Inlägg 14 av
36
2007-08-08, kl 09:36
stifor
Mattias Wihlgaard:
Betyder detta att jag kan göra ett "eget uttag" från företaget för att köpa en TV för privat bruk... bara jag ser till att ha pengar kvar så att jag kan betala skatt på den totala vinsten...? Du får göra hur stora egna uttag som helst när som helst och betalar ingen skatt i anslutning till uttagen.
Skattens storlek fastställs när du gör din årliga inkomstdeklaration och kan då bli en mycket stor negativ överraskning om du inte har koll på hur du ligger till, och ett traditionellt bokföringsprogram ger dig tyvärr inte mycket hjälp för att få den kollen.
För att hela tiden ha den kollen borde det därför vara en självklarhet för alla som har enskild firma eller handelsbolag att använda ett program som löpande kan visa ett skatteuträknat resultat.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 19 av
36
2007-08-20, kl 21:32
stifor
Den som har enskild firma kan inte ta ut lön åt sig själv, make eller minderåriga barn. Det är egna uttag som gäller.
Med "dubbelbeskattade" kanske de menar att de får betala både egenavgifter och skatt. Det får ju egentligen även en löntagare också göra, det syns bara inte lika tydligt i lönebeskedet.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat