Inlägg 2 av
13
2006-10-18, kl 18:41
PerÖberg
Inlägg: 1918
Det där är inte lätt. Juridik som jag kanske inte skall säga för mycket om, men tror att du kan säga så här:
Om du mailar 1000 kontor "in one go" som inte bett om det är det nog SPAM.
Men om du skickar ETT mail till ETT kontor du valt ut - och gör det 1000 gånger så är det inte SPAM.
Skillanden är HUR du gör det och HUR du lägger upp det. Men jag skulle vilja se regeln att B2B när det har med mottagens verksmahet att göra ALDRIG skall vara spam. Men ...
Vet inte om du blev klokare av detta
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
13
2006-10-19, kl 05:10
PerÖberg
Inlägg: 1918
Stefan, om du letar rätt på ETT företag på Internet för att du
vill komma i kontakt med dem, även om det är en tjänst eller produkt du
vill sälja, och du totalt skickar ETT E-mail till dem ch ingen annan så
är det deffenitivt INTE spam. Det finns inget generellt förbud att
kontakta möjliga kunder via Internet. Eller hur?
Vart gränsen går är oklart för mig. Men det finns företag som skickar
ut information till vissa målgrupper och har mottagarnas
tillstånd för detta, rör sig om olika nyhetsbrev. Dessutom finns det
hemsidor som ens målgrupper söker rätt ofta. Man kan annonsera i dessa
nyhetsbrev och på dessa hemsidor. Man kan annonsera via Google osv. Och
då bryter man inte mot några regler.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
13
2006-10-19, kl 06:56
paulsson
Moderator
Inlägg: 319
Reglerna gällande spam är solklara. Skickar du ett mail till någon som inte tidigare kontaktat dig och bett om information så klassas det som spam. Skickar du till mailen till företag så finns det idag ingen instans att rapportera till så man får driva processen själv, i och med att webbhotellen ogärna kastar ut kunder på grund av ett "informationsbrev".
Skickar du till konsumenter så kan man anmäla detta till Konsumentverket som samlar på sig alla anmälningar och därefter sätter dom ihop en stämningsansökan, Bingolotto är ett av de bolag som Konsumentverket varit på.
Mer om e-postreklam hittar du här
Mvh.
Emil Paulsson, redaktör
www.startaeget.se
Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
13
2006-10-19, kl 07:47
PerÖberg
Inlägg: 1918
Na, Emil,
håller inte helt med.
Vad gäller privata konsumenter. Ja absolut. Det är 100% rätt.
Men nu var frågan E-mail till företag.
Och företag som skapat en egen hemsida med syfte att folk skall kunna
kontakta dem har i och med detta med enbart detta faktum givit en sorts
medgivande till att ta emot diverse mail. Och det kan inte uteslutas
att de vill ha informationen även om de inte speciellt begärt den.
-Är det ett mail om Viagra till ett kontor så är det självfalet SPAM.
-Är det en möjligt blvande kund som mailar så är det garanterat INTE
SPAM!!!! Trots att företaget inte bett om informationen!!!!!
-Om ett företag som har en produkt som kan hjälpa elelr förbättra för mottagande företag så är det inet självfallet SPAM.
Lagen kom inte till för att vara knäpp.
Lagen kom till för att skydda oss från att få överfyllda inpostlådor med mail som vi absolut inte vill ha.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
13
2006-10-21, kl 14:27
paulsson
Moderator
Inlägg: 319
Per, om du läser reglerna hos internetleverantörerna och även hos webbhotellen så klassas alla e-postmeddelanden som spam om de innehåller reklam som inte företaget eller privatpersonen som får mailet i förväg bett om, och självklart vill man som företag få in nya kunder och det är ju en av anledningarna till att man har hemsidan, men dessa mail innehåller ju ingen reklam.
Om ett företag som har en produkt som kan hjälpa eller förbättra för mottagande företag så klassas det alltså som spam, även om du själv anser att det inte är spam. Däremot lär företaget som får mailet inte anmäla att dom fått spam om man anser att man på företaget behöver produkten/tjänsten.
Anledningen till att man valt att formulera sina regler på detta sätt vet jag inte, men jag gissar att det bror på att man inte vill sätta sig i en situation där att man måste redovisa om företaget har nytta av produkten eller ej utan lägger bevisbördan på avsändaren istället.
Mvh.
Emil Paulsson, redaktör
www.startaeget.se
Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
13
2006-10-21, kl 15:29
PerÖberg
Inlägg: 1918
Och vart går gränsen mellan REKLAM och INFORMATION?
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat