har råd att ta med dem. Ett glas saft med bulle för 10kr, och på TV:n visar vi Bamse.
Onsdagar - "Homepartydagen". Erbjud alla homepartysäljare att boka en onsdag och ha ett öppet party hos dig.
Torsdagar - "Internationella dagen". Gör om ditt ställe till det hippaste i kaffeväg. Menyer på italienska, inga ostfrallor utan bara croisanter, bagels och baguetter samt Edith Piaf i högtalarna.
Fredagar - "Take-away-dagen". Dagen då man äter mest hämtmat i Sverige. Erbjud en "kvällens" istället för en dagens, bestående av någon paj eller något som går smidigt att laga till på ett café.
Lördagar - "Alla nätundertröjors dag". Storbilds-TV med trav och fotboll på. Massor med män som äter nachotallrik och skriker sig hesa över deras hästar och fotbollslag som de spelat på.
Söndagar - "Lär-dig-dagar". Visa hur man bakar surdegsbröd, rensar svamp, kokar sylt eller vad som nu är aktuellt. Låt gästerna delta själva, och var lite folkbildare.
Tack för underbara inspererande tips, Självkart förstår jag att et inte är ett koncept att tjäna pengar på. Men gr det runt och jag har nått att göra så är jag glad. Hellre det än sitta hemma.