Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vinst

Inlägg 11 av 13

2006-11-23, kl 19:31

stifor

stifor

Vill bara tillägga att påståendet att man betalar skatt och egenavgifter på den vinst verksamheten gör är en sanning med modifikation.

Det är faktiskt så att om du inte plockar ut något ur firman, så behöver du inte heller betala några egenavgifter och bara betala skatt tillfälligt.

Skatten och egenavgifterna beräknas visserligen på resultatet. Men du kan göra avsättningar till periodiseringsfond och expansionsfond, vilket innebär att du för aktuellt år blir skyldig 0% i egenavgifter och ca 20% av resultatet i skatt. Detta belopp får du dock räkna dig tillgodo vid skatteberäkning kommande år (du får alltså tillbaka beloppet).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 13

2006-11-23, kl 20:16

nolkarr

nolkarr

ja, det var lite så jag tänkte, men hur i hela friden ska ett blåbär som jag fatta hur jag ska göra och när det är dags??!!! Känns som en hel djungel!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 13 av 13

2006-11-23, kl 22:46

hfohrman

hfohrman

Stig har ju rätt i att man kan sätta av pengar i periodiseringsfond och expansionsfond. 
Man kan sätta av 30% av vinsten i periodiseringsfonder och betalar då ingen skatt för dessa pengar under detta år.
Man kan dessutom sätta av i Expansionsfonder och då får man deponera 28% i skatt som man får tillbaks vid uttag.

Nu bör man veta vad man gör om man använder dessa fonder. Om jag ex iår sätter av för att slippa skatt så finns det ju regler för hur dessa skall återföras. Och om man inte ser upp så kanske man tvingas göra detta ett år när bolaget går mycket bra och kan har vinster över brytkunkten. (300 000:-) Så helt pötsligt får man betala 50% skatt iställer för ex 30% när man satte av fonderna.
Detta har hänt många. För ett tag sedan såg ja en på detta forum som just hade bestämt att övergå till ett AB och då tvingats lösa alla fonder. Det hade kostat honom många pengar.

Och är man ett blåbär på detta med företagsekonomi ja då får man nog fixa hjälp för det är en djungel. Finns många som kan detta utan och innan. Och även om det kostar så är det väl använda pengar.  Finns även bra kurser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2