Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Underhållsavtal

Inlägg 1 av 2

2006-11-10, kl 20:43

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

Underhållsavtal

Hej!

Vi erbjuder ett support- och underhålls-avtal till programvaran som vi
säljer. Det kostar 20% av licenskostnaden per år och innebär att man
får prioriterad support på produkten samt att man får alla
minor-releaser av programvaran "gratis" och major-releaser för halva
priset.



Hittills har vi bara angett "12 månaders underhålls- och support"
på offert och faktura samt bifogat en text som beskriver vad detta
innebär. Vi känner dock att något saknas i det vi skickar till kunden,
kanske ett slags värdebevis för
underhåll och support och hur länge det gäller (när nuvarande
12-månadersperiod går ut). Vi kallar det ju för avtal men har
egentligen inte något underskrivet dokument. Ska man ha det?



Hur gör andra företag med sådant här? Finns det någon vedertagen praxis och vad förväntar sig kunderna egentligen?



Tack på förhand,

Andreas Ekstrand

Remograph

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-01-07, kl 21:52

sphinxly

sphinxly

Inlägg: 39

Hejsan Andreas,

Du bör ha någon form av underskriven juridisk handling eller något som bekräftar att din kund har ett supportavtal, annars är det svårt att bevisa att kunden är förpliktigad till att betala, om eventuell tvist uppstår. DVS, så länge som kunden betalar så spelar det ingen roll, men om kunden vill "säga upp" avtalet, eller inte betala, så är det ju ganska oklart vad som gäller. Som avtal tror jag att ett vanlgit e-post räcker som "bevis", men betalningsvillkor och uppsägningstid är ju fördelaktigt om det nämns.

Lycka till!
- Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat