Inlägg 2 av
16
2012-09-28, kl 14:42
drivrutiner
Inlägg: 31
Jag menar det skall gå vägen men det finns risk för problem om du lägger ner firman inom kort. Framförallt om det framgår av besked du ger runt omrking dig. Själv skickar jag in kvitton på inköpta mobiler, datordelar, webbhotell och liknande. Får sedan tillbaka hela beloppet på kvittot.
Det kan dock ge vissa problem om du stoppar din verksamhet om bara ett par månader. Då skulle jag hellre välja att köpa datordelar och bygga datorn själv. Se mer på
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Har du inte sparat kvitton på gammal verksamhet? Här finns ju annars mycket att dra av som domäner, webbhotell, internet, mobilsamtal och andra saker du har använt för att kunna driva firman.
http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
16
2012-09-28, kl 16:23
drivrutiner
Inlägg: 31
Nej, du ser vad skatteverket skriver på
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Och det vill säga att du kan dra av värdeminskningen på datorn om du köper en hel dator. Det är därför jag föreslår att bygga en dator istället för då kan du dra av hela kostnaden. Känner du dig osäker på att bygga en dator så se mer på
http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/datorbygg/index.php
http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
16
2012-09-29, kl 13:44
drivrutiner
Inlägg: 31
Det beror lite på hur länge du tänker använda grejerna. Men om du läser skatteverkets regler
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
"
Avdrag medges för:
Årlig värdeminskning för den andel av datorutrustningen som kan hänföras till tjänsten. Eventuellt direktavdrag om beräknad användningstid är högst tre år.
Direktavdrag för speciella program som köpts enbart för tjänsten och annan eventuell merkostnad på grund av tjänsten.
Inget avdrag medges för:
Viss användning av dator i hemmet, om arbetsgivaren tillhandahåller dator på arbetsplatsen etc. "
Det är detta med vem som tolkar reglerna. Momsen är en skatt som dras på det mesta som köps och säljs i Sverige. Om du köper datorn på firman för att använda den själv behöver du inte betala momsen. Avdraget blir lite annorlunda då du kan dra av hela beloppet. Det vill säga själva inköpspriset för datorn. Men, som du ser, om användningstiden är högst 3 år kan du göra direktavdrag. Annars ring in och prata med skatterådgivningen direkt. De kan ge dig svar på tal eller skall kunna i vilket fall. Numret är 0771-567 567
http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
16
2012-09-30, kl 14:18
Balansekonomi
Inlägg: 200
Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.
Från 2010, taxeringsår 2011 blev det tillåtet att kostnadsföra inköp på inventarier och maskiner för ett belopp på högst ett halvt prisbasbelopp som motsvarar 21400 kr.
Att tänka på är att inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventarierna sammanlagda anskaffningsvärde.
Priset på datorn utgör inget hinder så länge du använder den i din verksamhet.
Du kan betala datorn helt eller delvis med privata pengar som du sedan tar ut när det finns överskott i ditt företag. Använd kontot K 2018 "egen insättning"
D 2641 "Ingående moms" och D 5410 "Förbrukningsinventarier"
Tilläggas är att det är valfritt att kostnadsföra inköpet direkt eller att göra en avskrivning på datorns livslängd som man brukar uppge till 3 år. Detta är beroende av om det finns ett överskott i företaget eller inte.
Om du skulle avsluta företaget om ett år så får du lösa ut dina investeringar som exempelvis datorn.
Beloppet som du löser ut med är beroende av hur mycket som har blivit "förbrukad kostnad" som exempel på datorn inköpspris minus en tredjedel av värdet efter ett år.
Mvh Thomas
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
16
2012-09-30, kl 14:57
drivrutiner
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av: Balansekonomi
Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.
Mvh Thomas
OBS!!! Det är inte jag som krånglar till det. Jag vet det är svårt att se ett citat med denna design men jag citerade direkt från skatteverkets hemsida. Jag instämmer med dig här att man skall inte krångla till det. Det finns folk man kan ringa till om det är något du inte förstår, ganska vanligt ;=), av skatteverkets lagtexter.
http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
16
2012-09-30, kl 15:25
Balansekonomi
Inlägg: 200
Citat:
Ursprungligen postat av: Charliebanan
Citat:
Ursprungligen postat av: Balansekonomi
Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.
Från 2010, taxeringsår 2011 blev det tillåtet att kostnadsföra inköp på inventarier och maskiner för ett belopp på högst ett halvt prisbasbelopp som motsvarar 21400 kr.
Att tänka på är att inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventarierna sammanlagda anskaffningsvärde.
Priset på datorn utgör inget hinder så länge du använder den i din verksamhet.
Du kan betala datorn helt eller delvis med privata pengar som du sedan tar ut när det finns överskott i ditt företag. Använd kontot K 2018 "egen insättning"
D 2641 "Ingående moms" och D 5410 "Förbrukningsinventarier"
Tilläggas är att det är valfritt att kostnadsföra inköpet direkt eller att göra en avskrivning på datorns livslängd som man brukar uppge till 3 år. Detta är beroende av om det finns ett överskott i företaget eller inte.
Om du skulle avsluta företaget om ett år så får du lösa ut dina investeringar som exempelvis datorn.
Beloppet som du löser ut med är beroende av hur mycket som har blivit "förbrukad kostnad" som exempel på datorn inköpspris minus en tredjedel av värdet efter ett år.
Mvh Thomas
Tack så jättemycket för det tydliga svaret!
Det är roligt att hjälpa till!
Mvh Thomas
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat