Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Falska beställningar

Inlägg 1 av 9

2005-07-12, kl 10:52

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Falska beställningar

Vad gör man åt falska beställningar? Jag har ett litet postorderföretag och har fått allt för många falska postförskottsbeställningar. Beställningen är gjort i någon annans namn och därför blir försändelsen inte utlöst och jag förlorar därmed både postförskottsavgift, porto, emballage och arbete. Vad gör man?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-07-12, kl 17:25

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Ett förslag är att du ringer upp alla personer som beställer mot posförskott och kollar att de verkligen gjort beställningen.

Görs de falska beställningarna från vissa ip-nummer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-07-13, kl 11:52

Starck

Starck

Inlägg: 20

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vad gör man åt falska beställningar? Jag har ett litet postorderföretag och har fått allt för många falska postförskottsbeställningar. Beställningen är gjort i någon annans namn och därför blir försändelsen inte utlöst och jag förlorar därmed både postförskottsavgift, porto, emballage och arbete. Vad gör man?



Börja ta betalt i förskott, vill de verkligen ha produkten så betalar de, dessutom slipper de ju PS avgiften.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2005-07-13, kl 22:52

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Citat:

Ursprungligen postat av:

Ett förslag är att du ringer upp alla personer som beställer mot posförskott och kollar att de verkligen gjort beställningen.

Görs de falska beställningarna från vissa ip-nummer?



Blir en hel del extraarbete om man ska kontrollringa.
Nej, det är olika IP-adresser det kommer ifrån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-07-13, kl 22:53

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Citat:

Ursprungligen postat av:


Börja ta betalt i förskott, vill de verkligen ha produkten så betalar de, dessutom slipper de ju PS avgiften.



Jag har det alternativet också i min butik. Då slipper kunden betala de extra 50 kronorna i postförskott men många kunder tycker ändå att det är smidigt med postförskott. Andelen falska beställningar är än så pass liten att jag inte vill stryka alternativet.
Det jag funderar på är om det kan anses vara ett brott som kan polisanmälas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-07-14, kl 22:03

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

problemet är ju hur du, utan allt för betungande arbetsinsats, skall få reda på vem det är som beställt.

Kan du inte se något mönster i de falska beställningarna? Kanske kan du ringa kunden vid de beställningar som ger varningsflagg så att säga?

Skriv tydligt på hemsidan att falska beställningar polisanmäles.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-07-27, kl 02:43

roblu

roblu

Inlägg: 52

Olika IP adresser kan bero på att det är servertilldelade IP adresser, tex om du har modem och surfar via telia, då får du nytt IP varje gång du ringer upp modempool.
Men du kan ju alltid prova att använda whois (där du kan se vart en IP adress kommer ifrån).
På ditt andra problem, begär alltid telefon nummer och person nummer och skriv att de är obligatoriska, är dessa inte ifyllda släng lapparna direkt.
Jag förstår dig, skit tråkigt problem (som jag också har råkat ut för, slutade sälja till privat personer pga av detta).
Mvh Robin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-01-27, kl 23:38

username

Medlem
#40563

Inlägg: 18

Varför inte kräva att kunden uppger mailadress och skicka en orderbekräftelse till kunden och skicka paketet när kunden öppnat mailet och klickat på ikonen för att bekräfta att mailet är mottaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-03-14, kl 12:17

username

Medlem
#44029

Inlägg: 12

folk som håller på med falskbeställningar har nog inte skrivit in sina riktiga uppgifter när dom reggade mailen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat