Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Teknik

Tips för enskilda firmor

Inlägg 1 av 13

2007-04-05, kl 16:35

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Tips för enskilda firmor

Tänkte dela med mig av 2 tips som underlättat både min vardag och firmans ekonomi.

Tips nr 1: Skype till firman
Att teckna telefonabbonemang på firman kostar en hel del och i början kanske ekonomin är så tajt att det inte finns utrymme för detta.

* Ladda hem Skype - Du hittar det här för gratis nedladdning

* Teckna ett Skype-In-abbonemang, vilket gör att du får ett vanlig telefonnummer som vem som helst kan ringa. Du får själv välja nummer och riktnummer. Det ingår även en röstbrevlåda som tar emot dina samtal när du inte kan svara.

* Ringer du mycket till vanliga telefoner så uppgraderar du ditt abbonemang till Skype-Pro. Du får då ringa gratis inom Sverige till vanliga telefoner och betalar bara öppningsavgift (ca. 40 öre).

Jag har nu använt skype som enda teleabonemang på firman sedan årets början och kan varmt rekommendera det. Ljudkvalitén är ibland nästan bättre än vanlig telefon och är du mycket på resande fot så kan ändå kunderna nå dig på ditt vanliga nummer (om du är uppkopplad förstås).

Dessutom finns det en hel del smarta gratis tilläggs-funktioner som exemeplvis Call-center växel (..."tryck 1 för support, 2 för fakturafrågor"... osv) mm. Testa gratis och se själv.

Tips nummer 2: Visma Enskild firma
Jag vet inte hur många böcker jag lånat på biblioteket om bokföring, eller hur många foruminlägg jag läst om ämnet utan att bli så mycket klokare.

Snubblade sedan på programmet Visma Enskild firma och plötsligt såg jag ljuset i tunneln!
Det enda du som företagare behöver göra är att registrera i programmet om du gör en inbetalning eller en utbetalning, vilken typ och belloppet. Programmet bokför sedan detta automatiskt på rätt konto och du behöver inte tänka så mycket mer.

När året är slut klickar du på avluta år och vips så har du en färdig deklaration att lämna in till skattemyndigheten.

Programmet kostar 590:- (exkl moms) och det är det värt kan jag lova. Du kan även ladda ned programmet gratis och testa under 45 dagar. Du hittar programmet här.

Hoppas dessa tips underlättar din vardag lika mycket som den underlättat min.

MVH
Daniel E

Webb & Sånt - Proffsiga hemsidor billigt!
www.webbochsant.se

 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2007-04-05, kl 16:50

username

Medlem
#50260

Inlägg: 14

Vilka praktiska tips!! Tack!! :) Jag är mycket på resande fot, men hur funkar det då till mobilen?? sorry, säkert en dum fråga...men du har säkert ett bra svar!! ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2007-04-05, kl 16:56

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Anya: Vilka praktiska tips!! Tack!! :) Jag är mycket på resande fot, men hur funkar det då till mobilen?? sorry, säkert en dum fråga...men du har säkert ett bra svar!! ;) Till mobilen vet jag inte hur du skall få Skype-samtalen, men har du en Laptop med Internetuppkoppling så skaffar du ett billigt headset (runt 100-300:-) och vips så har du ringa nästan gratis vart du än befinner dig.

Förresten så går det iofs också att vidarekoppla samtalen till din mobil via Skype om det var så du menade...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2007-04-05, kl 17:01

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Förresten jag höll på att glömma det nästan viktigaste....

Om man inte tycker att det är så kul att ha datorn igång jämt för att vara anträffbar på Skype så skaffar man en sådan här Telefon: www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102374

Det räcker att du har tillgång till ett trådlöst nätverk och datorn kan vara avstängd. Superbra!

Saknar du trådlöst nätverk:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105048

Denna telefon kopplar du en sladd till din bredbandsrouter, och en sladd till ditt vanliga telejack. Sedan ringer du med både Skype och vanliga telenätet utan datorn igång.

MVH
Daniel E
Webb & Sånt
www.webbochsant.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2007-04-05, kl 18:05

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Daniel skrev:
"Tips nummer 2:
.......Snubblade sedan på programmet Visma Enskild firma och plötsligt såg jag ljuset i tunneln! ....Programmet kostar 590:- (exkl moms) och det är det värt kan jag lova.
Du kan även ladda ned programmet gratis och testa under 45 dagar."

Den som läser detta inlägg ska först och främst veta att jag som skriver inlägget är en av konkurrenterna till detta program. Jag förklarar längst ner varför jag skriver inlägget.

