Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Teknik

Fakturering

Inlägg 1 av 12

2005-06-13, kl 21:18

username

Roger
Åstrand

Inlägg: 5

Fakturering

Hej!
Jag har ett eget företag som sysslar med webbdesign, utveckling, sökmotoroptimering, m.m.
Jag fakturerar mina kunder efter att arbetet är slutfört, 30 dagar sätter jag på fakturan. Ibland fakturerar jag en delbetalning om det är större projekt eller kanske nya kunder.
Hur tidigt kan man skicka fakturan till kunderna? Kan man skicka faktura samtidigt som arbetet startar?
Vad säger reglerna, och hur brukar ni i samma bransch göra?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2005-06-14, kl 19:26

Engdahl

Engdahl

Inlägg: 3

Det finns inga regler för hur det ska gå till, utan det är något man kommer överens med kunden om. Om man inte har någon särskilld överenskommelse är det normala att man fakturerar när arbetet är slutfört. Men sätt för guds skull inte 30 dagar på fakturan. Sätt 10, max - det kan gå segt nog att få in pengarna i alla fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2005-06-16, kl 11:47

username

Roger
Åstrand

Inlägg: 5

Tackar för svaret!.
Någon annan som har synpunkter?
Är det vanligt att sätta 10 dagar max på fakturan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2005-06-22, kl 20:56

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Offentlig sektor accepterar normalt bara 30 dagar om inget annat verkligen är avtalat. Mot privata företag är 10 dagar för tjänster rimligt och inte alls ovanligt men se till att få med de villkoren någonstans i något avtal bland annat "finstilt". Förskottsfakturering av delar av arvodet vid mjukvarautveckling förekommer men på samma sätt som du är "skeptiskt" till nya kunder så kan man väl anta att nya kunder är "skeptiska" till dig. Själv brukar jag skapa en första väl avgränsad projektetapp med nya kunder så att jag rätt snabbt får iväg en första faktura mest för att kolla så att kunden pröjsar enligt avtal och inte direkt vill börja "glida" med betalningarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2005-06-29, kl 00:40

username

Roger
Åstrand

Inlägg: 5

Stort tack för svaren, jag har redan börjat fakturera med 10 dagar, verkar fungera bra, inga klagomål.
Någon som har ett bra avtal som man kan använda till den här typen av kunder?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2005-07-05, kl 11:17

Krajewski

Krajewski

Inlägg: 2

Jag tar en förskottsbetalningav mina kunder på ca 30-40% av hela beloppet innan jag sätter igång med en webb produktion för att säkra att det finns pengar och att det är seriöst menat. (Har själv råkat ut för oseriösa beställare en gång på 100.000 Kr)
Efter att arbete är slutfört sätter jag 10-20 dagar max på fakturan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2005-07-05, kl 19:42

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag har använt mig av 10 dagar de senate 30 åren utom i de fall då jag begärt förskott eller del av förskott beroende på kundrelation och vara,tjänst.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2005-07-18, kl 12:56

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Jag har också alltid använt mig av principåen att 10 dagar är fullt tillräckligt men det finns kunder (specielt inom offentlig verksamhet som bara godkänner 30dagar). Jag har dock också kommit underfund med att detta tar mycket tid från mig och därför har jag valt att lägga ut detta på andra som är specialicerade på att ta betalt. Som någon säger (tror det var Eurofinans) "Vi ser till att du får betalt för ditt arbete". Detta är i ditt fall säkert en bra lösning då du får betalt av dem på 48timmar. Det kostar dig förvisso ca 3-5% men du tar ingen kreditförlusts risk för det ingår i %-andelen. Det innebär att du har säkrare inkomster samtidigt som du slipper allt arbetet med att dra in pengarna i form av påminnelser och krav mm. Det finns en mängd olika företag som arbetar med detta så kolla runt lite vem som ger bäst valuta för pengarna, Eurofinans är bara en av många.
Lycka till! m.v.h. Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2005-07-19, kl 14:46

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du bör räkna vad dessa 3-5% är på årsbasis så ser du att det är ett dyrt alternativ. Då är det båttre ta ett lån i en bank om man är i sådant behov av pengar.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2005-07-23, kl 23:05

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jo, har man bara ett litet antal fakturor sa är det en mycket dyr finansieringsform, men har du manga fordringar utestaende samtidigt sa skall man ju även räkna med vad alla uppföljning kostar. Det kanske krävs att en anställd sitter med detta 4 timmar i veckan. Du kanske slipper ha det där dyra lanet i banken. Da kan det i vissa fall tom vara lönsamt att sälja fakturorna.

Ett alternativ är ju att bara belana fakturorna. Da far du betalt ca 80% direkt och resterande (minus deras arvode) när kunden betalt. Detta är inte lika dyrt, men du star a andra sidan risken att inte fa betalt alls.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2