Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Teknik

Fakturering

Inlägg 11 av 12

2005-07-30, kl 02:21

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Nämen alltså, fakturabelåning/försäljning kan ju ALDRIG motiveras med att man "kanske slipper det dyra banklånet", tvärt om så är normala banklån peanuts i jämförelse med kostnaderna för fakturabelåning. En ÅRSRÄNTA på ett banklån omfattar ungefär MÅNADSRÄNTAN på fakturabelåning, dvs det är 10-14 gånger dyrare med fakturabelåning/försäljning än med banklån. Den som tycker sig ha råd att avstå från 5% av fakturans värde har ungefär 6% för höga priser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 12

2005-08-10, kl 12:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Nej, jag tror du missförstod mig litegrann.

Vad jag menar är att du skall räkna på alla kostnadsbesparingar du kan göra på att sälja dina fakturor. Att enbart slippa banklåneräntan lönar sig ju naturligtvis inte. Du slipper risken att inte få betalt, detta är också värt en del. Du slipper administrationen med påminnelser, inkassokrav mm. Jag vidhåller att det för vissa företag kan vara lönsamt att sälja/belåna sina fakturor.

Sen menade jag med banklån även sådana personliga snabbkrediter som jag tyvärr tror att många småföretagare känner sig tvingade att ta till. De kanske inte är kreditvärdiga nog att få ett normalt banklån.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2