Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Locka kunder

Inlägg 11 av 20

2007-03-22, kl 18:27

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Alla redaktionens böcker är bra, men de hoppar över många viktiga delar och går rakt till den "roliga" delen av marknadsföring, dvs aktiviteterna, vilket är riktigt dåligt om man ser det ur effektivitets synpunkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 20

2007-03-22, kl 18:42

username

Medlem
#21581

Inlägg: 2

En annan väldigt lyckad marknadsföring är att göra visitkorten i dragspelsformat, där man bl.a kan ha med en vägbeskrivning, en liten presentation av vad man erbjuder, öppet-tider, rabatter o.s.v.
Tryckta t-shirtar med lite info om företaget, som man sedan delar ut till vänner och bekanta, tro mig det gör susen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 20

2007-03-22, kl 21:24

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ang visitkort så hade jag ett där det längst ner i högra hörnet stod vänd.  Mycket ovanligt och lönande.
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 20

2007-04-18, kl 10:08

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22



Niklas Ek:


Alla redaktionens böcker är bra, men de hoppar över många viktiga delar och går rakt till den "roliga" delen av marknadsföring, dvs aktiviteterna, vilket är riktigt dåligt om man ser det ur effektivitets synpunkt.





Hej,
av ren nyfikenhet undrar jag hur jag ska tolka innehållet i detta inlägg Niklas? Syftar främst på "dåligt om man ser det ur effektivitetssynpunkt" ? Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 20

2007-04-18, kl 10:25

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Vad Niklas menar är:
För att aktiviteterna verkligen ska komma till rätta i sitt sammanhang, vara så effektiva som möjligt. Måste man också veta de bakomliggande faktorerna för att kunna utläsa vilka aktiviteter som kan vara bra eller dåliga för den egna verksamheten eller projektet. Olika aktiviteter ger olika resultat beroende på målgrupp och dess intagande av information samt agerande efter intagen information. Dvs information som kan vara viktig för att skapa en marknadsanalys som underlag till beslut om vilka marknadsföringsåtgärder man ska sätta in (var resurserna ska läggas) och vid vilka tillfällen. Det är vanligt att småföretagare skjuter skarpa skott i luften, men tyvärr allt för sällan når det lönsamma resultat man "hoppas" på.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 20

2007-04-18, kl 11:08

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22

Okej, det anat mig att det skulle handla om det faktum att han i sina konkreta tips bortser från fullständiga analyser av  de bakomliggande faktorerna.  Men jag skulle snarare vilje se på saken som sådan att han  i sina böcker som en röd tråd påpekar vikten av uppföljning efter varje utförd marknadsföringsåtgärd.  Dessutom är han tydlig med att man först och främst ska skaffa sig en uppfattning om var ens företag står och därmed har för förutsättningar. Personligen anser jag att Reaktionens böcker är mycket effektiva för den genomsnittliga entreprenören som är aktiv här inne på Startaeget.
Jag med min samlade erfarenhet hade rekommenderat deras böcker långt före Kotler och Armstrongs biblar. Helt enkelt för att Redaktionens böcker är mer slagkraftiga och framförallt mer motiverande. Är faktiskt förvånad över att att Stefan Ekberg inte annonserar själv på Startaget? Kanske han har provat men inte fått önskad respons. Vem vet? Startaegets besökare kanske sitter nätterna igenom och bläddrar i Kotlers litteratur:) ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 20

2007-04-18, kl 11:55

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Man hinner inte vara på alla ställen samtidigt! ;-)

För de som arbetar med egen "kreativ" verksamhet som ex marknadsförare så finns bättre vägar att gå. Den vanligaste när man fått in en fot är att göra så pass bra uppdrag att det genererar mer jobb. Resultat och uppskattning är ett större värde än att diskutera eller annonsera på ett forum (Nu kommer jag bli påhoppad av Lars A. ;-). 
I de fall där man har full täckning för sin verksamhet finns knappast utrymme för dialoger som vanligtvis i detta forum täcker den egna frågeställande individens kortsiktiga behov. 

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 20

2007-04-19, kl 00:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Magnus du  har rätt på mycket men inte allt. Man måste också leva lite grann. Jag har varit med om alla faser så när jag skriver här så inte är det  att få kunder. Men som du säger vet någon att man presterar bra vill man gärna ha råd och man kan tom sträcka sig så långt att man betalar för detta.  De jag ev. tar hand om ska ha en målsättning som är mycket hög men ändå kunna njuta av livet. I mitt fall har jag hela tiden tackat nej till en massa olika för att kunna koncentrera mig på det viktiga och omprioriteringar är jag van vid.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 20

2007-04-19, kl 10:51

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Jag tycker att förslag nr1 låter som en jättekul idé som säkert skulle fungera bra. Dock vet jag inte om jag själv skulle spara en "kladdig" kaffemugg för att få 25% rabatt. Kanske isåfall om jag fick en avtagbar ettikett , servett eller liknande.

Förslag nr 3 är bland det värsta jag själv vet. När man satt sig i bilen och skall köra iväg och plötsligt märker att en lapp blockerar synfältet. Fasligt irriterande! Skulle aldrig läsa en sådan lapp.

En annan kul idé i dagens miljötänkande samhälle skulle vara om ni stod på stora centrala cykelleder och delade ut en liten gotte-påse med någon frukt och en cykelreparationssats med rabbatten upptryckt på. Detta är något användbart som definitivt alla cyklister skulle spara på. Eller varför inte trycka upp rabatten på vattenflaska?
Släpp sedan en pressrelease eller gör någon form av annons och tala om att ni vill belöna alla cyklister i stan som ställer bilen. Jag tror att många cyklister är medvetna om sin hälsa och sitt yttre och därigenom också klädintresserade.

MVH
Daniel Eliasson
Webb & Sånt - Profsiga hemsidor billigt!
www.webbochsant.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 20

2007-04-19, kl 10:59

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

En annan idé jag fick för att locka män i 25-årsålder med förhoppningsvis en del pengar.

Dela ut kortlekar eller pokerset med rabatten upptryckt på jokerkorten och reklam för butiken på baksidan. Förhoppningsvis lockas pokerintresserade killar med pengar som vill klä sig snyggt, om de delas ut i rätt sammanhang och på rätt ställe. Pokerturneringar, kasino osv....

MVH
Daniel Eliasson
Webb & Sånt - Proffsiga hemsidor billigt!
www.webbochsant.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2