Inlägg 8 av
22
2007-07-16, kl 16:25
Daniel
Johansson
Overheadkostnader har vi alla, det som skiljer är kompetens, varaktighet och support ifall resultatet inte blev som du tänkt.
Exempel Webbsida:
Där behöver man ett antal olika funktioner inom både teknik och design. Ett större bolag har alla dessa kompetenser på plats som snabbt kan ta tag i projektet och leverera ett positivt resultat. Anlitar du en egenföretagare så måste han/hon förmodligen i sin tur anlita externa samarbetspartners som kompletterar de områden han/hon själv saknar betydande kunskaper i.
Om du avser att starta ett stort omfattade projekt så bör du titta på de större etablerade företagen, eller så bör du se till att den ensamma konsulten besitter ett brett kontaktnät som gör att ditt projekt löper framåt utan större problem.
Vid mindre projekt räcker en ensamföretagare gott och väl..
Själv jobbar jag som "egen" men har underkonsultavtal med ett antal större bolag. Dom anlitar mig vid behov samtidigt som jag själv kan offerera mina egna kunder.
Anledningen till att dom anlitar mig som egen har med avdrag att göra. Visst finns kompetensen hos dom, men dom slipper personalomkostnaderna och dom kan kalkylera med mig som en avdragsbar extraresurs...
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
22
2007-07-16, kl 16:59
Daniel
Johansson
Magnus Olsson:
Daniel har här rätt i mycket dock inte om brett kontaktnät. Snarare bred kunskap även om kontaktnätet kan vara av godo.
Man ska dessutom titta noggrannt på referenserna. Hos mindre aktörer finns en stor möjlighet att man kan finna eldsjälar. De som brinner för ditt projekt. Vilket ibland kan vara svårare att finna bland större organisationer. Inspiration kan ibland göra underverk. Men det gäller likväl att kunna leva upp till det och uppfölja.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat