Inlägg 41 av 45
2007-01-20, kl 11:23
Jag blir så förundrad när denna fråga ställs så enkel.
Här är några parametrar jag tycker borde ingå i frågan från den framtida butiksinnehavaren.
Vad har jag för funktionskrav i min butik??
Skall jag sälja kläder? (OBS! Detta är något av det mest avancerade man kan göra med en e-butik)
Ja då måste butiken kunna klara av kollektion, följdfråga till det blir hur många nivåer av kollektion??
tex. en BH har 3 nivåer - färg,kupa,storlek.
Redan här så faller flertalet e-butiker bort.
Om vi sedan lägger på kravlistan med att det skall kunna vara olika priser på varje kollektionsvariant tex. en BH som har 5 färger,5kupor,5 storlekar har nu helt plötsligt 125 unika priser, då var antalet e-butiker som klarar detta nere på en handfull osv.
Skall en BH ha ett ArtNr för 125 artikelvarianter? eller skall det vara 125 artnr? System som klarar både och är nu väldigt få.
Så slutsatsen av frågan blir att ni som vill ha en e-butik skall sätta er och spalta upp precis vad ni måste ha för funktioner i butiken och sedan lägga ett mail till alla leverantörer och bara fråga om deras system klarar av er grundkravlista.
Efter det så är det bara att sålla ut och bestämma sig för vad som är viktigast när grundkravslistan är uppnådd.
Pris, Support, Utbyggnadsmöjligheter mm.
Kontenta:
Du som står i startgroparna för en e-butik måste titta igenom vad du MÅSTE ha för att det skall fungera, och därefter vad du skulle vilja ha därefter.
Mvh Johnny
www.tarragon.se
Från CMS till E-handel