Inlägg 5 av
19
2008-11-06, kl 16:17
stifor
Inlägg: 386
30 dagars betaltid är standard ifall inte något annat avtalats.
Ifall annan betaltid avtalats (godkänts av kunden) är det den som gäller. Det anses inte avtalat bara genom att ange en sådan betaltid på fakturan, den måste vara accepterad av kunden innan affären gjorts upp.
Påminnelse kan du skicka så fort tiden löpt ut, du kan lägga på påminnelseavgift om den är avtalad, vanligt är 50 kronor.
Inkassokrav kan du också skicka så fort tiden löpt ut, där kan du lägga på en lagstadgad inkassoavgift på 160 kronor.
Dröjsmålsränta kan du börja ta ut först efter 30 dagar (fastän du avtalat kortare betaltid).
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
19
2008-11-07, kl 12:41
stifor
Inlägg: 386
Frank: Om inte 30 dagar är standard, hur många dagar menar du då är standard (alltså om du inte har avtalat något)?
Påminnelseavgiften ska också vara avtalad för att kunden ska behöva betala den.
Du får skicka dina egna inkassokrav (med 160 kr pålägg) och har precis samma befogenhet att indriva dem som inkassoföretagen har (dvs. inga större befogenheter).
Du kan skicka inkassokrav så fort den avtalade betalningstiden har passerats.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat