Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import; Tull och Leverans

Inlägg 1 av 2

2011-05-17, kl 20:12

maxwik

maxwik

Inlägg: 1

Import; Tull och Leverans

Hej,

Ny som jag är inom detta område, tänkte jag att jag skulle höra mig för här för att få svar på en del frågor.

Jag kommer att importera varor från Kina som enskild firma. Inte helt förvånande så har tänker jag prova att köpa en produkt från Alibaba(Aliexpress) och har då valt fri frakt med China post air mail.

Hur fungerar det med tullen när varorna kommer till Sverige? Stannar varorna där(på flygplatsen) tills jag(eller ombud) deklarerar och hämtar ut varorna? Eller deklarerar fraktföretaget varorna åt mig och levererar till den adressen som jag har angivit som leveransadress? Antar att jag då får betala tullavgift till fraktföretaget då, i efterhand? Eller?


Fråga gärna om något är oklart eller om ni behöver mer information.

Mvh
Max

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-06-06, kl 10:50

fredrikgronkvist

fredrikgronkvist

Inlägg: 18

Hej! Jag råder er att undvika Aliexpress - priserna är ofta mycket överdrivna - dock kan Aliexpress fungera bra som en portal för produktlokalisering.

När godset kommer till Sverige kommer godset med största sannolikhet att passera tullen som sedan belägger detta med en faktura på moms & tull - denna betalas oftast på postkontoret. I vissa fall begär man en verifikation på det av säljaren (i Kina) deklarerade ordervärdet (varor + frakt + ev. försäkring) - vänligen förklara för er leverantör att denne inte skall skriva ner värdet på varorna då detta kan resultera i att er verifikation (dvs den faktura du fått från leverantören) inte kommer stämma överens med det deklarerade värdet.

Fredrik Grönkvist, ScandinAsian.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat