Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Starta webshop?

Inlägg 11 av 18

2007-05-09, kl 14:35

username

Oscar
Lundvall

Inlägg: 5

Heey igen =)


Tack för svaret Magnus =) !

Som sagt är jag inte så hajj på programmering och kodning och såvidare :/ ställer några frågor på svaret du skrev så jag vet om jag fattat rätt !

Dreamweaver och Adobe flash <-- det är alltså design programmen ?

När det gäller programmeringen av webshop funktioner t.ex. alla standardfunktioner men även mer avancerade funktioner !

Va ska jag ha för program då ? Jag antar att t.ex. www.junkyard.se www.caliroots.se www.zoovillage.com inte är uppbyggt av Oscommerce ! 

Vill ha en proffsig look på sidan =) Antar att jag kanske måste anställa nån som gör det åt mig ! men skulle vara kul att prova lite själv :)

Skulle vara bra att höra va programmerare tar för priser! de som är hyfsat skickliga =) Tips på personer och företag skulle vara nice!

Tack magnus för ditt svar, hoppas på mer svar från dej :P
 
 Se mig som en nybörjare och ge " rookie " tips och förklara detaljerat va allt är :P tacksam för svar
//Oscar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 18

2007-05-11, kl 12:24

SamNik

SamNik

Inlägg: 4

Hallå hallå!



Är själv en kille som känner att det här med e-handel är framtiden.
Riktigt intressanta inlägg man hittar här. Själv är jag dock
fortfarande ute på en "inspirationsturné" om vad jag vill erbjuda...
har köpt boken E-Commerce for Dummies o där finns det en hel del tips o
tricks som är värt att tänka på. Men alltid gött o höra hur det går för
människor in the real world. =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 18

2007-05-11, kl 13:11

Lidali

Lidali

Inlägg: 36

Jag har själv skrivit en e-handelsida från scratch för länge sen och det är förmodligen inte värt pengarna att anlita ett företag för att skriva det "bra" från scratch och ha alla funktioner du vill ha. Det som jag har läst/hört om OSCommerce så finns det väldigt många funktioner om man vill, däremot kan man låta bli att använda en hel del också. Designen kan man anpassa via .css filen till något eget. Jag tror dom har en massa med exempel på hemsidor som använder OSCommerce på deras sida.

Caliroots är för övrigt gjort av http://www.panagora.se så där har du en färdig lösning som förmodligen är billigare än att behöva skriva något på nytt.

Lycka till alla!
/Lida Caster - www.lidali.com

www.lidali.com
Hemsidor | Grafisk formgivning | Fotografering

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 18

2007-05-11, kl 13:18

username

Oscar
Lundvall

Inlägg: 5

Heey igen :)

Tack så mycket för alla tips !
Har mycket jag måste se till att kolla upp och läsa vidare på!

Jo jag hittade också det där www.panagora.se ! och dom verkar ha proffsiga lösningar på både design och e-handels system!
Ska läsa vidare på dom och kolla hur pass dyra deras tjänster är och hur man kan komma undan så billigt som möjligt!

Om nån har erfarenhet av panagora.se så kan den gärna berätta lite mer om dom ;)

Tack för tipsen =) hoppas på mer !

Hare gött // Oscar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 18

2007-05-11, kl 13:39

Nutek

Nutek

Inlägg: 17

Hej!

Se vår checklista för e-handel på vår webbtjänst Företagarguiden: www.nutek.se/foretagarguiden. Läs vidare under länken "Starta eget", "I din bransch". Svara på frågorna i checklistan så får du svar på vad som krävs  och vad du skall tänka på när du skall starta en verksamhet på nätet.

Mvh Nutek, Företagsinformation, www.nutek.se/foretagarguiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 18

2007-05-11, kl 14:00

Lidali

Lidali

Inlägg: 36

Hej igen!

Tänkte på en sak också. Det finns regler angående villkor osv, det som "måste" finnas på en e-handelssida. Det finns en del att läsa om det där på konsumentverket. Ni får leta upp det själva dock, det var länge sen jag varit där:-)

Lida Caster - www.lidali.com

www.lidali.com
Hemsidor | Grafisk formgivning | Fotografering

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 18

2007-06-17, kl 23:40

username

Medlem
#49430

Inlägg: 43

Hej Tobias,
Jag säljer också ganska dyra produkter på min webshop och valde osCommerce för webbutiken och Joomla för min websajt. Jag kunde välja en färdig template för sajten från JoomlaShack för 300 kr. osCommerce och Joomla är gratis.
Jag valde osCommerce pga att det går att växla mellan olika språk och jag ska sälja i 6 länder. Dessutom finns det färdiga (gratis) moduler för olika betalningslösningar.
Från början ser inte osCommerce  särskilt tilltalande ut. Så jag har lagt ned lite arbete för att göra om utseendet. Men funktionaliten finns kvar. Man får så mycket funktioner gratis från början med osCommerce.
Titta på sajterna och bilda en egen uppfattning. Hör av dig om du har frågor.

www.Nagelbolaget.se

www.NagelShop.se

Hälsningar
Brendan
0707 330555

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 18

2007-06-19, kl 19:36

tarragon

tarragon

Inlägg: 8

Hej Tobias.

Tänkte tipsa dig om lite att tänka på då jag har snart 10 års erfarenhet av E-handelssystem.
Designen borde komma i andra hand i uppstarten då den faktiskt skall ändras relativt ofta för att tilltala kunder, och det går alltid att fixa till efteråt.

Något som är svårare att fixa till efteråt är användargränsnittet och funktionaliteten samt utbyggnadsmöjligheter i administrationsdelen av det system du väljer.
Har du valt ett system så kommer du troligtvis att dras med det, för det är inte lätt att byta system när butiken väl rullar. Och tid som du får lägga på administrationen är pengar och framtida bromsklossar.

Så mitt bästa tips är att skicka ut en förfrågan till ett flertal butikssystemleverantörer och be dem att få tillgång till administrationsdelen på deras system så att du kan se och testa hur du administrerar systemet i framtiden.
Sedan så kontrollerar du hur lång tid det tar innan och hur företaget svarar på din förfrågan.
Och sist men inte minst så måste du speca en lista och bifoga till dem där du sätter minimikrav som tex. kollektionshantering, vikthantering, betalmöjligheter, flerspråk, brygga till affärssystem mm.
Och vips så har du några seriösa företag kvar och där får du gå på känsla.

Lycka till

Mvh Johnny
www.tarragon.se


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2