Jodu, Du blev nog förblindad av ljuset i tunneln! det pris Du nämner 590:- kr är just det priset som Visma går ut med, men tyvärr detta är rena lurendrejeriet! Stora helsidesannonser med priset 590:- kr - en mera vilseledande marknadsföring får man leta efter.
Riktigt - Du betalar 590:- kr för "första årets" abonnemang. Du köper alltså inte programmet. Någotsånär tydligt framgår det att Du får betala 590:- kr VARJE ÅR. Ja, 590 är egentligen 590 + 40 kr i frakt alltså 630:- kr

Men här kommer det riktigt luriga: Du tror att Du abonnerar programmet för ett år. Men 1 år för Visma börjar alltid den 1 november och slutar den siste oktober. Köp programmet idag  - när får Du nästa faktura? - jo om ett halvår - i oktober. Sedan får Du förstås en faktura varje oktober framöver också. Hallå där! Du betalar alltså dubbelt upp första året både 630 nu och 630 i oktober!!! Hur framgår detta av annonsen??- Hur framgår det på deras hemsida?? Dubbla gager första året!! Varför missade Daniel detta?? ÅRETS STÖRSTA LURENDREJERI. Programmet kostar 2 x 630 = 1.260:- kr första året och därefter 590 kr per år - ingenting annat!

OK det är inte dyrt med ett bokföringsprogram för  1.260:- men varför lura sina kunder?? Visma/Spcs är inte längre det lilla småländska företaget som dom en
gång var. SPCS blev uppköpta av det norska företaget VISMA som i sin
tur så vitt jag vet blev uppköpt av ett engelst holdingbolag (har läst om detta - hemligt eller var framgår detta på deras hemsida?) och det var  kanske i den
vevan som affärsmoralen försvann.

Daniel skrev också:
"Det enda du som företagare behöver göra är att registrera i programmet
om du gör en inbetalning eller en utbetalning, vilken typ och
belloppet. Programmet bokför sedan detta automatiskt på rätt konto och
du behöver inte tänka så mycket mer."
Jo Daniel, ljuset i tunneln har funnits ända sedan 2002. Just den bokföringsmetodiken har Visma hittat i vårt program UNI_BAS som vi släppte 2002.

Det är kanske också den enda likheten med vårt program UNI_BAS. Självklart måste man i ett bokföringsprogram kunna skilja mellan t.ex årets inköp av kontorsmaterial och årets telefonkostnader. Vi tycker detta är självklart men är en omöjlighet i programmet som Daniel förespråkar. Självklar måste man kunna ha ett saldo i bokföringen som man kan jämföra med varje kontoutdrag som man får från banken. I Daniels program har Du ett enda saldo för alla banktillgodohavanden - sen får Du själv dividera och räkna så att allt stämmer. detta bara ett par små exempel.

UNI_BAS kostar (och har alltid kostat) 1.250:- kr. Ett rakt pris - aldrig en krona mer! Frivilligt kan man teckna ett serviceavtal för 400:- per år. Så ser vår prispolitik ut.

Nu till frågan varför en aktör på marknaden går så hårt åt en annan?
Om ovanstående vilseledande marknadsföring hade presterats av ett litet källarföretag - So what! Däremot ska man av ett större företag som Visma/Spcs kunna förvänta sig bättre.
Se på ovanstående - vi har ett program för 1.250:- som ju faktiskt kostar 10 kr mindre än Vismas som annonseras ut för 590:-. Hur ska vi och alla andra aktörer på marknaden hantera detta?? Ska vi klura ut ett ännu värre lurendrejeri så att vi kan annonsera våra program för 250:- utan att kunden är medveten om att slutpriset är 10 gånger högre?? Ska vi andra som vill arbeta seriöst tvingas till detta??? Redan nu har vi tvingats att släppa ett program med lite fler funktioner än Visma/spcs och till ett lägre pris 490:-kr - som blir 2x 490:- vilket blir  980:- kr första året och därefter 490.- kr varje följande år. Den stora skillnaden är förstås att vi gör kunderna uppmärksamma på prisbluffen och tvingas ju också att förklara varför vi har en så idiotisk prismodell.

Nåväl, vi ser hur Visma försöker lura sina kunder - det ska bli intressant att höra reaktionerna från dem som helt ovetande får en faktura på 630:- kr redan i oktober. Fräckheten slår förhoppningsvis tillbaka.

Ladda gärna ner båda programmen och jämför själv!:
http://www.unicell.se/
http://www.vismaspcs.se/










Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2007-04-05, kl 18:21

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Ja du, jag känner nästan lite ilska i ditt inlägg och jag måste medge att det smittat av sig en aning....

Läste precis det finstilta på vismas webbplats och där står det faktiskt att abonnemangsperioden löper från 1nov till 31 okt.

Man känner sig lite smått lurad, men jag tycker ändå det är ett väldigt bra program som är värt varenda krona. Jag skall faktiskt ladda ned ditt unicell också och kika på det också för jag kände inte till att det fanns fler program som bokförde på samma sätt.

MVH
Daniel E
Webb & Sånt - Proffsiga hemsidor billigt!
www.webbochsant.se


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2007-04-05, kl 18:22

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Tacka vet jag Mamut.. Kostar en del, men ack så användbart.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2007-04-05, kl 18:24

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Nästan alla program bokför mer eller mindre "per automatik"..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2007-04-05, kl 18:36

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Daniel Johansson: Nästan alla program bokför mer eller mindre "per automatik".. Jodå, men du måste hålla kolla på konton osv, det slipper du med vismas och unicells program.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2007-04-05, kl 19:04

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, samma med Mamut, BL Bokföring, HOGIA etc...

Detta är inget nytt ;)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2